רכישת אסים העבירה את איי.די.או להפסד של 15.3 מיליון שקל ברבעון

חברת הנדל"ן שבשליטת עדי קייזמן מזהירה: "ספק בדבר היכולת להחזיר הלוואה של 31 מיליון שקל במועד" ■ יתרת המזומנים 6.6 מיליון שקל בלבד, אך בפעילות הליבה - השכרת דירות למגורים בגרמניה - נרשמה צמיחה של 28%

איי.די.או גרופ של עדי קייזמן מזהירה כי קיים ספק בדבר יכולתה לפרוע הלוואה של 31 מיליון שקל במועד - עד מארס 2010. יתרת המזומנים 6.6 מיליון שקל בלבד ולחברה התחייבויות של 516 מיליון שקל. בשבוע שעבר הזרימו בעלי השליטה הלוואה של שני מיליון אירו לצורך מימון הפעילות השוטפת.

ההלוואה שהחברה מתקשה לעמוד בהחזרה בזמן ניתנה בגין בנין YENIDZE שנרכש בשנת 2006. זהו מבנה היסטורי שנבנה בדרזדן בשנת 1909 כבית חרושת לסיגריות. הבניין נפגע מפצצה במהלך מלחמת העולם השנייה ושופץ בשנת 1996 הבניין שופץ בהשקעה של 38 מיליון אירו.

הבטוחה היחידה שניתנה לבנק בגין מתן ההלוואה הינה אותו נכס הנדל"ן שנרכש וטרם החל להניב הכנסה. איי.די.או: "החברה בוחנת פתרונות אפשריים עם הבנק המממן ובכלל זה דחיית מועדי הפירעון של ההלוואה. על אף שבעבר הבנקים הסכימו להאריך את מועדי הפירעון של ההלוואות שניתנו לחברה, תחת תנאי השוק הנוכחיים אין בשלב זה ודאות, שהבנקים אכן יסכימו להארכת מועד ההלוואה".

איי.די.או גם אינה עומדת באמות המידה הפיננסיות שנקבעו לגבי הלוואה בסך של כ-2.8 מיליון שקל שלגביהם חברות הבנות אינן עומדות באמות המידה של שווי נכס ביחס לגובה החוב כפי שנקבע עם הבנק.

בדוחות לרבעון הראשון מצוין כי "כתוצאה מהמשבר העולמי קיים קושי בקבלת מימון נוסף מגופים בנקאיים וחוץ בנקאיים בישראל ובחו"ל, שלמיטב ידיעת החברה נובע מדרישות הלימות הון החלות עליהם ומנזילות נמוכה. לפיכך, הניחה החברה, לצורך בדיקת מצב נזילותה, כי יהיה קשה בטווח הקרוב לגייס חוב בשוק ההון. המשך המשבר עלול להקשות על המגזר העסקי בכלל ועל החברה בפרט בגיוס אשראי ומימון משמעותי נוסף".

הכנסות איי.די.או, הפועלת בתחום של רכישה של בנייני מגורים בעיר ברלין שבגרמניה, הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-11 מיליון שקל, צמיחה של 28% לעומת הרבעון הראשון של 2008. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 15.3 מיליון שקל לעומת הפסד של 4 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

השורה התחתונה לא קשורה לפעילות הליבה - השכרת דירות בגרמניה, אלא לחברת הבת אסים . השליטה באסים (50.4%) בוצעה באוגוסט 2008 תמורת כ-30 מיליון שקל. האחזקה מוצגת כאקוויטי ואיי.די.או רשמה בגינה הפסד של 13.1 מיליון שקל ברבעון.

בסך הכול למרות הפחתות השווי שבוצעו בשנה האחרונה לנכסים שונים, רמות המחירים של מרבית נכסי איי.די.או עדיין גבוהים מכפי שנרכשו. בנוסף, הירידה בהוצאות המימון ובהוצאות הנהלה וכלליות יעבירו את החברה לרווח ברבעון השני של השנה.

ירון זלצמן, סמנכ"ל הכספים: "ברלין זה המקום הנכון להיות בו. זה אחד המקומות היחידים שהבנקים ממנים עסקאות נדל מניב בשיעור של 70%. המחירים בסוף יתקנו את עצמם ויחזרו למחירים שהיו לפני כשנה".

למרות צמיחה שלילית צפויה של כ-6% בכלכלת גרמניה ב-2009 - הביקוש לדירות להשכרה למגורים של החברה לא נפגע. מחסור הדירות הצפוי בשוק בברלין עד שנת 2015 מוערך ב-100 אלף דירות והחברה ממשיכה על פי תוכניתה העסקית של החלפת דיירים המשלמים שכר דירה נמוך בדיירים המשלמים שכר דירה גבוה ממחירי השוק. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של איי.די.או חיובי בהיקף של 1.9 מיליון שקל.

ברקע נזכיר את הסדר החוב המתגבש של אסים, הפועלת כחברה יזמית ברומניה ובולגריה. על פי העקרונות שגובשו ידחה תשלום של 80% מהקרן של אג"ח א'. במקביל אסים פועלת לממש מקצת מהפרויקטים על מנת לאפשר את פירעון חובה לבעלי אגרות החוב של החברה ולצמצום הוצאות הניהול השוטפות של הפרויקטים בחו"ל.