גזרה שהאוצר לא יכול לעמוד בה? שטייניץ פועל לביטול החלטת העליון לגבי הכרה בהוצאות טיפול בילדים

על-פי הצעת חוק שאותה תבקש הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב, תוענק תוספת נקודת זיכוי עבור ילד עד גיל 8 שנים - ותבוטל הזכאות למחצית נקודת זיכוי לכל אישה

לאחר החלטת בית המשפט העליון כי הוצאות השגחה על ילדים יוכרו בניכוי ממס, מבקש משרד האוצר לשנות את ההחלטה באמצעות הצעת חוק שאותה תבקש הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב.

על-פי ההצעה תוענק תוספת נקודת זיכוי עבור ילד עד גיל 8 שנים, ותבוטל הזכאות למחצית נקודת זיכוי לכל אישה.

בנוסף קובעת הצעת החוק כי הוצאות השגחה על ילדים או כל אדם אחר וכן הוצאות נסיעה למקום העיסוק או ממנו, שפסק הדין של בית המשפט העליון מכיר גם בהם לצורך התרה בניכוי - לא יותרו בניכוי, "שכן הכרה כזו תביא לתוצאה רגרסיבית ולנטל תקציבי כבד על אוצר המדינה", נכתב בהסבר להצעת החוק.

עוד הוסבר כי "מטרות החוק המוצע מצד אחד הוא עידוד אימהות לילדים צעירים להשתלב בשוק העבודה, וזאת באופן פרוגרסיבי ומאוזן תקציבית".

משרד האוצר מבקש לאשר את ההצעה בכנסת כבר בחודש הבא, סמוך להצבעה על תקציב המדינה.

מבחן האינצידנטליות

על-פי ההצעה, ביטול זכאותה של אישה למחצית נקודת זיכוי תובא בחשבון בחישוב הכנסתה בתחולה על הכנסה שהופקה החל מינואר 2010. נקודת הזיכוי נוספת בעד כל ילד תינתן משנת המס שלאחר לידתו ועד לשנת המס שבה מלאו לו 8 שנים, וגם זאת בתחולה על הכנסה שהופקה החל מינואר 2010.

כזכור, בסוף אפריל 2009 קבע בית המשפט העליון בעניינה של ורד פרי כי הוצאות השגחה על ילדים מותרות בניכוי לפי פקודת מס הכנסה, וכי די בקיומה של זיקה ממשית וישירה בין ההוצאה לבין ייצור ההכנסה לשם התרתה של ההוצאה בניכוי, וכי מבחן האינצידנטליות ראוי שיהווה מבחן עזר בלבד לזיהוין של הוצאות פירותיות בייצור הכנסה.

עוד קבע בית המשפט כי מועד תחולתה של פסיקתו פרופסקטיבי החל משנת המס שתחילתה בינואר 2010.