אירופה ננעלה במגמה מעורבת: הדאקס הגרמני סיים בהיחלשות קלה על רקע נתון מאקרו מאכזב; פורשה איבדה 3.15%

מדד האקלים העסקי בגרמניה של מכון IFO עלה ל-84.2 נקודות במאי - פחות מהתחזיות לתוצאה של 85 נקודות ■ היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט ובבורסת לונדון ■ אטריום נחלשה ב-4.2%

המדדים המובילים באירופה ננעלו במגמה מעורבת, על רקע פרסום מדד אמון האקלים העסקי של מכון IFO שעלה פחות מהצפוי במאי. ברקע, צפון קוריאה דיווחה על הצלחת ניסוי גרעיני תת קרקעי. לסקירה יומית של המסחר באסיה.

הדאקס הגרמני סיים בהיחלשות קלה, והקאק עלה ב-0.25% בצרפת. הבורסה של לונדון, כאמור, לא נסחרה היום.

למרות האופטימיות הגוברת כי כלכלת גוש האירו תתייצב בקרוב, אין ספק כי המצב הכללי ממשיך להידרדר. חבר הבנק המרכזי (ECB) התבטא אמר היום כי גובה הריבית הינו הולם וכי הצעדים המוניטריים שנוקט ה-ECB מסייעים לייצוב המצב הכלכלי. עם זאת, השאננות המסוימת שלוקה בה ה-ECB עלולה לעכב את תהליך ההתאוששות הכלכלית. ייתכן כי נשיא ה-ECB, ז'אן קלוד טרישה, ישיג את מטרתו ויירסן את האינפלציה, ואולם נשאלת השאלה האם מדיניותו הנוכחיות תורמת לעידוד הפעילות הכלכלית בטווח הארוך.

מדד האקלים העסקי בגרמניה עלה זה החודש השני ברציפות לאחר תשעה חודשים של ירידות רצופות. עלייה בסקר האקלים העסקי מעידה על השתפרות הציפיות לעתיד בעקבות העליות האחרונות בשוק ההון אשר הובילו למחיקת ההפסדים מהחודשיים הראשונים של השנה הנוכחית.

משום שסנטימנט העסקים והמשקיעים מקדים את הכלכלה האמיתי ב-9 עד 12 חודשים לפחות, סקר ה-IFO משמש את המשקיעים לחיזוי סיכויי הצמיחה. ככלכלה הגדולה בשוק האירופי המשותף, לתחזיות הכלכליות לעתיד בגרמניה חשיבות מכרעת עבור כלכלת גוש האירו כולו. כרבע מכלל הייצוא הפנימי בשוק המשותף מגיע מגרמניה, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

מדד דאקס 30 של פרנקפורט סיים בהיחלשות קלה ל-4,918 נק', מדד קאק 40 של פריז עלה ב-0.25% ל-3,236 נק', מדד SMI של ציריך הוסיף 0.7% ל-5,446 נק', מדד RTS של מוסקבה עלה ב-0.45% ל-1,017 נק'.

בזירת המאקרו

מדד האקלים העסקי בגרמניה של מכון IFO עלה ל-84.2 נקודות במאי מ-83.7 נקודות באפריל. אנליסטים בסקר של "רויטרס" חזו תוצאה טובה יותר של 85 נקודות. המרכיב בסקר המתייחס למצב הנוכחי צנח ל-82.5 מ-83.5, וזאת בעוד התחזיות המוקדמות ניבאו עלייה ל-84.5.

שיעור האבטלה ברוסיה עלה ב- ל-10.2% באפריל. מספר המובטלים עלה מאז חודשי הקיץ ב-7.7 מיליון איש.

מניות בכותרות

יצרנית כלי הרכב האיטלקית פיאט הודיעה כי שיפרה את הצעת הרכישה של אופל מידי ג'נרל מוטורס . שר האוצר של גרמניה אמר אתמול (א') כי שלוש הצעות הרכש שהוגשו עד כה אינן עומדות בציפיות.

פולקסווגן העניקה לפורשה הלוואת גישור של 700 מיליארד אירו. כך מסר דובר פולקסווגן.

גוף המפקח על הבנקים בשוויץ החליט לאלץ את הבנקים לעבור "מבחני לחץ" שיבדקו האם מאזניהם יעברו בהצלחה זעזועים פיננסים. מניית UBS . מניית קרדיט סוויס .

בנק ABN AMRO שבשליטת ממשלת הולנד דיווח על הפסד לאחר מס של 886 מיליון אירו (1.24 מיליארד דולר) ברבעון הראשון.

ישראליות באירופה

אטריום , שגזית גלוב מחזיקה בה ב-11.7% נכון למועד פרסום הדו"חות הרבעוניים הקודמים, עברה להפסד רבעוני של 231.7 מיליון אירו. החברה פרסמה את דו"חות הרבעון הראשון ביום שישי. אטריום היא חברת הנדל"ן הציבורית השנייה בגודלה בבורסה בווינה, והיא נסחרת לפי שווי-שוק של 754.3 מיליון אירו. גזית גלוב, בהתאמה, היא החברה השנייה בגודלה באותו ענף בבורסה בתל-אביב, עם שווי של 2.77 מיליארד שקל.

אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל במזרח אירופה, צפויה לפרסם מחר בבוקר (ג') את תוצאות הרבעון הראשון.