"לא הקונסולות והמחשב: ה-iPhone יהיה פלטפורמת המשחקים המובילה"

טריפ הוקינס, מייסד חברת המשחקים אלקטרוניק ארטס, אומר בראיון ל"גלובס" כי "בעוד 5-10 שנים ה-iPhone יהיה בידי רוב האנשים שישתמשו בו בשביל משחקים חברתיים; סטיב ג'ובס בעיניי הוא המנכ"ל הטוב בהיסטוריה"

תעשיית הגיימינג השתנתה בשנים האחרונות בעקבות החדירה המוצלחת של משחקי הסלולר, משחקים חברתיים ופלטפורמות משחק חדשות. הצלחת המשחקים הללו הצליחה לקרב לתעשייה גם שחקנים שלא מחשיבים עצמם כגיימרים, אבל רוצים לבלות חלק משעות הפנאי במחיצת דמות אלקטרונית מול מסך הטלוויזיה או המכשיר הנייד.

טריפ הוקינס (56), מייסד חברת המשחקים אלקטרוניק ארטס (EA) ומי שעומד היום בראש חברת Digital Chocolate, המתמחה במשחקים לתעשיית הסלולר והמכשירים הניידים, הוא לאחד מאבות תעשיית המשחקים. לכן, כדאי להקשיב טוב לתחזית שלו, אותה הוא מספק בראיון בלעדי ל"גלובס": "בעוד 5-10 שנים לכל היותר, בידי רוב האנשים יהיה מכשיר כמו ה-iPhone של אפל, בשביל לשחק במשחקים על בסיס יומיומי עם החברים שלהם".

הוקינס ייקח חלק בכנס השנתי של סיליקום ונצ'רס שיתקיים בסטנפורד ב-3 ביוני בשיתוף "גלובס".

היום, כל אחד יכול

קורות החיים של הוקינס מעוטרים בשרשרת של חברות אותן ייסד, מלבד אלקטרוניק ארטס, ששווייה היום 7 מיליארד דולר. את הקריירה שלו החל כמנהל האסטרטגיה והשיווק של אפל בתחילת שנות ה-80, עד שעזב כדי להקים את אלקטרוניק ארטס.

בתחילת שנות ה-90 הוא ייסד את 3DO, שיצרה את אחת הקונסולות החזקות בשוק לאותה תקופה. אלא שהיא נכשלה במכירות בעקבות מחירה היקר, והחברה פשטה את הרגל. לפני 6 שנים החל במיזם הנוכחי שלו -Digital Chocolate, שכבר רשם לזכותו 20 מיליון הורדות של משחקים ל-iPhone באמצעות החנות המקוונת של אפל.

* מה ההבדל בין עולם המשחקים היום למאפיינים שלו בתקופה בה הקמת את EA?

הוקינס: "יש היום פלטפורמות נהדרות. כשאני פיתחתי את היסודות של אלקטרוניק ארטס ב-1975, הייתי צריך לחכות עד 1982 כדי להשיק רשמית את החברה. הסיבה לכך הייתה העדר פלטפורמות משחק ראויות, שכן היו באותה התקופה בשוק רק מערכות פרימיטיביות. הבדל נוסף הוא ששוק המשחקים עד לפני מספר שנים היה מורכב בעיקר מ-100 מיליון גיימרים כבדים. היום המדיה האינטראקטיבית מתאימה לכל אחד.

"יש אנשים שעושים את הצעד הראשון שלהם בהיכרות עם עולם המשחקים כאשר הם פוגשים את קונסולת ה-Wii אצל חבר, יש אחרים שהם גיימרים כבדים. יש היום מעל מיליארד אנשים ששולחים מיילים, גולשים באינטרנט, שולחים הודעות SMS ומשתפים תמונות. הרשתות החברתיות יגיעו למיליארד משתמשים בעוד מספר שנים. ההתנהגות הזו מובילה לגיימרים שאכפת להם יותר מהחוויה החברתית שמשחקי הקז'ואל מאפשרים, יותר מאשר סתם להצליח במשחק מאתגר. זו הסיבה שיש התפוצצות של משחקי אינטרנט, משחקי פייסבוק ומשחקי iPhone".

להוקינס, כפי שניתן לראות, יש פינה חמה בלב ל-iPhone של אפל, כמי שלפני שני עשורים וחצי ניהל את מערך השיווק של החברה. "אני מלא כבוד לחוזק שהמותג אפל הצליח לצבור. אני מחשיב את סטיב ג'ובס למנכ"ל הטוב בהיסטוריה", הוא אומר.

