מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, ערב פגישתו עם אובמה: לא נדרוש לממש את זכות השיבה; "לא נהרוס את ישראל"

הילרי קלינטון: להפסיק את הרחבת ההתנחלויות, "בלי יוצא מהכלל" ■ ממשל אובמה יגיש בקרוב "הצעות מפורטות מאוד" לישראל ולמצרים

מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, אמר אתמול (ד'), ערב פגישתו עם הנשיא ברק אובמה, כי הפלסטינים לא ידרשו לממש את זכות השיבה מפני שישראל לא תוכל להתקיים אם מיליוני פלסטינים יזרמו אליה.

נשיא הרשות אמר את הדברים בכנס סגור של אנליסטים ממכוני חשיבה וארגונים שלא למטרות רווח בוושינגטון. הפגישה אורגנה ע"י נציגות אש"ף באו"ם. דברי עבאס בפגישה צוטטו אמש בסוכנות הידיעות היהודית (JTA) מפי אחד המשתתפים.

עבאס ייפגש הלילה (ה'), סמוך לחצות לפי שעון ישראל, עם אובמה בלשכה הסגלגלה בבית הלבן. במתכונת הפגישה בין אובמה לנתניהו, גם נשיא הרשות ינהל עם אובמה שני סבבי שיחות.

בכנס עם האנליסטים בוושינגטון, אמר עבאס, כי בדעתו להציג לפני אובמה תכנית שלום וחדשה, שתמזג רכיבים ממפת הדרכים ומיזמת השלום של הליגה הערבית מ-2002.

יזמת הליגה הערבית מציעה לישראל נורמליזציה של היחסים עם העולם הערבי תמורת הסכמה של ישראל לסגת לגבולות הקו הירוק ול"פיתרון צודק" לבעיית הפליטים הפלסטיניים, "שעליו יסכימו הצדדים". ישראל טענה מאז ומתמיד, כי ניסוח הסעיף על הפליטים לוקה בערפול ומשאיר את הדלת פתוחה לנהירה המונית של פליטים פלסטיניים לישראל.

אך עבאס אמר בכנס הסגור בוושינגטון, כי "לא ידרוש שובם של חמישה מיליון" פלסטיניים לישראל. הוא אמר: "לא נהרוס את ישראל". עבאס הדגיש את חשיבות הניסוח של יזמת הליגה הערבית לבעיה: פיתרון לבעיית הפליטים "שעליו יסכימו הצדדים".

"המשמעות של ניסוח זה היא, שאף צד לא יוכל לאכוף משהו על הצד האחר", אמר עבאס.

נשיא הרשות אמר עוד בפגישה, כי הרשות הפלסטינית תוסיף לקיים את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, בלי כל קשר להתקדמות, או להעדרה, במו"מ לשלום. "שיתוף הפעולה הביטחוני משרת את האינטרסים של שני הצדדים", אמר עבאס.

שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, אמרה אמש, כי וושינגטון דורשת להפסיק את הרחבת ההתנחלויות הישראליות בגדה, "בלי יוצא מהכלל".

זו היתה אחת ההתבטאויות הבוטות ביותר של הממשל האמריקני נגד ההתנחלויות בשנים האחרונות. בתום פגישת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשבוע שעבר, קרא אובמה, פעם נוספת, לשים קץ לפעילות ההתנחלויות, אך נמנע מלהשתמש במילים "בלי יוצא מהכלל".
"הנשיא אמר דברם ברורים מאוד כאשר ראש המשלה נתניהו היה פה", אמרה קלינטון בשיחה עם כתבים, כתום פגישה עם שר החוץ המצרי, עבול חייט. "הנשיא רוצה לראות קץ (לפעילות) ההתנחלויות. לא כמה התנחלויות. לא מאחזים. לא יוצאים מהכלל של גידול טבעי. אנו חושבים שהפסקה של הרחבת ההתנחלויות משרתת בצורה הטובה ביותר את המאמץ שבו אנו עוסקים עתה. זו העמדה שלנו. זה מה שהבהרנו בצורה הברורה ביותר לא רק לישראלים אלא לפלסטינים ולאחרים".

קלינטון אף גילתה, כי ממשל אובמה יגיש בקרוב "הצעות ספציפיות מאוד" לישראל ולפלסטינים כיצד לקדם את רעיון שתי המדינות.

עבאס הבהיר, בהזדמנויות קודמות, כי הרשות לא תסכים לחידוש שיחות השלום עם ישראל לפני שישראל תקפיא לחלוטין את התרחבות ההתנחלויות.