השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ': "ביטחון הפנים לא פחות חשוב מהאיום האיראני"

אהרונוביץ', שהגיע לראיון מקיף ב"פגוש את העיתונות", דיבר על חקירת ליברמן ("נותן גיבוי מוחלט לחוקרים"), על ניצב אורי בר-לב ("מערכת היחסים ביני ובין המפכ"ל מצויינת") וגם על רצח דנה בנט ("בואו נחכה לסיום החקירה")

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

ביום שבו סמפכ"ל המשטרה יצחק אהרונוביץ' הבין שדילגו עליו ושמשה קראדי הוא שקיבל את תפקיד המפכ"ל, הוא ארז את חפציו - רק כדי לחזור כעבור 5 שנים כשר לביטחון פנים. במפלגה של ליברמן הכל אפשרי, גם אם היו"ר בעצמו נחקר ויש לו טענות כלפי השוטרים - מספר 2 שלו בעצמו הוא הממונה על השוטרים.

אהרונוביץ' חזר בטבעיות לסיורים הליליים ולנשק - ומיד התחיל לירות לכל הכיוונים. הוא מחזיר את בר-לב בניגוד לדעת המפכ"ל, מבטל תקנים וגם מציע לאסור הפגנות מול בתי הנבחרים. אז מי שציפה שהשר מישראל ביתנו רק ימלא פקודות יכול להיות עכשיו בטוח: לאהרונוביץ' יש עוד הרבה תוכניות משלו. האם הוא גם יצליח לממש אותן? בדיוק כדי לענות על השאלות האלה הגיע השר לביטחון הפנים לאולפן "פגוש את העיתונות".

"ביום הראשון שנכנסתי לתפקיד, אמרתי למפכ"ל שאני לא אתעסק בחקירה הזו", אומר השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', על חקירת ליברמן. "אני לא רוצה לדעת מה קורה בחקירת שר החוץ. ליברמן אמר שאני יודע מה לעשות? הוא צודק. ראש המפלגה הגיע לטקס כניסתי לתפקיד? אני לא רואה בזה שום דבר פסול. אני לא ידעתי שהוא מוזמן, אבל מעבר לזה כל מי שהיה בטקס לא חוקר אותו. השר ליברמן ייחקר בצורה מקצועית על-ידי המשטרה והפרקליטות".

"ביום שבו יוחלט על הגשת כתב אישום נגד ליברמן, הוא יפרוש מתפקידו. הוא הודיע על כך מזמן", אמר אהרונוביץ'. "אני אומר בצורה ברורה וחדה: לא אתייחס לחקירה של ליברמן. את הנושא הזה שמתי בצד, כי יש לי משטרה לנהל. אני נותן גיבוי מוחלט לחוקרים, לצוות החקירה ולפרקליטות, ואין לי שום ספק שהם עושים את עבודתם נאמנה. אני תומך בהגבלת משך הזמן של חקירות אישי ציבור. אם יש תשתית ראייתית, צריך להגיש כתב אישום. אם אין, צריך לסגור את התיק ולשים אותו בצד".

"בין ניצבי המשטרה קיים המפכ"ל הבא"

על סוגיית ניצב אורי בר-לב שעוררה סערה אומר השר, כי "מערכת היחסים ביני ובין המפכ"ל מצוינת. ככל שזה תלוי בי, המפכ"ל דודי כהן ישלים את כהונתו עד תומה. בג"ץ לא צריך להיות זה שמקבל החלטות על קצינים במערכת. אמרתי למפכ"ל כי ההחלטה הנכונה היא להשאיר את אורי בר-לב במערכת, לשלוח אותו ללימודים בחו"ל, וכשיחזור - יתמודד כמו כל ניצב אחר במשטרה. אני חושב שזאת היתה החלטה נכונה".

אהרונוביץ' נשאל על אמירתו של קודמו בתפקיד, אבי דיכטר, על כך שאין מועמד מתאים לתפקיד המפכ"ל מתוך שורות המשטרה, ואמר כי "בין ניצבי המשטרה קיים המפכ"ל הבא. זה מה שאני משדר לתוך המערכת. אני לא מקבל את זה שאחד משני הסמפכ"לים יהיה המפכ"ל הבא. אני לא פוסל אף אחד. המפכ"ל צריך להיות קצין שגדל במערכת והיה ניצב במערכת. אבל זה מוקדם מדי לדבר על זה, יש עוד שנתיים".

