בבנק לאומי פסימיים במיוחד: "שיעור האבטלה בישראל יגיע עד סוף השנה ל-9% - 40 אלף עובדים נוספים יפוטרו"

מספר הבלתי מועסקים, להערכת כלכלני לאומי, צפוי להגיע לכ-270 אלף - מ-228 נכון לסוף הרבעון הראשון ■ "עוצמת הפגיעה בשוק העבודה גדולה יותר מבמיתון הקודם ב-2001-2002"

"במבט קדימה, נראה ששיעור האבטלה יוסיף ויעלה במהלך השנה עד ל-9% בקירוב לקראת סופה, כאשר בממוצע שנתי צפוי שיעור האבטלה להסתכם בכ-8.1%" - כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בראשות ד''ר גיל בפמן. לפי הערכות אלה, צפוי מספר הבלתי מועסקים להגיע לרמה של כ-270 אלף, כאשר הנתון הרשמי האחרון המתייחס לרבעון הראשון של 2009 מדבר על 228 אלף מובטלים (שיעור אבטלה של 7.6%).

משמעות הדבר, לפי תחזיות בנק לאומי, היא שישנם עוד 40 אלף עובדים שפוטרו או בדרך לפיטורים. "העלייה בשיעור האבטלה ברבעון הראשון מעצימה מגמה שראשיתה ברבעון השלישי של השנה שחלפה. באופן דומה, הפעילות הכלכלית במשק, כפי שהיא נמדדת על ידי התמ''ג, הצטמצמה בשיעור חד, במיוחד ברבעון הראשון של 2009, בהמשך למגמת ההאטה שהחלה מוקדם יותר - כבר בראשית 2008" נכתב בסקירה השבועית של הבנק.

לדברי כלכלני לאומי, בהשוואה למיתון הקודם שפקד את הכלכלה בראשית העשור, הרי שעוצמת הפגיעה בשוק העבודה, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנתוני התעסוקה לרבעון הראשון של 2009, גדולה יותר, וזאת אעפ"י ששיעור האבטלה כיום עדיין נמוך מזה שהיה במיתון הקודם.

בבנק לאומי מסבירים כי תחזית אבטלה כה קשה מגיעה על רקע המיתון במשק מחד, והמשך השפעת העלייה במספר דורשי העבודה בעקבות העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, מאידך. נזכיר כי עד כה, התחזית הקשה ביותר לגבי האבטלה ניתנה על ידי בנק ישראל, ולפיה שיעור הבלתי מועסקים במשק יגיע לשיאו השנה לרמה של 8.5%, קרי, כ-255 אלף מובטלים.