איחוד עובדי תעשיית הרכב ויתר לג'נרל מוטורס: אישר קיצוצים של 1.2-1.3 מיליארד דולר בשנה

(עדכון) יצרנית הרכבים האמריקנית חתמה על מזכר הבנות עם מגנא אינטרנשיונל כדיל הציל את אופל - גרמניה צפויה להזרים 1.5 מיליארד אירו כמימון לטווח-קצר ■ מוקדם יותר: פיאט נסוגה מכוונתה לרכוש את השלוחה הגרמנית אופל ■ ג'נרל מוטורס צפויה לפשוט-רגל ביום שני הקרוב

איחוד עובדי תעשיית הרכב בארה"ב (ה-UAW) אישרר הערב חבילת וויתורים של עובדי יצרנית הרכב האמריקנית ג'נרל מוטורס, שיפחיתו את עליות ההעסקה אצל החברה העומדת בפני פשיטת-רגל. נשיא האיחוד, רון גטלפינגר, אמר במסיבת עיתונאים כי הוויתורים אושרו ברוב של 74%. האיגוד מייצג 54 אלף עובדים.

לדעת מומחים, ההסכם יסייע להאיץ בתהליך פשיטת הרגל של החברה שמחירה צונח בבורסה בניו-יורק בשעה זו ב-26.8% לשער של 83 סנט - המגלם שווי-שוק של 494.31 מיליון דולר בלבד. האיחוד מעריך כי הקיצוצים יחסכו 1.2-1.3 מיליון דולר בשנה.

בתוך כך, גנ'רל מוטורס ויצרנית החלפים הקנדית מגנא הבינלאומית דיווחו לסוכנות הידיעות "בלומברג" כי הגיעו להסכם מסגרת בניסיון להציל את החטיבה הגרמנית, אופל.

סוכנות הידיעות ציטטה מקור המקורב לדיונים. החוזה בין הצדדים יספק בסיס להזרים 1.5 מיליארד אירו כמימון קצר-טווח לאופל, אמר המקור, שביקש להישאר בעילום שם בשל חשאיות השיחות. הצצדים עובדים על מזכר הבנות, הוסיף.

פיאט פרשה מהמו"מ

מוקדם יותר היום, יצרנית הרכב האיטלקית פיאט הודיעה כי היא פורשת מהמשא ומתן על עתידה של יצרנית הרכב הגרמנית אופל, משום שהסכום שאופל זקוקה לו כמימון חירום מיידי כדי להימנע מקריסה עלול לחשוף את פיאט עצמה ל"סיכון אקסטרווגנטי".

פיאט רכשה בתחילת מאי את חברת הרכב האמריקנית קרייזלר, ומאז היא מנהלת שיחות לרכישת אופל, החטיבה האירופית של ג'נרל מוטורס . שתי החברות, יחד עם פורד מוטור , נחשבו בעבר ל"שלושת הגדולות" של תעשיית הרכב האמריקנית שבסיסה בדטרויט.

בשנה האחרונה הקשיים של שלוש החברות הביאו אותן לבקש סיוע חירום מהממשל האמריקני בניסיון למנוע את קריסתן המוחלטת. קרייזלר נחלצת מפשיטת רגל בזכות המיזוג עם פיאט, ואילו ג'נרל מוטורס כבר הודיעה כי ב-1 ביוני (יום ב' הקרוב) היא תפנה לבית המשפט כדי לקבל הגנה מפני נושיה לפי צ'פטר 11.

פיאט מסרה כי למרות השעיית השיחות היום, החברה עדיין מעוניינת במיזוג בעתיד, אך המהלך הנוכחי מוסיף לקשייה של חברת האם, שכאמור נמצאת בדרך לפשיטת רגל. השיחות בין אופל לפיאט נערכו בחסות ממשלת גרמניה, שלחצה על פיאט להזרים מייד כסף לאופל ולהתחייב ללוח זמנים מדויק באשר לסיוע הכספי שתעביר החברה האיטלקית לאופל.

בפיאט טוענים שלא הצליחו לקבל במהלך המו"מ גישה לנתונים הפיננסיים המדויקים של החברה, ולכן אין להם דרך לתמחר את הצעת המיזוג ואת עלויותיה מבחינת החובות של אופל.

סרג'יו מאריקונה, מנכ"ל פיאט אמר היום (ו') כי "בסבב השיחות האחרון נדרשה פיאט, בין היתר, לממן את אופל על בסיס של 'מימון חירום', כשממשלת גרמניה דורשת גם קביעה מדויקת של המועדים שבהם נעביר את המימון הזה. הדרישה הזו חושפת את פיאט לסיכונים לא נחוצים ובלתי מוצדקים". מאריקונה אמר עוד כי "מוגזם לבקש מפיאט לממן ארגון שמצבו הפיננסי ונכסיו נשארו עד לשעה זו בלתי ידועים".