"אזרחי ישראל חשים שאין ביטחון ואין תחושת ביטחון"

אחת השאלות שנשאלו על-ידי גולשי חדשות 2 בטוויטר היתה: למה לא מפחדים מהמשטרה כמו בעולם? על כך השיב השר אהרונוביץ' כי "זאת הבעיה. אזרחי ישראל חשים שאין ביטחון ואין תחושת ביטחון. צריך לעשות כמה מהלכים. הצעד הראשון שצריך לעשות להגדיל את התקציב של המערכת עבור משטרת ישראל והשב"ס, יותר ממה שאושר בסופו של דבר בממשלה. צריך לקחת את ביטחון הפנים ולשים אותו בראש סדר העדיפויות. ביטחון הפנים של החברה לא פחות חשוב מהאיום הקיומי של ביטחון החוץ האיום האיראני".

"התוספת לתקציב המשרד לביטחון הפנים היא מיליארד ומאתיים מיליון שקל. אם רוצים להביא לשינוי דרמטי זה לא התקציב. כדי להעניק ביטחון לאזרחי ישראל, ולשים את האזרח במרכז ואותנו השוטרים כמי ששומר על האזרח. לצורך זה צריך לקדם את הרפורמות שאני מנהיג. אתם יודעים כמה מרוויח שוטר? שוטר שמרוויח 5,000 שקל בחודש לא יכול להביא את השינוי. כבר בשנה הקרובה יעלו משכורות השוטרים, לפחות ב-1,000 שקל לחודש".

"בסופי שבוע המשטרה עובדת עם 10% עד 20% מכוח-האדם שלה", הרחיב השר לביטחון פנים. "אני רוצה לשנות את עבודת המשטרה בהתאם ל'שעון הפשיעה'. זה ישתנה כבר בתקציב הקרוב. ישנה נכונות באוצר לקדם את הנושא הזה. השוטרים בשטח - אם הם יקבלו יותר שכר - אין ספק שהמצב בשטח ישתנה לטובה. אני מסכים ואני ער לכך שתחושת הביטחון של האזרחים לא מספיק טובה, ולכן אנחנו נגדיל את מספר השוטרים ברחוב. התחושה היא כזו, ולכן אני חייב לטפל בזה. המשטרה בסך הכל עושה עבודה מקצועית וטובה, אבל יש פער לבין מה שהציבור חושב".

"המשטרה עשתה עבודה מצוינת בחקירת רצח דנה בנט"

שאלה נוספת שהגיעה באמצעות הטוויטר היתה 'מה תעשה שקודמיך לא עשו?'. על כך השיב אהרונוביץ' כי "נושא התקציבים הוא מאוד חשוב כדי לקדם את הרפורמות. הנושא של שעון הפשיעה, הנושא של ביטול דרג המרחבים, נושא הכנסת משטרת התנועה הארצית לתוך הערים, מג"ב שיקבל אחריות על השטח הבין-עירוני, שיפור מעמדו של השוטר - כל אלה רפורמות בולטות שאנחנו ננהיג בשנה-שנתיים הקרובות".

השר לביטחון פנים נשאל על פרשת פיענוח רצח דנה בנט שהותרה לפרסום השבוע, והשיב כי "המשטרה עשתה עבודה מצוינת בחקירת רצח דנה בנט ז"ל. ישנם 4 מקרי רצח וכמה מקרי אונס שנמצאים בחקירה. בואו נחכה לסיום החקירה ולבירור הראיות בבית המשפט. הרבה פעמים הנאשמים מטילים דופי בהתנהלות החקירה, אבל בואו נמתין וניתן למשטרה להשלים את עבודתה".

"באשר לתאונות הדרכים אנחנו עובדים עם שליש ממספר הניידות שצריך להיות בפועל. כאשר רק שליש מהכוח פועל, המצב לא טוב. לכן קיבלנו תוספת תקציבית, ומערך התנועה יקבל את הניידות שהוא צריך. הנושא של מלחמה בתאונות צריך להביא לכמה שפחות נפגעים. לצערנו זה עדיין קיים. עצם הכניסה של מתנ"א לערים זה חלק מהפיתרון. אבל כדי להילחם כפי שאנחנו רוצים להילחם במכת התאונות, צריך להתייעל. יש פה מלחמה, וצריך להמשיך להילחם".