אבי דרכסלר: "גם אם ביבי נתניהו יעמוד על הראש - מחירי הדירות בת"א, גבעתיים ורמת-גן לא יירדו"

עו"ד דרכסלר, שהיה ראש מינהל מקרקעי ישראל: "המינהל יכול להוריד מחירים רק בירוחם, דימונה והגליל - ולפגוע בכך בחלשים" ■ "לרוב הציבור יש רכוש עיקרי אחד - דירה. למה לפגוע בזה?" ■ "המדינה רוצה להקל? שתוותר על ה-15.5% מע"מ בדירה חדשה לזוגות צעירים" ■ "שוק תושבי החוץ מת לגמרי. ראו מה קורה באשדוד: אחרי קפיצה של 150% במחירים - על דירה שקנית לפני שנה אפשר לקבל היום 200 אלף דולר, אולי פחות"

"גם אם ביבי נתניהו יעמוד על הראש, מחירי הדירות במרכז הארץ ובת"א לא יירדו". כך אומר ל"גלובס" עו"ד אבי דרכסלר, שהיה ראש מינהל מקרקעי ישראל בשנים 1998 עד 2000.

- מה רע באמירה של ראש ממשלה, כי מחירי הדירות יירדו בזכות הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל?

"נתניהו מוכר את הרפורמה עם טענה בסיסית שמחירי הדירות במרכז יהיו יותר נגישים. אבל, אין דרך להוריד את מחירי הדירות במרכז כי אין מלאי זמין למכירה במחירי היצף וכל הנסיונות שנעשו בעבר בכיוון זה לא צלחו כי היזמים קנו במחיר גבוה".

- אתה טוען למעשה שירידת מחירי הדירות תפגע בחלק גדול של האוכלוסייה.

"לרוב הציבור בישראל יש רכוש עיקרי אחד - דירה. נניח שיצליחו להוריד מחירים, נגיד 20% - מה עשה נתניהו בזה? פגע בערך הרכוש של רוב תושבי מדינת ישראל. למה? למי זה נותן משהו?

"למדינה ולמינהל אין דרך להוריד את מחירי הדירות בת"א, גבעתיים ורמת-גן. אבל הם כן יכולים להוריד את המחירים במקומות עם עתודות קרקע, כמו ירוחם, דימונה והגליל. אז נניח שהמדינה תתחיל לשווק במקום 17,000 דירות חדשות בשנה 40,000 דירות, מה יקרה? יירדו המחירים רק בפריפריות, וייפגעו דווקא החלשים".

- המדינה חסרת אונים, אם כך?

"לא. יש עוד דרכים לבוא לקראת אנשים צעירים במחירי הדירות במרכז. אם המדינה רוצה לעשות זאת, שתוותר על ה-15.5% מע"מ לזוגות צעירים שקונים דירה חדשה. המדינה יכולה להחליט שהיא מוותרת על מיסים, הרי מחיר הקרקע בדירה של 500 אלף דולר הוא 110 אלף דולר, יש כאן מרווח גדול. המדינה כבר עושה את זה בפטור לדירת יחיד, אבל שם הפטור ניתן למי שיש לו, לזה שמוכר את הדירה ולא לזה שקונה".

- לתפיסתך, שוק הדירות במרכז חסין כולו ולחלוטין לירידת מחירים?

"בדירות של עד 250-300 אלף דולר לבטח לא תהיה ירידה. אם כבר, תהיה ירידה בשוק דירות היוקרה, כי שם יש כרגע יותר היצע מביקוש. אני מדבר על דירות של 600 דולר ומעלה. במגדלים, למשל, יש בעיה. כי קבלן שבונה מגדל ומכר 10 דירות ממנו, מחויב להמשיך בבנייה, גם אם התנאים מסביב משתנים".

- מה קורה כיום באיזור המרכז בשוק של תושבי החוץ, שהיה מאוד פופולרי בשנים האחרונות? פסקה נהירת הצרפתים, הבריטים, האמריקנים?

"ממה שאני שומע, השוק הזה מת לגמרי. כשתושבי החוץ באו בהמוניהם לרכוש דירות בישראל, פעלו לטובתם שני גורמי יסוד: א. בישראל לא התפתחה בועת נדל"ן. ב. במטבעות של הזרים היו חזקים ביחס לשקל. שני הנתונים הללו השתנו, התהפכו - ולכן אין להם מה לבוא לכאן. תראה מה קורה באשדוד, אחרי קפיצה של 150% במחירים, על דירה שקנית לפני שנה אפשר לקבל 200 אלף דולר בלבד, אולי אפילו קצת פחות".

- הזדמנות קנייה נדל"נית לסיום?

"אם אתה בן קיבוץ באיזור שבין גדרה לחדרה ויש לך זכויות לרכישה קרקע, זה כדאי בכל מחיר שיוציאו למכירה כיום. המוצר של חצי דונם בין גדרה לחדרה הוא עולם הולך ונעלם, במדינה צפופה כמו שלנו. מדינת ישראל תעשה הכל כדי שהמוצר הזה לא יהיה, זה בזבוז קרקע. ולכן, מי שקונה כיום, ימכור לבטח במחירים גבוהים יותר".