מקורבים לפרשת שופרסל: "אפי רוזנהויז התמודד מול אנשים שלא רגילים לקבל הוראות"

מנכ"לי חברות המזון עמם דיבר רוזנהויז העידו כי הוא דרש מהם באופן כוחני להוריד את המוצרים המשתתפים במבצע ברבוע כחול ■ השבוע הודיעה רשות ההגבלים שתגיש כתב אישום נגד רוזנהויז בכפוף לשימוע

"אפי רוזנהויז לא לקח בחשבון שהוא צעק על אנשים שאף אחד לא צועק עליהם" - כך אומרים גורמים מקורבים לפרשת שופרסל , במסגרתה צפוי מנכ"ל הרשת לכתב אישום בגין עבירות על חוק ההגבלים העסקיים על רקע התנהלות כוחנית מול הספקים.

על-פי הודעת רשות ההגבלים השבוע, רוזנהויז יואשם - בכפוף לשימוע - בהפרת תנאי המיזוג של שופרסל עם רשת קלאבמרקט וכן בניסיון להסדר כובל.

הספקים הסתמכו על צו מוסכם קודם

ל"גלובס" נודע כי מהעדויות שהצטברו במהלך החקירה, שנוהלה במחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים בראשותו של חיים ארביב, עולה כי מנכ"לי חברות המזון והשתייה עמם דיבר רוזנהויז, העידו כי האחרון דרש מהם באופן כוחני להוריד את המוצרים המשתתפים במבצע ברשת המתחרה של רבוע כחול .

על-פי ההערכות, העובדה שרוזנהויז קיים שיחות אלה עם מנכ"לי החברות - אנשים שלא רגילים לקבל הוראות מאחרים - תרמה לכך שספקי חברות אלה עמדו על סירובם להיכנע לתכתיביו.

כמו כן, ההערכה היא כי המנכ"לים שסירבו, שאבו כוחם גם מהצו המוסכם שגיבשה בסוף 2005 רשות ההגבלים מול רשתות השיווק והספקים הגדולים. צו זה מסדיר את יחסי הרשתות-ספקים וקובע התניות וסנקציות להתנהגות זו.

לדברי עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית-פולק-מטלון, המשמש כיועץ המשפטי של איגוד יצרני המזון בהתאחדות התעשיינים והיה מעורב בזמנו בגיבוש הצו המוסכם מטעם האיגוד, "הספקים הרגישו שיש להם את הגנתו של הצו המוסכם, הגנת רשות ההגבלים והגנת התאחדות התעשיינים - והדבר איפשר להם לעמוד על שלהם".

החקירה שהתנהלה בזמנו ושהסתיימה בצו מוסכם העלתה, בין היתר, התנהגויות חמורות: ספק גדול שילם סכומי כסף לרשת שיווק גדולה עבור הוצאת מתחרה מהמדף והותרת מתחרה אחד בלבד למוצריו; ספקים גדולים דרשו מהרשתות הגדולות להתחייב שלא להעלות למדפים "מותג פרטי" מתחרה; וספק דומיננטי שיריין לעצמו נתח מכריע מתצוגות המדף ובלעדיות בתצוגות חוץ.

הצו המוסכם שגובש בזמנו אוסר על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת; להתערב בהחלטות לגבי הכנסת מותג פרטי; וכן הטיל מגבלות על רכישת שטחי מדף ותצוגות חוץ מדף בידי ספקים דומיננטיים.