ציפי סמט, לשעבר המפקחת על הביטוח, תמונה לדירקטורית חיצונית באפריקה ישראל

אפריקה ישראל, הנמצאת בשליטת לבייב, פועלת עם דירקטור חיצוני אחד בלבד מחודש מארס; סמט מכהנת בדירקטוריונים רבים כשביניהם גם דירקטוריון בנק דיסקונט

ציפי סמט (63), לשעבר המפקחת על הביטוח, תמונה לדירקטורית חיצונית בחברת אפריקה ישראל . בדירקטוריון מכהן רק דירקטור חיצוני אחד, זאת לאחר שבחודש מארס סיימה את תפקידה הדירקטורית החיצונית רחל בולטון לאחר שתי קדנציות.

סמט, בעלת תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובוגרת וכן תלמידת מחקר (דוקטורט). בשנים האחרונות שימשה דרקטורית בחברות ציבוריות רבות בהן: בנק דיסקונט, מנורה-מבטחים, קבוצת שחר חדש ועוד. בנוסף כיהנה בתפקיד נשיאת מכללת עדיף-ללימודי ביטוח פנסיה ופיננסים ו יו"ר ועדת ההשקעות של אבנר.

על פי חוק החברות סעיף 219 בחברה ציבורית נדרשת כהונתם של לפחות שני דירקטורים חיצוניים כאשר לפחות אחד מהם הוא בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית והיתר הם בעלי כשירות מקצועית. סמט נחשבת כמובן בעלת מומחיות חשבונאית ופיננסית.

הדירקטורים החיצונים ממונים על ידי האסיפה הכללית של בעלי המניות של החברה. כהונת דח"צ היא ל-3 שנים ולא ניתן לפטר אותו אלא במקרים מיוחדים. כיום הדח"צ היחיד שנותר בדירקטוריון אפריקה ישראל הוא אברהם אשרי.

על פי החוק כאשר מתפנה משרתו של דירקטור חיצוני ולא מכהנים בחברה שני דירקטורים חיצוניים אחרים, על הדירקטוריון לזמן אסיפה מיוחדת למועד מוקדם ככל האפשר שעל סדר יומה מינוי דירקטור חיצוני.

בחברות שבהם לא מכהנים שני דח"צים נמנעת קיומם של מהלכים שונים שלא ניתן לבצע בחברה ציבורית ללא של שני דח"צים. כך למשל לא ניתן לאשר עסקאות בעלי עניין וגם ועדת הביקורת לא יכולה לתפקד.

תפקיד הדירקטוריון קביעת אסטרטגיה ומדיניות, ופיקוח על פעילות החברה. לדירקטורים החיצונים חשיבות רבה כיוון שהם אמורים להיות בלתי תלויים ולייצג את האינטרסים של החברה והמשקיעים בה.