תרגיל העורף הגדול מגיע היום לשיאו: בשעה 11:00 בבוקר תישמע ברחבי הארץ צפירה עולה ויורדת

התרגיל, "נקודת מפנה 3", נועד בראש ובראשונה לשפר את ההיערכות והמענה ברמה הלאומית והמערכתית להתגוננות העורף בחירום ■ בזמן הצפירה, מתבקשים התושבים לתרגל כניסה למרחב המוגן שנבחר מראש

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

תרגיל העורף הגדול ביותר בתולדות ישראל, שזכה לשם "נקודת מפנה 3", מגיע היום (ג') לשיאו. בשעה 11:00 בבוקר תישמע ברחבי הארץ צפירה עולה ויורדת במשך דקה וחצי, ואזרחי ישראל יתבקשו להיכנס מיד למקלטים, לממ"דים או למרחבים המוגנים.

מתחילת השבוע תירגלה ישראל, על כל מערכותיה, שורה ארוכה של תרחישים. הפעם, גם אנחנו האזרחים נהיה שותפים להכנת העורף לאפשרות למתקפת טילים - גם לא קונבנציונליים, על ישראל.

אז לאלה מכם שעדיין לא מבינים על מה המהומה הגדולה ושואלים את עצמם: מה בעצם המשמעות של התרגיל הזה עבורי? הכנו מדריך קצר. והכי חשוב - לא להיבהל.

התרגיל, "נקודת מפנה 3", נועד בראש ובראשונה לשפר את ההיערכות והמענה ברמה הלאומית והמערכתית להתגוננות העורף בחירום. במהלך השבוע מתורגלים כל הגופים הגדולים במדינה על מנת להבטיח את מוכנות האזרחים לכל תרחיש אפשרי. לצד צה"ל והרשות לחירום הלאומית, יופעלו גם הרשויות המקומיות, משרדי ממשלה שונים, ארגוני הביטחון וההצלה, מערכת החינוך וגופים ציבוריים ופרטיים.

למי שהתגעגע לדובר עטוי מדים שניבט מעל מסך הטלוויזיה, פיקוד העורף חוזר שוב לאולפן השידורים וישדר סרטי הדרכה מאולפן השידור של ערוץ 33, בהם תוצג הדרך הטובה ביותר לבחור מרחב מוגן ואיך צריך להתנהג בעת אזעקה.

לכל אחד יש מרחב מוגן

לא להיבהל: זהו רק תרגיל. ומה אם אין לכם מרחב מוגן? בפיקוד העורף מציינים שיש. "אין דבר כזה שאין מקלט או אין מרחב מוגן גם אם אין ממ"ד יש מקום לשהות שיהיה בטוח ממקומות אחרים", נמסר מפיקוד העורף. "יש אנשים שאפילו לצאת לחדר המדרגות או לרדות קומה אחת יקטין ב-90 אחוזים את הסיכון לפגיעה".

גם בתי הספר, גני ילדים ומוסדות חינוך נוספים ייקחו חלק בתרגיל. בעת הצפירה יתרגלו התלמידים במוסדות כניסה למרחבים מוגנים, כמו גם בבסיסי העורף הצבאי, במשרדי ממשלה ובמוסדות הציבור.

בזמן הצפירה, מתבקשים התושבים לתרגל כניסה למרחב המוגן שנבחר מראש, בין אם זה בבית, במקום העבודה, או בכל מבנה בו אתם נמצאים באותו רגע.

יחד עם זאת, גם בפיקוד העורף מבינים כי לא כולם יכולים להתפנות למרחב המוגן בזמן התרגיל, ומדגישים שבמידה והכניסה למרחב המוגן כרוכה בשיבושים משמעותיים בשגרת החיים, יש להזכיר את הפעולות הנדרשות לבצע במצב החירום. על כן, בהישמע האזעקה יש להיכנס למרחב המוגן אשר יוגדר מראש ולשהות בו במשך 10 דקות.

"ערה?" - גרסת צה"ל

במסגרת התרגיל וכחלק מבחינת מערך ההתרעה בטלפונים הניידים, ייתכן כי באזורים מסוימים יקבלו בעלי טלפונים סלולאריים הודעות כתובות. אל דאגה, צה"ל לא באמת שולח לכם קריאות גיוס או שואל למצב הערנות שלכם, אלא כדי לבדוק את האפשרות לשלוח מסרים בעזרת הרשת הסלולרית הארצית. המסר יהיה ככל הנראה, "המשך יום נפלא/נעים", בחתימת פיקוד העורף.

בימים שלישי עד חמישי, יתבצעו תרגילי שטח נוספים שידמו תרחישים שונים וכן יישמעו צפירות, "עליהן", מבטיחים בפיקוד העורף, "תבוא הודעה נפרדת".

בצה"ל מדגישים כי כלל השירותים החיוניים במשק, כמו בתי חולים, יימשכו כסדרם, וכך גם כנסים ואירועים המוניים. כל תנועת כלי רכב, לרבות אוטובוסים ומכונית פרטיות, תמשך כסדרה גם בהישמע האזעקה.

התרגול מפחית לחץ וחרדה

בפיקוד העורף מעוניינים מאוד בשיתוף הפעולה של האזרחים. "ככל שיהיה יותר שיתוף פעולה מהציבור, אנחנו נצליח יותר", ציינו. "אנחנו לא מצפים שכולם ישקיעו את כל היום בתרגיל, אלא רק שיכין את המרחב המוגן, מים או פנס, ושיהיה קשב למשך זמן מוקצב". לדברי המארגנים מי שמטה את האוזן יודע יותר וזה מפחית לחץ וחרדה.

בכל הקשור לקשיים ותקלות בשמיעת האזעקה - יש לפנות למרכז המידע של פיקוד העורף בטלפון 1207. בנושאים הקשורים למקלטים משותפים וציבוריים - יש לפנות למוקדי המידע העירונים.

למידע נוסף ניתן לפנות למרכז המידע של פיקוד העורף בטלפון 1207 ולאתר האינטרנט בכתובת WWW.OREF.ORG.IL