מיקרוסופט וסוני נשארות במשחק

חובבי הגאדג'טים חוגגים בתערוכת הגיימינג E3 עם קונסולות המשחק החדשות

שבוע סוער ומסעיר עבר על שוק האלקטרוניקה הבידורית הניידת. בזה אחרי זה, הוצגו בימים האחרונים ברחבי העולם מוצרי צריכה דיגיטליים מתוחכמים, שכולם מתיימרים לכבוש בעתיד נתח גדול מזמן הפנאי של עשרות מיליוני משתמשים, ולהגשים את חלומו של כל חובב גאדג'טים: מכשיר כולבו רב-תחומי אחד במקום 3-4 מכשירים שתופסים נפח בכיסי המכנסיים.

הערך המוסף של מיקרוסופט

מטבע הדברים, חלק גדול מההשקות האסטרטגיות מתרכז בתערוכת המשחקים האלקטרוניים E3 שמתקיימת בימים אלה בלוס אנג'לס, ושמספקת למדיה העולמית הרבה צבע ועניין גם בימים אפורים.

במוקד העניין של התערוכה ניצבת החשיפה המוקדמת של המכשירים הניידים החדשים של מיקרוסופט ושל סוני. החשיפה הראשונה הייתה של הדור השני של נגן ה-ZUNE של מיקרוסופט, ומי שהחמיץ את הדור הראשון של הנגן לא צריך להרגיש תסכול.

הדור הראשון הושק ב-2006 במטרה מוצהרת לקחת את הבכורה מה-iPod של אפל בתחום נגני המולטימדיה. הוא יצא לשוק עם חומרה שהיתה מתוחכמת לזמנה ובליווי שירות הורדות תכנים מקוון, שהתיימר להיות עשיר יותר משל ה-iTunes.

אבל למרות כל מערך השיווק והקידום האדיר של מיקרוסופט, הוא שקע לחידלון שיווקי ולא הצליח אפילו לשרוט את השריון של אפל.

חברות פחות שאפתניות היו מתקפלות אבל למיקרוסופט יש מספיק משאבים וזמן פנוי כדי להשתעשע בשוק מוצרי הצריכה והיא טרם זנחה את השאיפה לנגוס בתפוח העסקי המתוק של אפל. לפיכך, עשו במיקרוסופט הפקת לקחים יסודית ונגן ה-ZUNE HD החדש מביא עימו עיצוב נחשק כמו גם מערך רציני מאד של חומרת דור-אחרון.

במפרט יש מסך מגע נוסח אפל, שמבוסס על טכנולוגיית OLED (דיודות אורגניות) יקרה לייצור, עם עוצמת הארה גבוהה גם באור יום מלא.

המכשיר תומך בהשמעת והקרנת קובצי מולטימדיה באיכות HD, כולל שידורי רדיו דיגיטליים ואפשרות צפייה בתוכני וידיאו HD על מסכים ביתיים באמצעות חיבור HDMI. מדובר אמנם ב-HD באיכות של 720 פיקסלים בלבד ולא ב-HD מלא, אבל עדיין זו קפיצת מדרגה רצינית לעומת מה שמציעים כרגע כמעט כל המתחרים.

בכל מוצר צריכה של מיקרוסופט נחבא ערך מוסף בתחום התוכנה והשירותים, שמקשר בין מוצר אחד של החברה למשנהו ובמכשיר החדש יש ערך מוסף בשפע.

הוא מאפשר, למשל, גלישת אינטרנט על מסך מלא באמצעות דפדפן ייחודי, של מיקרוסופט כמובן, יש לו תמיכה עתידית ביישומי אופיס והוא מגיע עם ממשק לשירות התכנים Xbox LIVE, שמזרים כיום תוכני בידור ומשחק בתשלום ל-17 מיליון משתמשים רשומים של קונסולת המשחקים Xbox. המחיר טרם פורסם, אבל אפשר להמר על סבסוד עמוק.

סוני בכיוון מקוון

למרות הניסיון של מיקרוסופט לגזול את רגעי התהילה מסוני, קונסולת ה-PSP GO החדשה של סוני, שנחשפה רשמית היום (ג') היא עדיין שיחת השבוע במדיה העולמית. עדיין לא ברור אם סוני סבלה מדליפת מידע אסטרטגית, או שמא היא עצמה הדליפה תמונות ואפילו סרטי וידיאו של המוצר החדש בכל הרשת, כחלק מקמפיין חשיפה מחתרתי מתוחכם. כך או כך ה-GO החדש זכה לתגובות סוערות עוד בטרם הופצה עליו מילה רשמית אחת מכיוון החברה.

