ירידה חדה מהצפוי בהיקף האשראי בארה"ב: השלים באפריל צניחה של 15.7 מיליארד דולר תוך שנה

החוזים העתידיים על ריבית ה'פד' מגלמים סיכוי של 59% להעלאת הריבית כבר בנובמבר ■ התשואה לפדיון על שטרי החוב הממשלתיים לשנתיים זינקה לרמתם מלפני שבעה חודשים ■ חברת ה'פד' ילן: "זוהי סיבה לדאגה"

היקף האשראי שנטלו הצרכנים האמריקנים בחודש אפריל היה נמוך ב-15.7 מיליארד דולר מהיקפו שנה קודם - כך עולה מנתונים שפורסמו הערב (ו') על-ידי הפדרל ריזרב בוושינגטון. לשם השוואה, הכלכלנים ציפו לירידה של 6 מיליארד דולר בלבד.

זוהי ירידה של 7.4% במונחים שנתיים - שרק ירידה אחת תועדה כחדה יותר. זאת, כשברקע שיעורי האבטלה במשק האמריקנים גואים ל-9.4% (כ-14.5 מיליון מובטלים) מחד והנגישות לאשראי צרכני נותרה בעייתית מאידך. היקף האשראי אותו נטלו האמריקנים הסתכם באפריל ב-15.7 טריליון דולר. היקף האשראי במארס עודכן כלפי מעלה לירידה בשיעור שיא של 16.6 מיליארד דולר במארס מ-11.1 מיליארד דולר במקור.

מספר בכירים בפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, התבטאו הערב. חבר ה'פד' רוזנגרן אמר כי כלכלנים רבים חטאו בהבנת חומרתו של המשבר הכלכלי, וכי נדרשת הבנה גדולה יותר של הקשר בין השווקים לכלכלה. לדבריו, להפרעות בנזילות בשווקים ולשינויים בתנאי האיגו"ח בוודאי יהיו השפעות ארוכות-טווח על השוק.

חברה אחת, ג'אנט ילן (נשיאת שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, ליתר דיוק), ציינה כי העלייה בתשואות לפדיון על אגרות החוב הממשלתיות מצד אחד ובריביות על משכנתאות מצד שני, מהווה "סיבה לדאגה". שערי האג"ח הממשלתיות הלא-צמודות ירדו היום בארה"ב, והתשואה לפדיון על שטרי החוב לשנתיים גאתה בהתאמה לרמתה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר. זאת, לאחר שדו"ח נתוני התעסוקה חשף כי מספר המובטלים החדשים שנוספו למעגל האבטלה במשק האמריקני היה נמוך מהצפוי - מה שעשוי לרמז על התאוששות מהמיתון, ולהביא את המשקיעים לנטוש התחפרות בעמדות השקעה בטוחות כמו אג"ח האוצר האמריקני.

בינתיים, סוחרים מתחילים לתמחר לראשונה מזה חודשים ציפיות כי הפדרל ריזרב יעלה את הריבית המרכזית במשק מרמתו הנוכחית, טווח של 0%-0.25% לשנה, על רקע הקלה במיתון. החוזים העתידיים על שער ריבית המטרה בקרנות הפדרליות בבורסה בשיקאגו מצביעים כי המשקיעים סבורים כי קיים סיכוי של 59% שהבנק המרכזי יעלה את הריבית על האשראי היומי בהחלטת הריבית בנובמבר. רק אתמול עמדו הסיכויים על 27% בלבד.