עלייתו ונפילתו של דודו טופז

התרנגולת שהטילה ביצי זהב נהפכה לתרנגול כפרות ■ בעצם, הוא כבר נשחט

הבוקר (א'), פחות משבוע לאחר שהתקשורת חרצה את דינו של דודו טופז במשפט שדה על תקיפתה של שירה מרגלית, סמנכ"ל התוכן של זכיינית ערוץ 2 רשת, טופז נעצר על-ידי המשטרה. מי שהיה עד לפני 5 שנים תרנגולת שמטילה ביצי זהב, הוא עתה תרנגול כפרות. בעצם, הוא כבר נשחט. מדוע? מפני שטופז הוא קורבן קל למרמס: מלך הבידור הוא כיום מובטל, מובס. מעמדו ירוד, על אחת כמה וכמה כשמדובר במי שהיחס כלפיו, עד לא מכבר, היה כאל פרה קדושה.

לכאורה, יש לטופז את המניע המושלם לתקיפה המיוחסת לו: נקמה באחראים למצבו. כותרות העיתונים, בהתאם, נטפו דיבה: "דודו טופז והתקיפות", הכריז "ידיעות אחרונות" במרומי עמוד השער. גם העיתונים המתחרים לא בחלו ברמיסת שמו ושארית כבודו העצמי של מלך הבידור לשעבר, רמיסה גסה, ששיאה בשרטוט הפרופיל של טופז כעבריין אלים, סדרתי, לא רק בדרן שירד מגדולתו.

על מנת שהקוראים, ביניהם שוטרי משטרת ישראל, לא יעבדו קשה, שורטט מסלול הליכתו של טופז בליל התקיפה, מבית גרושתו ואל הרחוב שבה מתגוררת מרגלית המותקפת.

הכל (לא) זז

טופז מאז ומתמיד משך אש. הוא נהנה מהתדמית, כבדרן מוחצן וולגארי, חסר מעצורים, כזה שלא שם מחסום לפיו - אם במילים ואם בנעיצת שיניו במרואיינת. האש הזו הזינה אותו, אך ב-2004, בימי המרוץ למכרז השני להפעלת ערוץ 2, "קשת" מיהרה להתרחק מהאש, בניסיון לטהר את תדמיתה מכוכבים פרובוקטיביים כטופז.

יש להוסיף כי מעט לפני כן, "קשת" יזמה מהלכים שימנעו מטופז לגרום עוגמת נפש (דוגמת הנשיכה המפורסמת לכוכבת הטלנובלות, נטליה אוריירו, בשידור חי, שבעקבותיה הוחלט להיפרד ממתכונת השידור החי בתוכניותיו). טופז חש שמצרים את צעדיו. הוא התקומם ונענש. הדרך החוצה סומנה עבורו בכתובות אש. מאז טופז לא התאושש.

"הכל זז עם דודו טופז", ששודרה ב"רשת" ב-2005, לא סיפקה את הרייטינג המיוחל; "הכל 10 עם דודו טופז" בערוץ 10, שגם לא המריאה סתמה את הגולל על הקריירה הטלוויזיונית של טופז. זאת, לא לפני שקשת, באקט חסר תקדים, הציבה מול תוכנית ללא פרסומות - כתגובה על אמירותיו הבוטות כלפי בכיריה. הרייטינג היה נמוך במיוחד, והקריירה של טופז שקעה למצולות. נהוג לומר שהתקשורת ממליכה את מלכיה ומייצרת את כוכביה, וגם קוברת אותם. במקרה של טופז, עונש הקבורה היה "למען יראו וייראו".

הראשון ברייטינג

אפשר להתווכח על טיב הסחורה של טופז, אך את הסחורה שלו הוא מאז ומתמיד סיפק: בידור להמונים. כזה שמניב רייטינג, מילה שטופז היה מהראשונים להשתמש בה. דודו טופז מבין ברייטינג. אם הערוצים המסחריים זקוקים לרייטינג על מנת לתמחר פרסומות, טופז זקוק לרייטינג כדי להרגיש נאהד, נאהב ומוערץ.

המערכת חזקה מסך מרכיביה, וזה נכון. כיום, ימים בהם משרדי קשת מתמלאים צהלות חג כשמדד הרייטינג מורה על 30% לתוכנית של האח הגדול, צריך לזכור שטופז הביא רייטינג גבוה יותר בימי השיא שלו. בתוכניתו הזכורה, שהבטיחה את בוא החייזרים, נסקו אחוזי הצפייה ל-47% - ומאז מחזיק טופז בשיא הרייטינג מאז הקמת ערוץ 2.

אם טופז ייצא זכאי מסאגת התקיפה של מרגלית, הוא יוכל למנף את הקריירה שלו שוב. הפעם, כאזרח הקטן, האנדרדוג, שניצל ממלתעותיה של המפלצת התקשורתית.