בעלי כרטיס האשראי היוקרתי וורלד סיגניה צמצמו את ההוצאה על אופנה ב-52%

המשבר הכלכלי אינו פוסח גם על מחזיקי הכרטיסים השחורים - וורלד סיגניה וסנטוריון ■ עפ"י נתוני לאומי קארד, הירידה בהוצאות של מחזיקי כרטיס היוקרה נרשמה ברבעון הראשון של 2009 לעומת הרבעון הראשון אשתקד

כרטיסי האשראי השחורים (הוורלד סיגניה המונפק בישראל על-ידי לאומי קארד וישרכארט, והסנטוריון המונפק על-ידי אמריקן אקספרס), אלה שחברות האשראי מייעדות אך ורק לאלפיון העליון, הם אחד מסמלי הסטטוס המייצגים במאה ה-21, וייחודם בכך שעקב מספרם המצומצם הסבירות שלאדם העומד לידך יש אחד כזה בארנק היא אפסית.

הסיבה פשוטה: תנאי הקבלה למועדון היוקרתי הם הון זמין של מיליון דולר לפחות. דמי השימוש בכרטיסים עומדים על 800 דולר ומעלה בשנה (תלוי בחברה המנפיקה). על-פי ההערכות בישראל ישנם כיום 1,500-2,000 מחזיקי כרטיסים שחורים.

פילוח ההוצאות השתנה

אלא שהתקופה, כידוע, היא תקופת משבר כלכלי ועובדה זו אינה פוסחת גם על מחזיקי הכרטיסים השחורים. אלה מסתבר, משנים גם הם את הרגלי הצריכה שלהם. מנתונים המסכמים את הרבעון הראשון של שנת 2009, שנאספו על-ידי חברת לאומי קארד והושוו לנתונים של הרבעון המקביל אשתקד, עולה לדוגמה כי מחזיקי הוורלד סיגניה של לאומי קארד צמצמו בצורה המשמעותית ביותר את הוצאותיהם בתחומי ההלבשה וההנעלה (ירידה של כ-52%) בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008. ירידות משמעותיות נרשמו גם בתחומי ההוצאות על שירותי רפואה וקוסמטיקה (כ-43%), בהוצאות על חנויות כלבו וחנויות עשה זאת בעצמך (כ-37%), רהיטים (כ-30%) ובהוצאות על פנאי ובידור, וכן על מזון, משקאות וטבק. גם תחום הטיסות והתיירות לא נפקד, וכאן צומצמה פעילות מחזיקי הכרטיס ב-6.5%.

לדברי סמנכ"ל השיווק של לאומי קארד, ורדית גונדטר, למרות המשבר הכלכלי בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 30% בהנפקת כרטיסי וורלד סיגניה בהשוואה לשנה קודמת, וסך ההוצאה הממוצעת הכולל של משתמשי הכרטיס לא השתנה בהשוואה לשנה הקודמת: "מהנתונים שלנו, וגם של חברות אחרות בעולם ובישראל, לקוחות הסנטוריון מוציאים בממוצע פי עשרה ויותר בכרטיס אשראי מלקוחות הכרטיסים ה'רגילים' - כ-33 אלף שקל לחודש. ברבעון הנוכחי השתנה משמעותית פילוח ההוצאות.

מרכזים הוצאות בכרטיס

חשוב לזכור, כי הוצאות מחזיקי כרטיסים אלה על אופנה לדוגמה, יכולות להגיע לאלפי שקלים ויותר ב'גיהוץ' בודד. לכן ירידה ממוצעת של כ-52% יכולה להעיד על הפוגה ברכישות ביגוד יוקרתי ומעבר לרכישת ביגוד מעט זול יותר. כך גם ניתוח הירידה בהוצאות על מזון ומשקאות יכול להעיד על הקטנת כמות הביקורים במסעדות יוקרה והגדלת הוצאות על מזון בסופרמרקטים".

לדברי גונדטר, בשונה מהממוצע הכללי של מחזיקי כרטיסי האשראי, שם נרשמה ברבעון הראשון ירידה משמעותית בהוצאות על דלק, בקרב קהל מחזיקי הכרטיס השחור נרשמה דווקא עלייה של כ-19% בסעיף זה.

בלאומי קארד משייכים את העלייה הזו להנחה, לפיה עקב המצב הכלכלי חזרו חלק ממחזיקי הכרטיסים השחורים לתדלק מחשבונם מכוניות שתודלקו עד כה על חשבון החברה. "יש לנו תחושה שהמצב הכלכלי הביא את משתמשים האלה להחלטה לרכז את מרבית ההוצאות לכרטיס הזה בשימוש יומיומי ולא רק על מותרות".

בחברת ישרכארט, המנפיקה אף היא את כרטיס הוורלד סיגניה, נמסר כי בחברה לא נרשמו שינויים מהותיים בהרגלי הצריכה של הכרטיס, ובחברת אמריקן אקספרס, המנפיקה את כרטיסי הסנטוריון, נמסר כי לא נרשמו שינויים מהותיים בהרגלי הצריכה של מחזיקי הכרטיס, וכי עדיין קיים בקרבם ביקוש לשירותים מיוחדים.

דפוס