מחריף המאבק בסונול: 10 מהמנהלים שפוטרו התבקשו מיידית שלא להגיע יותר לעבודה

המאבק - על רקע הצטרפות מנהלי התחנות להסתדרות ■ ההסתדרות: עכשיו ברור לנו שהפיטורים נעשו על רקע התארגנות העובדים ולא על רקע התייעלות

הנהלת סונול הורתה ל-10 מתוך 20 מנהלי התחנות שפוטרו אתמול (ה') שלא להגיע לעבודה, למרות שמכתבי הפיטורים שלהם מתייחסים לסיום העבודה רק בתום 30 יום. בהסתדרות טוענים כי זוהי הוכחה לכך שהמנהלים פוטרו על רקע התארגנותם בהסתדרות ולא על רקע "צעדי התייעלות", שכן לא ברור אחרת מהי הדחיפות להרחיק אותם ממקום העבודה.

כזכור, יום בלבד אחרי שההסתדרות הודיעה כי קבוצה של מנהלי תחנות דלק של סונול (המועסקים באמצעות חברת הבת ספרינג מוטורס) הצטרפו להסתדרות והקימו ועד עובדים, פוטרו 20 מנהלים שנמנים עם מובילי ההתארגנות וזאת בטענה כי מדובר בצעדי התייעלות מתוכננים.

היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שי תקן, הורה למנהלים המפוטרים להגיע למקום העבודה על אף ההוראה של החברה. בהסתדרות מסרו כי במקרה אחד המשטרה הוזמנה כדי לסלק את מנהל תחנת סונול בעכו, אריה בריוטי. "ההנהלה הודיעה לי שמהיום אין לי מה להגיע לתחנה וכי מישהו אחר מחליף אותי", סיפר בריוטי. "לאחר שראתה שאין בכוונתי ללכת, שלחה לי ניידת משטרה, אך המשטרה הלכה לאחר שראתה שמדובר בסכסוך עבודה. אנו נאבק על זכותנו לעבוד בכבוד ועל זכותנו להתארגן", הוא הוסיף.

ביום ראשון הקרוב מתכוונים בהסתדרות לעתור לבית הדין לעבודה כדי שזה יוציא צו מניעה כנגד הפיטורים, וזאת בשל הטענה כי המהלך נועד לשבור את התארגנות העובדים צעד המנוגד לחופש ההתארגנות המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

בהסתדרות טוענים עוד כי הנהלת סונול איימה על העובדים שהצטרפו להסתדרות, וכי חלקם אף ביקשו בשל כך למשוך את הצטרפותם. בהסתדרות מדגישים היום כי צעדיה של סונול מוכיחים עד כמה נחוצים שינויי החקיקה שנכללו ב"עסקת החבילה" במשק, שחלקם אמורים להקשות על מעסיקים להיאבק בהתארגנות של עובדים.