בנקאי סיני בכיר: "אין תחליף לדולר כמטבע היתרות העולמי"

כ-96% מיתרות המט"ח של סין מוחזקות בדולרים לאחרונה הביעו בכירים בסין עניין בהחלפת הדולר במטבע יתרות אחר

המאמץ של שר האוצר האמריקני גייתנר, המבקר כעת בסין, לשכנע את השלטונות במדינה שלא לאבד את אמונם במדיניות הכלכלית של הממשל, קיבל אתמול (ב') גיבוי מבנקאי סיני רם דרג שדחה את ההערכות שאפשר יהיה לוותר על הדולר האמריקני כמטבע יתרות עולמי.

"בטווח הקצר אינני חושב שאנחנו יכולים למצוא מטבע אחר שיחליף את הדולר האמריקני", אמר גואו שוקינג, יו"ר בנק הבנייה הסיני ולשעבר מנהל רשות הפיקוח על המט"ח בסין. "הדולר הוא המטבע העיקרי, מפני שכלכלת ארה"ב היא מספר 1 במונחים של כושר תחרות וחדשנות".

גירעון של שנים

בראיון ל"פייננשל טיימס" הביע שוקינג גם ספקות לגבי ההצעה של הנגיד הסיני, ז'ו שיאוצ'ואן, להחליף את הדולר ב"מטבע יתרות על-ריבוני" שיתבסס על זכויות משיכה מיוחדות שתנפיק קרן המטבע הבינלאומית.

"יש לנו זכויות משיכה (SDR) כאלה כבר שנים רבות, אך כל אחד יודע שהן לא עובדות היטב", אמר שוקינג. "אנשים חוששים מאוד מן הדולר האמריקני, בגלל הגירעון במאזני התשלומים השוטפים שלהם, אבל זה קיים כבר שנים רבות - לאמריקנים יש גירעון שוטף במאזן התשלומים מתחילת שנות ה-70".

החלק הארי של יתרות המטבע הזר של סין מוחזק בנכסים דולריים, ורק 6% מהן מושקעים בהשקעות ישירות (חברות או מפעלים בחו"ל). החששות שמהלכי הממשל להיחלצות מהמיתון יורידו את ערכו של הדולר הניעו פקידים סינים בכירים, ביניהם הנגיד ז'ו, לקרוא לארה"ב לנהל מדיניות פיסקלית שמרנית יותר ולהציע שהדולר יוחלף במטבע אחר.

בבואו לסין אתמול קרא גייתנר לבייג'ין להגמיש את שער החליפין של המטבע הסיני בתמורה לרפורמות פיסקליות מצד ארה"ב. בדברים שנשא באוניברסיטת בייג'ין הוא קבע את הטון של שיחותיו עם מנהיגי סין שיימשכו יומיים.

מסלול יציב

גייתנר חזר על התחייבותו של הנשיא ברק אובמה לצמצם את הגירעון התקציבי הפדרלי ל-3% מן התמ"ג כאשר הכלכלה תעלה על מסלול יציב של הבראה. השנה חזוי גירעון פדרלי של כמעט 13% תמ"ג.

אך גייתנר גם פירט רשימה ארוכה של משימות שהנהגת סין צריכה למלא כדי לתרום לכלכלה עולמית מאוזנת יותר. המשימות הללו כוללות הרחבה של רשת הביטחון החברתית, השקעה נוספת בחינוך ועידוד של שינויים מבניים בתעשיות באמצעות מנגנוני שוק.

סין התלוננה בעבר על כך שארה"ב לוחצת עליה לייסף את היואן הסיני. הדולר צנח אתמול לרמתו הנמוכה ביותר מאז מחצית דצמבר 2008 מול סל מטבעות והאירו. *