שתיים מארבע חברות הסלולר הישראליות נמצאות על המדף: שמרוק במו"מ לרכישת מירס; אלוביץ' ודוידי במו"מ נפרד על פרטנר

קרן שמרוק, שהחזיקה בעבר בחברת פלאפון, השקיעה עד כה בישראל יותר מ-1.5 מיליארד שקל ■ מירס, שבשליטת מוטורולה, מעוניינת במשקיעים לצורך הקמת רשת סלולרית חדשה

קרן ההשקעות שמרוק מתעניינת ברכישת חברת הסלולר מירס. ל"גלובס" נודע כי הקרן, הנמצאת בשליטת משפחת דיסני, מנהלת מגעים ראשוניים עם מוטורולה, בעלת השליטה במירס, לצורך רכישה או השקעה בחברה.

לאחרונה החליטה מוטורולה להעמיד למכירה את מירס, מפעילת הסלולר הרביעית בגודלה בישראל. ההחלטה נבעה על רקע הקשיים של מוטורולה העולמית, המצב הכלכלי והעובדה שלא ניתן להמשיך ולהחזיק בחברה ללא הזרמת כספים משמעותית נוספת. במוטורולה מעוניינים למכור את החברה לפי שווי של כ-300 מיליון דולר, מחיר הנחשב לגבוה למדי. כדי לקדם את עסקת המכירה, שכרה מוטורולה את בנק ההשקעות מריל לינץ', על מנת שיבצע הערכת שווי למירס, שעל בסיסה היא תנהל את המגעים עם הגופים השונים.

מירס נקלעה לבעיה קשה מבחינת עתידה הטכנולוגי על רקע הסחבת בהקצאות תדרים. החברה קיוותה להקים רשת סלולרית חדשה בטכנולוגיית WiMAX האלחוטית, אך טכנולוגיה זו לא הצליחה להתרומם למימדים שמתחרים בטכנולוגיות הקיימות היום בשוק ובטכנולוגיית העתידית של דור רביעי בסלולר (LTE). לכן, החליטה מירס לחזור לאופציה של הקמת רשת דור שלישי (HSPA). לשם כך, היא מקווה להתמודד במכרז התדרים שינפיק משרד התקשורת בחודשים הקרובים. אלא שלצורך הקמתה של הרשת החדשה, מוטורולה, כאמור, מעוניינת לצרף משקיעים נוספים או למכור את החברה.

גם מירס מבינה שצריך שותף

גם מירס סבורה שהדבר הנכון ביותר מבחינתה הוא להכניס שותף לחברה, משום שכל משקיע שירצה להיכנס להשקעה בחברה לא יסכים שמוטורולה תמשיך לנהל אותה בגלל ניגודי העניינים שבהם היא נמצאת. מוטורולה היא יצרן תשתיות ויצרן מכשירים סלולריים ומכאן ברור שהיא נמצאת בניגוד עניינים.

בעבר, כאשר מוטורולה הכניסה שותף למירס, את איש העסקים יוסי מימן, הסתיים הרומן בין החברות באקורד צורם בגלל בעיות אלה. זו הסיבה שכעת מבינים במירס שאם מוטורולה מעוניינת בטובתה של חברת הבת שלה היא חייבת לעשות הכל על מנת להכניס שותף ועל מנת שתוכל אולי בעתיד למכור אותה.

קבוצת שמרוק, המנוהלת על ידי סטנלי גולד, נחשבת לאחת מקרנות ההשקעות הוותיקות הפעילות בשוק הישראלי. במהלך 20 שנות פעילותה בישראל, השקיעה החברה בחברות ישראליות יותר מ-1.5 מיליארד שקל. ההשקעות הבולטות של שמרוק לאורך השנים כללו, בין היתר, את קונצרן כור, תדיראן קשר וטבע נאות. הקרן השקיעה גם בתחום התקשורת בישראל והחזיקה בעבר בפלאפון ובטלעד.

מקבוצת שמרוק נמסר בתגובה כי הקבוצה אינה נוהגת ככלל להגיב לשמועות ולכן לא תתייחס לנושא. ממוטורולה נמסר כי החברה אינה מגיבה לשמועות או ספקולציות.

מכירת פרטנר: אלוביץ ודוידי רוצים את החברה לבדם; עמיקם כהן רוצה לחזור לקדמת הבמה

1.

