JVP מתקרבת לכסף: סביב המתחרה דאטה-דומיין יש מלחמת מחירים - האם ספטון הבאה בתור?

התחום הלוהט של צמצום כפילויות בגיבוי נתונים יוצר תחרות בין EMC לנטוורק אפליינס על רכישת חברת דאטה-דומיין ■ התחרות הזו מסמנת גם את התקווה החדשה של ספטון, הישראלית לשעבר שנקלעה לקשיים והתאוששה לאחר שהחליפה הנהלה ואסטרטגיה

בוול-סטריט מתחילים לראות התעוררות של מיזוגים ורכישות בתחומי המחשוב והתקשורת. הדוגמאות הבולטות לאחרונה כוללות בתחום תשתיות המחשוב את הרכישה שבדרך של אורקל את סאן תמורת 7.4 מיליארד דולר, ובתחום התקשורת הארגונית המבוססת על סיבים אופטיים את ההשתלטות העוינת שבדרך של ברודקום על אמולקס ב-800 מיליון דולר.

למרות המספרים הגדולים והדרמות במקרים הללו, נראה שמלחמת ה-Bidding, שסביב מפתחת טכנולוגיות גיבוי הנתוניםData Domain, היא הפיקנטית ביותר.

לפני כשבועיים הגישה חברת נטוורק אפליינס (נט-אפ) הצעה לרכישת דאטה-דומיין, תמורת כ-1.5 מיליארד דולר, מחיר המהווה פרמיה של כ-40% באותו הזמן.

אלא שבעוד עולם האחסון מעכל את העסקה, מתברר שהעניינים מורכבים. שלשום הגישה המתחרה הגדולה של נט-אפ, EMC, הצעה לרכישת דאטה-דומיין בכ-1.8 מיליארד דולר. היום הגיעה תגובתה של נט-אפ עם הצעה נגדית של 1.9 מיליארד דולר.

ייתכן כמובן שהעלאת המחיר של EMC, היא ניסיון להקשות את החיים על נט-אפ, שיושבת עם קופת מזומנים של כ-2.5 מיליארד דולר בלבד. אבל, במידה ש-EMC אכן מתכוונת להגדיל את יכולות ה-DeDupe שלה, תישאר לפחות קונה פוטנציאלית אחת מתוסכלת.

בעצם זו לא רק אחת. ההתעניינות של נט-אפ ו-EMC בתחום, מעמידה גם ענקיות חומרה אחרות, כגון HP, דל והיטאצ'י (HDS), וגם חברות הפועלות בתחום תשתיות התקשורת, כגון F5, Riverbed ואולי גם סיסקו, כרוכשות פוטנציאליות לטכנולוגיה בתחום.

המשברים של ספטון

דאטה-דומיין מפתחת טכנולוגיה לצמצום כפילויות בגיבוי נתונים, מה שנקרא Data DeDuplication, (או בקיצור DeDupe), שהיא אחד הנושאים הלוהטים כיום בעולם האחסון. ההתקדמות של השנים האחרונות, בעיקר בתחום הווירטואליזציה, יצרה טכנולוגיות שאין עדיין ל-EMC, נט-אפ, סימנטק ואחרות בתחום. אחת החברות שתקבל תשומת-לב מיידית היא Sepaton, סטארט-אפ ששורשיו גם בישראל ושמפתח פתרון DeDupe.

ההבדל בין הטכנולוגיות של דאטה-דומיין וספטון, מתרכז בארכיטקטורת המחשוב שאחראית על ביצוע ה-DeDupe. זו של דאטה-דומיין מכוונת לארגונים בסדר גודל קטן ובינוני (SMB) וככזו מצמצמת מאוד את סדרי הגודל האפשריים מבחינת הזיכרון שנשמר.

ספטון, שהוקמה ב-1999, מייעדת את הפתרון שלה לארגונים גדולים ומספקת באמצעות טכנולוגיית גריד יכולת לגבות עד 20 טרה-בייט בלילה, כלומר כאשר הארגון לא "מייצר" נתונים חדשים, כמות שנדרשת בארגוני ענק.

ספטון, שהוקמה תחת השם SANgate, נקלעה משנת 2001 לקשיים, שהביאו להחלפה של מספר מנכ"לים, הפסקת התמיכה על-ידי חלק מהמשקיעים, וסגירת מרכז הפיתוח בישראל.

החברה החליפה את שמה, שינתה אסטרטגיה והצליחה להתרומם. עכשיו, עם רכישת מתחרה ברקע, בספטון מרגישים שימים טובים מגיעים. הצעה בסדרי גודל של מעל למיליארד דולר החברה כנראה לא קיבלה, אבל לפני כחודשיים היא השלימה גיוס של כ-16 מיליון דולר וגם עברה לרווח.

המחירים סביב דאטה-דומיין לא מפתיעים את מייק וורהאץ', מנכ"ל ספטון, להיפך. בשיחה עם "גלובס" הוא טוען כי "היא לא חייבתלהימכר".

אולי HP תקנה?

המשך המיזוגים בשוק האחסון בכלל, ובתחום פתרונות ה-DeDupe בפרט, ישים את ספטון במקום גבוה כמועמדת לרכישה. ההימור האינטואיטיבי הוא על HP, שספטון מספקת את טכנולוגיית ה-DeDupe שלה, או לחילופין, המפסידה בתחרות על דאטה-דומיין. אבל לפי המחירים של דאטה-דומיין, נראה שיש בשוק ה-DeDupe יותר אופציות לקניה מאשר למכירה.

לחברה שורשים ישראלים שמתחילים מאחד המייסדים, אלכס וינוקור, שהספיק בינתיים להיות שותף, לצד משה ינאי, בניהול, XIV שנמכרה ל-IBM תמורת כ-300 מיליון דולר, ולהשתתף בייסוד אקסנה, גם שם לצד ינאי.

הדרך של ספטון הצטלבה עם ינאי פעם נוספת, כאשר דורון קמפבל מונה למנכ"ל שלה. אבל, בעקבות תביעה של EMC נגדו על הפרת סעיף אי-התחרות, הוא פרש והקים עם ינאי את דיליג'נט, שפעלה בתחום דומה ואף היא נרכשה בידי IBM, תמורת 165 מיליון דולר.

במשך חייה גייסה ספטון כ-105 מיליון דולר, כך לפי חברת IVC. הקרן שליוותה אותה לאורך הדרך היא JVP, כשאראל מרגלית הוא כיום גם היו"ר שלה.

לאחר 105 מיליון דולר, תצטרך ספטון מגה-אקזיט כדי לספק את המשקיעים. מרגלית, כמובן, מעדיף לדבר על המשך החזון, ופחות על אסטרטגיות האקזיט. "זו ולידציה טובה", הוא מעריך את השפעת רכישת דאטה-דומיין על ספטון, "אבל צריך לתת את החזון שלנו בהסתכלות קדימה, גם כחברה עצמאית".

האם לצד כל הענקיות שנכנסות לתחום וגל הקונסלידציה שברקע באמת יש לחברה סיכוי מבלי להירכש? וורהאץ' משוכנע שכן. "תמיד יש לאנשים פתרון, אבל השאלה היא כמה הוא טוב", הוא טוען לגבי נט-אפ ו-EMC, "הרכישה של דאטה-דומיין תשפיע כמו שקרה ברכישה של דיליג'נט בידי יבמ, שהיא קצת נעלמה אחר-כך, ולקוחות יעברו אלינו".