חברת החשמל תובעת 20 מיליון שקל מאשר כהן, בכיר לשעבר שהורשע בשוחד

אשר כהן, לשעבר מנהל אגף האספקה והאחסנה בחברת החשמל, הורשע בקבלת שוחד בסך 1.3 מיליון שקל בתמורה לקידום האינטרסים העסקיים של חברת "חשמל הצפון", ונדון ל-6 שנות מאסר וקנס של 1.75 מיליון שקל

חברת החשמל הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 20 מיליון שקל נגד אשר כהן, ששימש כמנהל אגף האספקה והאחסנה ויו"ר ועדת המכרזים באגף וכן כמנהל מחוז הצפון, והורשע בקבלת שוחד.

כהן, שנדון בקיץ האחרון ל-6 שנות מאסר וקנס בסך 1.75 מיליון שקל, הורשע בכך שקיבל שוחד מהחברות "חשמל הצפון", "לב אופיר", ו"פיכה פלסט", בתמורה לכך שהביא להתקשרויותיהן הכספיות עם חברת החשמל. כך, למשל, חברת חשמל הצפון הפיקה רווחים בהיקף של למעלה מ-60 מיליון שקל מההתקשרות עם חברת החשמל.

בתביעה - שהוגשה בידי עוה"ד יוסי אשכנזי, אודליה עופר ותמר פפר-סלומון ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן - נטען כי בגזר הדין נקבע כי כהן העשיר את קופתן של החברות מהן קיבל שוחד ואת הכנסתם בעליהן, ובתמורה הם שילשלו לכיסו מזומנים רבים וטובות הנאה.

עוד נאמר בגזר הדין כי כהן בהתנהלותו המושחתת גרם נזקים כספיים ניכרים לחברת החשמל והתעשר שלא כדין על חשבונה. זאת, כיוון שבחלק מהמקרים, החברות המשחדות סיפקו שירותים לחברת החשמל במחירים גבוהים משמעותית מאלו הנהוגים בשוק.

מעורבות אישית

חברת חשמל טוענת כי לכהן, בהיותו יו"ר ועדת המכרזים של אגף האספקה והאחסנה, היה מרחב פעולה משמעותי, שהיו לו השלכות כלכליות ברורות על בחירת ההצעות, גודל ההזמנות מספקים ורווחי הספקים.

לדבריה, בית המשפט קבע בהכרעת הדין כי לכהן היתה יכולה בלתי מבוטלת להיטיב עם ספק מסוים או להרע עימו, וכי החלטות ועדת המכרזים הושפעו משיקול-דעתו.

חברת החשמל מציינת כי כהן היה מעורב באופן אישי בכל הליכי ההתקשרויות בהן זכו החברות המשחדות - מסיווג ההליך כמכרז פומבי או סגור או מתן פטור ממכרז - ועד אישור הזכייה והארכת ההתקשרות ומימושי האופציות.

התביעה הוגשה גם נגד רוני ריטבלט ונעים טוקאן, שהיו מנהלים ובעלי מניות בחשמל הצפון; אריה חבש, שהיה בעל השליטה ומנכ"ל בפיכה פלסט; ושי אופיר, הבעלים של לב אופיר.

חברת החשמל הגישה גם בקשה להטלת עיקול זמני על נכסיהם של כהן, ריטבלט, וטוקאן, בטענה כי אי-מתן הצו יכביד על ביצוע פסק הדין לכשיינתן.