התאחדות התעשיינים: מעבר התעשייה לגז טבעי יחסוך למשק 1.4 מיליארד שקל בשנה

90 מפעלים באזור הדרום והמרכז כבר הביעו עניין לעבור לגז טבעי ■ קוראת להבטיח קיומה של תחרות במערכות החלוקה ולבצע רכש משותף של גז טבעי ע"י גורם אחד

מעבר התעשייה לשימוש בגז טבעי, תוך זירוז וקידום הקמתן של מערכות ההולכה והחלוקה של הגז הטבעי, יחסוך למשק לפחות כ-1.4 מיליארד שקל בשנה. כך טוענת נאוה סלע, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים.

לדברי סלע, צריכת הגז הטבעי במפעלי תעשייה (ללא חברת החשמל) תעמוד תוך מספר שנים על כ-2.5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, כאשר המשמעות תהיה, כאמור, חסכון של כ-1.4 מיליארד שקל בשנה לתעשייה.

הערכה זו מתייחסת לחיסכון שינבע ממעבר לשימוש בגז הטבעי הזול יותר, בהשוואה לדלקים הקיימים - מזוט, גפ"מ (גז פחמימני מעובה) וסולר. לכך, אומרת סלע, יש להוסיף חיסכון נוסף שינבע כתוצאה מיתרונות תפעוליים שקיימים לשימוש בגז. ההערכה אינה כוללת את החיסכון שיווצר למשק כתוצאה מהקטנת העלויות החיצוניות, כגון זיהום אוויר.

סלע מציינת עוד כי על אף הירידות במחירי הדלקים בחודשים האחרונים, הגעת הגז הטבעי לאזורי התעשייה השונים ברחבי הארץ תסייע בהפחתת עלויות האנרגיה של המפעלים ובשיפור כושר התחרות שלהם מול יצרנים במדינות אחרות.

ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים, אומרת סלע, הדגישה בעבר בפני הרשויות הממשלתיות את חשיבות הגעת הגז הטבעי גם לאזורי התעשייה בפריפריה, כצעד לפיתוחם ולחיזוק הצמיחה והתעסוקה. היא מוסיפה שעל רקע העובדה שבשני אזורי חלוקה - נגב ומרכז - נבחרו הזוכים במכרזים להפעלת מערכות החלוקה, קיימת התעניינות הולכת וגוברת גם במפעלים קטנים ובינוניים, בכל הקשור למעבר לשימוש בגז טבעי.

לדבריה, מבדיקה שערכה ועדת האנרגיה בהתאחדות, מתברר כי כ-90 מפעלים קטנים ובינוניים באזור המרכז והדרום כבר מביעים עניין במעבר לשימוש בגז טבעי, כאשר הם מהווים צרכנים פוטנציאליים של מערכת החלוקה. סלע מדגישה שעל מנת שגם מפעלים אלה ייהנו מהוזלה משמעותית בזכות המעבר לגז - יש להבטיח קיומה של תחרות במקטע שיווק הגז במערכות החלוקה.

בנוסף לכך, לטענתה יש לבצע רכש משותף של גז טבעי ע"י גורם אחד, ממשלתי או עסקי, תוך הבטחת מחירים ותנאים סבירים.