הידיעה שפרטנר נמצאת על המדף מסתובבת בישראל מהיום שבעלת השליטה, האצ'יסון, השלימה הנפקה מוצלחת בנאסד"ק והיא ויתר בעלי מניותיה קיבלו את מרבית כספי ההשקעה שלהם בחברת הסלולר בחזרה. כל כמה חודשים חוזרת ועולה האפשרות שהחברה תימכר, בהתאם למצבה הפיננסי של האצ'יסון. הפעם האחרונה הייתה לפני כשנה וחצי אחרי שענק התקשורת הערבי אוראסקום כמעט והשלים עסקה לרכישת כל עסקי הסלולר של האצ'יסון, ובהם פרטנר.

2.

המשבר הפיננסי העולמי לא פסח על האצ'יסון וברבעונים האחרונים היא סובלת מהפסדים כבדים. מימוש נכסים הוא אחת הדרכים להשיב סומק ללחיים של בעלי המניות ובאופן טבעי גם ביצת הזהב שלהם, פרטנר, נקראה לדגל.

בנקודה הזאת נכנס עמיקם כהן, לשעבר מנכ"ל פרטנר, שהתבקש או הציע לחפש קונה לחברה. זו לא הפעם הראשונה שכהן מגוייס לעסקי האצ'יסון.

לפני כשנתיים הוא היה מעורב מטעמה בניסיון לרכוש את חברת הסלולר הטורקית טלסים, אך הדבר לא יצא אל הפועל ובסוף נמכרה החברה לוודאפון. אין טבעי ממנו כדי לקדם עסקה מטעם הסינים למכירת פרטנר. יתרה מזאת, יו"ר אל על בהווה עשוי במידה ותהיה עסקה למכירת פרטנר, לחזור לחברה כיו"ר, בעיקר משום שכך מעוניינים חלק מהגופים שמדברים איתו.

3.

ישנם כמה וכמה גופים מישראל שיכולים להרים עסקה לרכישת פרטנר - לא הרבה, אבל יש. מדובר על עסקה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר ומרבית הסיכויים שהעסקה תיעשה באמצעות התאגדות של כמה גופים. כרגע מסתמנים שני גופים כאלה: שאול אלוביץ', הבעלים של יורוקום, וקרן פימי.

הסיכוי ששניהם יילכו ביחד הוא נמוך מהסיבה שכל אחד מהם מעוניין להיות בעל השליטה או לנגן כינור ראשון בפרטנר. לאלוביץ' יש אינטרסים בשוק התקשורת ולכן פרטנר מהווה עבורו אמצעי נוסף לבסס את מעמדו כשחקן מרכזי בשוק. לישי דוידי זו תהיה ההשקעה הגדולה המרכזית בשוק התקשורת ולכן הוא רוצה להיות זה שיוביל אותה, מבלי שלשותפים שלו יהיו אינטרסים סמויים.

4.

גורמים המעורבים במגעים לגיבוש קבוצה שתרכוש את גרעין השליטה בפרטנר סבורים כי האטרקטיביות שלה הולכת ופוחתת בעקבות מחיר המניה שקפץ בצורה משמעותית בסוף השבוע עם פרסום התגבשות הגופים שמגלים בה עניין ובשקלול הסיכונים הכרוכים ביוזמות שמוביל משרד התקשורת להרחבת התחרות בשוק הסלולר. לדברי אחד הגורמים, "פרטנר הייתה עסקה מעניינת במחיר של 14 דולר למניה, אבל היום היא ב-18 דולר וזה הופך את העסקה לפחות כדאית".

על פי ההערכות, להאצ'יסון יש עניין למכור את מניותיה בפרטנר ברבעון הקרוב, שיסתיים בעוד ארבעה שבועות, כיוון שאז היא תוכל להציג הכנסה חד-פעמית מרווח הון של כ-1.5 מיליארד דולר. זאת, מפני שמימנה את פרטנר בהלוואות בעלים שכבר הספיקה להחזיר אותה ומכיוון ששווי המניות של פרטנר בספרים שלה הוא אפסי או קרוב מאוד לכך. התמריץ של האצ'יסון למכור את המניות לאחר מכן עדיין קיים אך לא באותה עוצמה.

מעבר לשאלת המחיר, הגופים שמגלים עניין בחברה לוקחים בחשבון כי בשוק התקשורת עומדים להתרחש כמה וכמה אירועים משמעותיים כמו הפחתת תעריפי הקישוריות בסלולר, מכרז להקצאת תדרים למפעיל נוסף, כניסה של מפעילים וירטואליים (MVNO) וכו'. העובדה ששוק הסלולר בישראל נמצא על הכוונת של משרד התקשורת מהווה פקטור נוסף שמשפיע על כדאיות העסקה.