סנדלינקס תחל בפיילוטים עם GE; הפוטנציאל: מיליוני דולרים

השת"פ מיועד להשתלב בציי משאיות, הובלה ורכבים בארה"ב ■ במקביל היא מסיימת בימים אלו פרויקט פיתוח משותף עם GE בהיקף של 2 מיליון דולר

עסקה חדשה לחברת הסטארט-אפ הישראלית SandLinks. החברה תתחיל ברבעון השלישי בפיילוטים מסחריים עם תגי התקשורת שלה מסוג RFID, בשיתוף עם ענקית האלקטרוניקה ג'נרל אלקטריק (GE).

הפיילוטים עם GE, שיתרכזו במיתוג סחורות בשוק הקמעונות בארה"ב, ייצאו לדרך בהיקף קטן יחסית. להערכת סנדלינקס, הם יגיעו כבר השנה להכנסות בהיקף של מאות אלפי דולרים וב-2010 להיקף של מיליוני דולרים.

התגים, שמשדרים אותות רדיו, קיימים מזה עשרות שנים. השימוש הראשוני בהם היה נעשה על-ידי הבריטים בימי תחילת מלחמת העולם השנייה, אז שימשו התקנים, שניצלו טכנולוגיית אותות רדיו, לזיהוי מטוסי קרב גרמנים שנשלחו להפציץ את לונדון ושאר ערי בריטניה.

מאז התפתחה טכנולוגיית ה-RF להרבה כיוונים, אבל תגי ה-RFID נראו כמי שהזמן קפא סביבם. בעוד שהתקשורת מבוססת גלי רדיו משנה את העולם באמצעות הטלפונים הסלולריים, תגי ה-RFID עדיין משמשים לזיהוי אנשים או חפצים, עם שינויים טכנולוגיים קטנים לאורך הזמן ויישומים עסקיים מתקדמים יותר ויותר.

סנדלינקס, שמפתחת תגי רדיו אקטיביים המבוססים על תקן התקשורת UWB, מנסה לבצע שינוי נוסף בשוק. החברה מפתחת תגים שמיועדים לאיתור ואיכון נכסים, שלטענתה זולים משמעותית לעומת אלו של המתחרים.

את החברה הקימו ב-2005 ד"ר דני רפאלי, ד"ר גידי קפלן ואבי מנקס, שמשמש כמנכ"ל שלה. הידע המצטבר של המייסדים - רפאלי מחברת יתרן, קפלן כאחד היזמים של חברת גילת, ומנקס, שניהל בארה"ב פעילויות בתחום שרשרת האספקה - אחראי גם על הכיוון האסטרטגי של החברה. לפחות כרגע, הכיוון שלה הוא התמחות בפתרונות לוגיסטיים למעקב אחר נכסים ניידים (ITAV), נכסים נייחים וכן קליטת מידע מחיישנים.

גם באירופה

התגים שמפתחת החברה יוכלו לשדר אות לאיכון מדויק של מיקום הסחורה ופרמטרים נוספים, מה שגם הביא את סנדלינקס לפרויקט פיתוח משותף עם זרוע המחקר של GE - GE Global Research - במימון של 2 מיליון דולר ובהשתתפות קרן בירד.

שיתוף הפעולה משלב את מערכת המעקב אחר נכסים של GE עם תגי ה-RFID של סנדלינקס, ומיועד להשתלב בציי משאיות, הובלה ורכבים בארה"ב. במקביל, תחל החברה ברבעון הבא גם בפרויקטים באירופה בהם תפעל ללא קשר ל-GE.

מנקס מעריך כי הפתרון של החברה ייכנס בתחילה למספר חברות הובלה גדולות, שמסוגלות לרכוש מיליוני תגים, כגון UPS שגם משקיעה בחברה באמצעות זרוע ההשקעות האסטרטגיות שלה - UPS-SEF.

בין המשקיעים בחברה ניתן למצוא גם את קרן ההון סיכון סטייג'-וואן, קרן ורטקס, קרן סטאר ואנדרו וויטרבי, ממייסדי קוואלקום. בסך-הכל גייסה החברה עד כה כ-14 מיליון דולר והיא נמצאת כעת בסבב גיוס נוסף.

הקשר לוויטרבי מזכיר חברה ישראלית אחרת שעוסקת באותו התחום - AeroScout, בה הוא גם משקיע. גם קרן סטאר שותפה להשקעה בשתי החברות, שבסך-הכל עושות דבר די דומה - תגים לשידור אותות רדיו באופן אקטיבי.

AeroScout פועלת בעיקר עם פרוטוקול ה-WiFi, ולכן היא נהנית מתמיכה נרחבת מסיסקו. רוב לקוחותיה הם מהתחום הרפואי. בראיון בתחילת השנה החברה טענה כי היא צמחה בכ-100% ברבעון הרביעי של 2008.

בסנדלינקס, 2009 תהיה השנה הראשונה בה היא אמורה לייצר הכנסות. מנקס מעריך כי החברה תגיע לאיזון תפעולי בשנת 2011, עם הכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים.