המשבר בקואליציה של גורדון בראון לא מנע מהפוטסי עליות שערים: עלה ב-1.2% ביום, 0.8% בשבוע

הדאקס השלים עליה של 2.8% בשבוע ■ קרדיט סוויס התחזקה ב-0.5% למרות מימושי כור ■ ריו טינטו זינקה ב-10.3% עקב העסקה עם BHP ביליטון, שהתחזקה ב-6.8% ■ נתוני אינפלציה פורסמו בבריטניה ובשוויץ

בורסות אירופה רשמו היום עליות שערים, על רקע ויתורה של ריו טינטו על השקעה של חברה סינית, והכרזתה על מיזם משותף עם BHP ביליטון המתחרה. זאת, לקראת דו"ח תעסוקה בארה"ב שהראה כי שיעור האבטלה חצה את סף ה-9%.

"החדשות שריו טינטו זנחה את תוכניותיה למכור מניות נוספות לסין הן הדומיננטיות היום", אמר מת'יו באקלנד מ-CMC מרקטס. "בנוסף, אנו צופים שההכרזה על המיזם החדש תביא לעלייה של מניות המשאבים בלונדון".

המניות בלונדון עלו, על אף שעתידו של רה"מ הבריטי, גורדון בראון, מוטל בספק, וזאת לאחר שג'יימס פורנל התפטר מהקבינט ואמר לו שהוא מוביל את מפלגת הלייבור בתבוסה ושעליו להתפטר גם כן. חרף מסיבת עיתונאים שקיים בראון ב-18:00, שעון ישראל, לא התפטר ראש הממשלה הבריטי.

מדד הפוטסי 100 בלונדון ננעל בעלייה של 1.18% ל-4,438.56 נק' ■ הקאק 40 בפריז ננעל בעלייה של 0.82% ל-3,339.05 נק' ■ מדד הדאקס 30 בפרנקפורט ננעל בעלייה של 0.4% ל-5,077.03 נק'.

בסיכום שבועי, עלה הפוטסי ב-0.5%, הקאק ב-1.9% והדאקס ב-2.8%.

זירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן בשוויץ עלה בחודש מאי ב-0.2%, בהשוואה לאפריל, בהתאם לצפי.

מדד המחירים ליצרן בבריטניה, במונחי מחירי תשומה, לחודש מאי ירד ב-0.4%, לעומת צפי לעלייה של 0.8%. במונחי מוצר מוגמר, עלה המדד ב-0.4%, בהתאם לצפי.

מניות בכותרות

ריו טינטו , חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, דחתה הצעה למכור נתח מעצמה ל-Aluminium הסינית ב-19.5 מיליארד דולר, ובמקום - תגייס 15.2 מיליארד דולר באמצעות הנפקת זכויות. בנוסף, BHP ביליטון הסכימה לשלם לריו 5.8 מיליארד דולר בכדי לייסד מיזם אוסטרלי משותף.

מגזר מניות חברות הכרייה בלט היום גם על רקע נציגות אחרות במגזר - אנגלו-אמריקן ווודנטה משאבים .

גולדמן זאקס חתך המלצתו לחברת המזון הגדולה בעולם, נסטלה , מ"קנייה" ל"נייטרלי".

מנכ"ל SAP אמר בראיון כי החברה עשויה להוציא עד 5 מיליארד אירו על רכישות.

במגזר הפיננסים, מניות מנהלת קרנות הגידור קבוצת מאן הגיבה לתוצאות החיוביות על רקע התחזקות הדולר והחשיפה לארה"ב.

ישראליות ביבשת הישנה

המניות הפעילות היו PSP נכסי נדל"ן שוויצרי בציריך ובאטמ בלונדון.

888 בלונדון, מצטט "הטיימס" הלונדוני, מפטרת 40 עובדים מתוך 240 בגיברלטר, תוך שהיא נוקבת במיתון ובשערי החליפין כסיבה לכך.

בייטמן ליטווין הגיעה לפשרה משפטית עם דלתא T בנוגע למכירת מניותיו של רוברט סווין בדלתא לביטווין ביולי 2007. ביטווין טענה כי סווין מסר לה מצג שווא, אולם נראה כי על פי נוסח ההודעה לעיתונות כי מכירה בגילוי הנאות שנמסר לה.

קונצרן כור תעשיות שבשליטת נוחי דנקנר מימש מניות נוספות בבנק השוויצרי קרדיט סוויס , וכעת הוא מחזיק ב-0.7% ממניותיו.

קארד גארד שינתה שמה ל-LIFE והחל מהיום נסחרת תחת הסימול LIFE.SW בבורסה בציריך.