החזר ההשקעה בביומד הישראלי בעשור הגיע בעיקר מ-18 אקזיטים; הסיכוי שלכם להמר על האקזיט המשמעותי הבא - 4%

כך עולה ממחקר שערכה קרן ההון סיכון פיטנגו לקראת כנס ILSI-Biomed ■ מאז 1997 הוקמו לא פחות מ-320 חברות ביומד ■ בתקופה זו הושקעו בתחום 3 מיליארד דולר ונרשם החזר של 130% ■ ינון אריאלי/חברת הביומד הבאה

תחום הביומד הוא הפכפך, מסוכן וההצלחות בו מעטות. אבל, בהסתכלות כוללת על הסקטור, ההשקעה משתלמת.

כך עולה מסקר שבוצע ביוזמת רות אלון, שותפה בכירה לתחום הביומד בקרן ההון סיכון פיטנגו ויו"רית ILSI, ארגון סקטור הביומד בישראל.

הסקר בוצע לרגל כנס ILSI-Biomed, שייערך ב-15-17 ביוני בשיתוף "גלובס".

מן הסקר עולה כי בין 1997 ל-2008 הושקעו 2.1 מיליארד דולר בתחום מדעי החיים בארץ. 63% מסכום זה הושקעו במכשור רפואי ו-37% בביופארמה, היפוך מגמה לעומת הנעשה בארה"ב.

ההצלחות ספורות אך איכותיות. 18 מהחברות שהוקמו בזמן הזה, הגיעו לאקזיט של מעל 50 מיליון דולר, והסכום הכולל של ההחזר היה 3 מיליארד דולר, כולל תמלוגים ואבני דרך - כלומר תשואה של 130% על ההשקעה בתחום עד כה.

מבט נוסף, שמתמקד רק בתקופה של 5 השנים האחרונות (2003-2008), מלמד כי עיקר פעילות הרכישה הייתה בתקופה זו - 2.3 מיליארד דולר באקזיטים. "האקזיטים הללו הגיעו בעיקר בעקבות השקעות מהתקופה שבין 1997-2003, בה הושקעו כמיליארד דולר בתחום", אומרת אלון. מכאן שההחזר עבור ההשקעה בתקופה זו עמד על 230%.

4% הצלחה מספיקים

נתון מדהים הוא היחס בין מספר החברות שקיבלו השקעה, לבין מספר החברות שמהן נבע ההחזר. האקזיטים הגדולים (של מעל 50 מיליון דולר), נבעו מ-18 חברות בלבד מתוך 320 חברות שהוקמו.

כלומר, החדשות הרעות הן שיש רק סיכוי של 4% להמר על חברה שתעשה אקזיט משמעותי. החדשות הטובות הן שמבחינת הסקטור, מספיק שיעור הצלחה של 4% כדי שיהיה מכפיל חיובי על ההשקעה.

מלבד אקזיטים של רכישות, נרשמו בתקופה זו גם הנפקות ביומד משמעותיות בנאסד"ק, מהן שבע של חברות שעדיין פעילות ונחשבות לישראליות. אמנם, כל החברות הללו נסחרות היום בשווי מכווץ, כיאה לתקופה, אך אם מסתכלים על הגיוסים המשניים לאחר ההנפקות, ניתן לראות עלייה משמעותית בערך.

לדברי אלון, "מסקנתי היא כי מנקודת מבט של הסקטור כולו, התמורה להשקעה מספקת ביותר. אני משוכנעת שהעתיד מבטיח כאשר המכשור הרפואי יביא מזור למחלות, אשר למרבה הצער הן חלק בלתי נפרד מתוחלת החיים המתארכת שלנו".

שיא ושפל

מן הנתונים עולה עוד כי שיאי ההשקעות בביומד חופפים תקופות של שפע בשוק - ב-2000-2001 ו-2004-2007. בתקופת השיא השנייה, חלקו של המכשור הרפואי לעומת הביופארמה עלה מאוד וההשקעות בביופארמה לא נהנו משיא של ממש.

ההשקעות בפיתוח תרופות ירדו משמעותית ב-2008 והגיעו להיקף אפסי של פחות מ-10 מיליון דולר, למרות הפוטנציאל להחזרים יפים.

באשר לאקזיטים, בשנות ה-90 המאוחרות היו מספר אקזיטים גדולים בתחום המכשור הרפואי, בהיקף של מאות מיליוני דולרים, ומאז ירד האקזיט הממוצע להיקף של סביב 100 דולר.

דווקא מאז פרוץ המשבר נרשמו 3 אקזיטים גדולים של 300 מיליון דולר ומעלה, האחד במוצרים ביולוגיים (אומריקס) ושניים במכשור רפואי (ונטור ומדיגייד).