כאשר יורדים לעומקו של המכשיר מגלים כי לא מדובר במהפכה אלא בעיקר בשדרוג ובעדכון או לכל היותר במוצר משלים. כך, למשל, אימצה סוני מתעשיית הטלפונים את תצורת הסליידר הוותיקה, שבמצב הפתוח חושפת מתחתיה מתגים גדולים ונוחים לשליטה במשחקים. מהאסכולה של ה-iPhone מגיע גם מסך קלט-מגע בגודל 3.8 אינץ' וזיכרון פלאש פנימי בגודל 8 עד 16 ג'יגה, שמשמש כתחליף לכונן הדיסקים הממוזער (UMD) ששימש עד כה להטענת משחקים ב-PSP.

השינוי הטכני הזה מאפשר להעניק למכשיר ממדים קטנים יותר, משקל נמוך יותר משמעותית וחיי סוללה ארוכים יותר, אך יש לו גם משמעות עסקית גדולה: סוני מאמצת את הגישה של אפל (ומיקרוסופט) להורדה מקוונת של משחקים במקום הגישה המסורתית של רכישת משחקים פיזית בחנויות.

אין פירוש הדבר שהחברה נוטשת את מערך שיווק הדיסקים ל-PSP. המוצר החדש ישווק לצד ה-PSP ושיווק הכותרים בפורמט UMD צפוי להימשך.

בעלי PSP מהמודל הקיים צריכים לקחת בחשבון, שאוסף הכותרים היקר שלהם לא יוכל לשמש את המשחק החדש. כדי לסייע בהחדרת הרך הנולד, צפויה סוני להציע במועד ההשקה - המתוכנן לספטמבר ביפן ומעט מאוחר יותר בארצות הברית - כ-100 כותרי משחקים מקוונים להורדה וביניהם גרסאות של שני משחקי הלהיט המצליחים ביותר שלה, "גראן טוריסמו" ו"מטאל גיר סוליד".

המדיניות הזאת עדיין מותירה שאלות בלתי פתורות. מה יהיה התמחור של ה-GO ביחס ל-PSP הרגיל? האם מיליוני המשתמשים הקיימים של ה-PSP הרגיל יעדיפו לרכוש מכשיר נוסף, שאינו תומך באוסף הדיסקים היקר שלהם? ואיך תשלוט סוני בנושא זכויות היוצרים וההגנה מפני העתקת תכנים? בחודשים הקרובים נקבל תשובות. אולי.

טלפונים לגיימרים

הנהירה של יצרני מכונות המשחק הניידות אחרי "המודל הטלפוני" חושפת אותם לתחרות מצד יצרני הטלפונים, שנהנים מבסיס איתן בעולם התכנים המקוונים ועדיין לא זנחו את השאיפה לנעוץ דגל בשוק המשחקים הרווחי.

גאדג'טולוגים ותיקים יזכרו את כישלונות העבר של יצרניות כמו נוקיה ושות' לשווק טלפונים ייעודיים למשחקים באמצע העשור. אבל כיום יש לתעשיית הטלפונים מסכי מגע צבעוניים וגדולים ברזולוציה גבוהה, שהם פלטפורמה אטרקטיבית למשחקי כיס, ועומדות לרשותן גם רשתות מהירות, שמשפרות משמעותית את הנגישות ממרחב הסלולר למרחב האינטרנט ועושות את המשחקים המקוונים ואת הורדת המשחקים לטלפון לעסק פשוט.

עד כמה גדול הפוטנציאל ממחישים הטלפונים החדשים, שהשיקה בשבוע שעבר פנסוניק במסגרת "קולקציית הקיץ" של המפעילים היפניים דוקומו וסופטבנק. המכשירים שומרים על פורמט טלפוני מקובל אולם הם מציעים גרפיקה ברמה של גיים-בוי, חיבור חיצוני למסכי טלוויזיה ביתיים ושירות, שמאפשר משחק מקוון של עד 6 שחקנים בו-זמנית, כאשר כל השחקנים צופים במשחק על מסך הטלוויזיה הביתי והטלפונים משמשים כעזרי שליטה אלחוטיים במשחק.

ולמי שתוהה מה פשר ריבוי השקות מוצרי הפנאי והמותרות היקרים והמתוחכמים בעיצומו של המיתון, נזכיר שתקופת הפיתוח הממוצעת של רבים מהמכשירים היא יותר משנתיים. לפיכך, הם מספקים תמונת מצב של העבר ופניהם אל העתיד. ומה עם ההווה? עדיף שלא להזכיר.