אין לו אפילו 7 ימי חסד

סרוסי יצטרך לשקם במהירות בנק מוכה וחבול ולשמור על עצמאותו כנגד אריסון ופלד

עוד מספר שבועות, כשיתיישב יאיר סרוסי על כיסא יו"ר בנק הפועלים, הוא ימצא לפניו בנק מוכה, חבול וחבוט שמלקק את פצעיו לאחר שלוש שנים תזזיתיות של פרשיות בלתי פוסקות ומחיקת ענק.

יאיר סרוסי / צלם: סיון פרג'

סרוסי יגלה כי סיסמת בנק הפועלים "להיות ראשון זה מחייב" כבר אינה תואמת את המציאות, כי ההנהלה חדשה וחסרת ניסיון, הדירקטוריון עדיין בהלם מהעימות עם הרגולטור והוועד נרגן ועצבני. הנה חמישה אתגרים שיעמדו בפניו.


1. להחזיר את הבנק לעמדת מובילות

עלייתו של לאומי לפני שנתיים למעמד הבנק הגדול בישראל אירעה בראש ובראשונה כי הפועלים נסוג. הפועלים לקח בזמן הגאות סיכונים רבים על מנת למקסם את התשואה. כשהחל המשבר, הבנק נתפס עם הלימות הון נמוכה ועם תיק נכסים בעייתי תוך חשיפה למכשירים מסוכנים.

קודמו של סרוסי, דני דנקנר, הצליח לחלץ את הבנק מהמשבר, למחוק מה שצריך ולייצב את המערכת. כפי שמראה לנו פרופ' אמיר ברנע בכל מצגת, בכל הפרמטרים פועלים ולאומי כמעט שווים. האתגר של סרוסי יהיה לפרוץ קדימה, לעקוף את לאומי ולהחזיר את הפועלים לעמדת הבנק הגדול בישראל.

2. ליישם תוכנית התייעלות תוך שיתוף פעולה עם הוועד

הפועלים לא יוכל לעקוף את בנק לאומי ללא התייעלות אמיתית. כבר שנה שבנק הפועלים שם בראש סדר העדיפויות שלו "התייעלות וריסון רמת ההוצאות". בינתיים זה עוד לא קרה. סרוסי יצטרך לקדם את תוכנית ה-BACK OFFICE, ה"בנקאות הרזה" (LEAN BANKING) ופריסת סניפי פועלים אקספרס.

תנאי הכרחי לכך הוא הגעה להבנות עם ועד העובדים שהתנגד בנחרצות לתוכניות המנכ"ל הקודם, צבי זיו. כאן יוכל סרוסי להיעזר במנכ"ל החדש, שכפי הנראה יהיה ציון קינן. קינן נהנה מאמון הוועד והעובדים, ויוכל להעביר את תוכניות ההתייעלות טוב יותר מכל אחד אחר.

3. להרגיע את הרוחות בבנק ולעשות סדר בהנהלה

סרוסי יצטרך ליצור בבנק שקט תעשייתי, לתת תחושה לעובדים שיש דרך, יש כיוון ויש מי שמוביל. גם בהנהלה יש צרות, הנהלת הפועלים הייתה מפולגת לשני מחנות, מחנה זיו ומחנה קינן. עכשיו יצטרכו כולם לשלב ידיים ולהתקדם ביחד קדימה.

אחת הבעיות תהיה שיתוף הפעולה בין ראש החטיבה הקמעונאית אורי פז לקינן. שניים שהתקשו להסתדר בעבר. סרוסי יצטרך להיות בעל הבית שיכפה שיתוף פעולה ובעת הצורך יזיז הצדה מי שלא ישתלב בתזמורת החדשה.

4. להתמודד עם בעלת השליטה ועם דירקטוריון עם פוטנציאל לעומתי

סרוסי הוא היו"ר, אך אינו מקורב לבעלים. יתרה מזאת, בנק ישראל מצפה שסרוסי ידע לעמוד כנגד שרי אריסון ולהיות עצמאי בהחלטותיו. אבל בתוך הדירקטוריון יש לפחות שתי נציגות המקורבות מאוד לאריסון - אירית איזקסון ואפרת פלד.

סרוסי יצטרך להתמודד עם פלד הדומיננטית שתשמיע את קול אריסון בדירקטוריון, ולדעת לגייס את רוב הדירקטורים לטובתו. זה אתגר קשה במיוחד כי לסרוסי אין ניסיון ממשי בפוליטיקה של ארגונים גדולים, ולפחות מחצית מהדירקטורים הם מינוי של אריסון וחייבים לה את תפקידם.

5. להתמודד עם המשבר הכלכלי והמיתון

אה, ויש עוד עניין קטן. המשבר. סרוסי נכנס לתפקידו בזמן משבר כלכלי גלובלי ומיתון חריף בישראל. ההכנסות של הבנק יורדות, ההפרשות לחובות מסופקים קופצות, הלקוחות בקשיים והרווחים קטנים.

דנקנר השווה פעם את הפועלים לנושאת מטוסים אדירה שהגלים לא יכולים לה, אבל נושאת מטוסים היא ספינת ענק שקשה לסובב. לסרוסי אין 100 ימי חסד, אפילו לא שבוע. מהיום הראשון הוא יצטרך לגבש מדיניות להתמודדות עם המשבר על מנת לנווט את הפועלים בתוך ים סוער וכלכלה במיתון. *