הערכות: המס על רכבי יוקרה יעלה מ-75% לכ-90%; מחירי הג'יפים יעלו בעשרות אלפי שקלים

בענף הרכב מצפים להעלאת מס הקנייה על כל סוגי הרכב הפרטי בשיעור של 10%-15% את מלוא המחיר ישלמו רכבי הפאר המזהמים

ההונדה אינסייט
רשות המסים הגישה בסוף השבוע שעבר לשר האוצר את התוכנית הסופית של "המס הירוק" על כלי רכב. התוכנית גובשה בתום דיונים ממושכים והיא משלבת בתוכה את המלצות "ועדת המיסוי הירוק", שהוגשו לממשלה לפני כשנתיים, לאחר שעברו התאמות משפטיות ושינויים, שנועדו להפוך את המס הירוק לאמצעי לגיוס הכנסות לקופת המדינה.על פי הצעת התקציב, מהלך זה צפוי להניב 700 מיליון שקלים לקופת המדינה.
 
האוצר טרם שיחרר פרטים על אודות מתווה המס אולם בענף הרכב מעריכים כי המס על כלי רכב יעלה משיעור של 75% כיום לשיעור של 85%-90%, שממנו יקבלו כלי רכב בעלי זיהום מופחת "פרס" ירוק, שיקזז את העלאת המחיר.
 
בענף מעריכים כי המחיר של כלי הרכב הטיפוסיים מקבוצה 2, שנמצאים קרוב לרמה הנייטרלית של המיסוי הירוק (כלומר לא מזהמים מעל הממוצע ולא מתחת לממוצע), יתייקרו בתום התהליך בכמה מאות שקלים עד סביבות 1,500-2,000 שקל ביחס למחירם כיום, בהתאם לרמת הזיהום.
 
המחיר של רכבי פאר, רכבי כביש-שטח ואחרים, שנמצאים בקבוצות הזיהום הגבוהות ולפיכך אינם זכאים לקיזוז מהעלאת מס הקנייה, צפויים להתייקר בשיעור של 12%-15%, שמשמעו התייקרות של עשרות אלפי שקלים לעומת המחיר כיום.
לעומת זאת כלי רכב שיוגדרו על פי נוסחאות האוצר בתור "ירוקים", כלומר מזהמים פחות מהממוצע באופן מהותי, יוזלו לעומת המחיר הקיים - ייתכן שבשיעור של כמה אלפי שקלים.
 
15 קבוצות ירוקות
 
סיווג הזיהום של כל כלי הרכב החדשים יתבצע באמצעות חלוקה ל-15 קבוצות "ירוקות", לאחר הצבת שורה של נתוני פליטה מדווחים ושקלולם בנוסחה מורכבת. כלי הרכב ההיברידיים לא צפויים להיות מושפעים מהמיסוי הירוק.
בנוסף צפוי המיסוי הירוק לעגן בחוק את הטבת המס, שהובטחה לרכב החשמלי. כלי הרכב החשמליים ימוסו ב-15% בלבד והמשמעות היא, שפער המיסוי בינם לבין כלי הרכב הרגילים, שמונעים במנועי בנזין ודיזל, צפוי להתרחב במלוא גובה העלאת מס הקנייה.
 
עובדה זו צפויה להגדיל "על הנייר" את היתרון הכלכלי של כלי הרכב, שיגיעו במסגרת פרויקט "בטר פלייס" של שי אגסי ומשפחת עופר. ככל הנראה המיסוי הירוק לא צפוי להשפיע בטווח הקצר על השייכות או אי השייכות של רכב כלשהו ל"קבוצות שווי השימוש" שעל פיהן מחושבת זקיפת המס בגין הטבת הרכב.
 
לא ברור מתי ייכנס המס הירוק לתוקף אך בענף הרכב מעריכים שתאריך היעד שקבע האוצר, 1 ביולי, עלול להיות לא ריאלי. האוצר צפוי לקיים מחר מסיבת עיתונאים שבה תוצג התוכנית.