בראיון איתו הוא משתמש במונח "Omni" - משחקים ויישומים המופצים בכל מדיה אפשרית ומתאימים לכל אחד. "כל חברות המשחקים הגדולות, כמו סוני, נפגעו מה-Omni מדיה. החברות הללו מפסידות את המודעות מצד הצרכן לפייסבוק, ל-YouTube ל-iTunes, לתוכן סלולרי ולמשחקים חינמיים.

לדוגמה, הוקינס מציין את אקטיוויז'ן, המפיצה את גיטר הירו - משחק Omni, "אני לא בטוח שאקטיוויז'ן מבינה את השינויים שמתרחשים בשוק, ולהערכתי היא הפכה למפיצה של גיטר הירו במקרה. לעומת זאת, נינטנדו מחושבת וחדשנית, והיא חברה המוכרת משחקי Omni".

כניסה לשוק הסלולרי

כאשר הוקינס הקים את Digital Chocolate, תעשיית המשחקים הסלולריים הייתה רק בראשיתה. היום התעשייה החדשה בה הוא עובד, מתחרה בתעשיית משחקי הקונסולות הניידות והנייחות.

"החברה הוקמה להפצה של משחקי Omni, בגלל שידענו שלכל אחד תהיה פלטפורמה ניידת ושהוא יונע גם מהצורך החברתי. בגלל זה, המשחקים שלנו כמו Crazy Penguin Catapult ו-Tower Bloxx הם הצלחה בכל פלטפורמה - הם כיפיים, מקוריים, השלבים בהם קצרים והם מאפשרים שיתוף עם החברים", הוא אומר.

לדבריו, בעבר הייתה הפרדה גדולה בין טלפונים סלולריים לקונסולות משחק ניידות, אבל טלפונים כמו ה-iPhone מטשטשים את ההבדל. "קונסולות ניידות כמו DS של נינטנדו או PSP של סוני, נוצרו במיוחד לגיימרים הכבדים. במקביל, לקוחות בחרו בעבר את הטלפונים הסלולריים שלהם בעקבות התכונות ומסלולי הדקות שלהם. המהפכה של ה-iPhone, שבזכותו הלקוחות ראו לראשונה מוצר שהדליק אותם וגרם להם להבין שהם רוצים מוצר נייד בשביל התוכן שהוא מאפשר, הפכה את הטלפונים החכמים למתחרים בפלטפורמות הניידות", טוען הוקינס.

* ומה לגבי התחרות מול המחשבים האישיים?

"שוק המשחקים הניידים התפתח מהר והוא מהווה אלטרנטיבה לשוק ה-PC, אולם אין תחרות אמיתית בין הפלטפורמות. הסלולר הוא Omni, הקונסולות מתאימות לשחקנים הכבדים. באופן אירוני, אפשר להגיע לשני הקהלים האלו, מכיוון שגם גיימרים כבדים רוצים לשחק עם חברים שלהם, שהם לא בהכרח כמוהם. ככלל, מי שרוצה לייצר משחקים לתעשיית הסלולר, צריך לוודא שהם מותאמים גם לילדים וגם למבוגרים. המשחקים הכי פופולריים שלנו הם כאלו שמשלבים אלמנטים של פאזלים".

שוק המשחקים מוערך היום על-פי NPD ב-1.03 מיליארד דולר, מתוכם 391.6 מיליון דולר בתחום הקונסולות ו-510.7 מיליון דולר בכותרי משחקים. חודש אפריל, היה החודש השני ברציפות בו מכירות המשחקים והקונסולות ירדו, כאשר ההערכות הן שהירידה לא נובעת בהכרח מהמיתון, אלא להוצאת כותרים שנחשבו לרבי מכר.

* כיצד המשבר משפיע על תעשיית המשחקים?

"המצב קשה בכל מקום. אני מצטער בשביל האנשים שנאבקים למצוא עבודה. המצב מקשה על כל התעשיות, משום שהוא מפחית את הכסף שאנשים מוכנים להוציא. לפחות מבחינת שוק המשחקים, יש יחס טוב של התמורה עבור ההוצאה הכספית. משחקים הם ההוצאה הכי פחות יקרה לבידור משפחתי, וכאשר קונים משחק - כל בני המשפחה יכולים לשחק בו, באופן תיאורטי, לנצח".