המסחר באירופה ננעל בירידות: בורסת דבלין איבדה 2.3%; מוסקבה ירדה ב-4.6%; בייטמן ליטווין עלתה ב-1.6%

מניית קבוצת עטיה זינקה ב-5.3% ■ סוכנות הדירוג S&P הנמיכה את אופק דירוג האשראי של אירלנד ל"AA" מ"+AA"■ מדד הפוטסי ירד ב-0.75% ■ אייר פראנס ירדה ב-3.4% ■ מדד הדאקס ירד ב-1.4%

המסחר באירופה ננעלה היום בטריטוריה השלילית בהובלת מניות ענף התעופה וחברות הנפט והכרייה. המדדים המובילים באסיה ננעלו במגמה מעורבת.

נציין כי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חוזה כי היקף המסחר העולמי יתכווץ בשיעור מסחרר של 11% בשנה הנוכחית, וכי בשנה הבאה צפויה התאוששות שולית של 0.6% בלבד.

ברקע, סוכנות הדירוג S&P הנמיכה את אופק דירוג האשראי של אירלנד ל"AA" מ"+AA", לאחר שבמארס הורידה אותה מדירוג מקסימלי של "AAA". מדד ISEQ של אירלנד מגיב בירידות של כמעט 3%.

מניות התעופה מרכזות עניין לאחר שהאיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA) העריך חברות תעופה בינלאומיות עלולות להפסיד 9 מיליארד דולר בשנה הנוכחית, כמעט פי שתיים מההערכות הקודמות שפורסמו לפני שלושה חודשים. האיגוד עדכן את התחזית לאור עליית מחירי הנפט והחרפתו של המשבר החמור ביותר בהיסטוריה של ענף התעופה.

"זהו המצב הקשה ביותר אי פעם עימו התמודדה התעשייה", אמר ג'יאווואני ביסיגאני, מנכ"ל האיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית (IATA), בכנס של האיגוד שנערך היום בקואלה למפור, מלזיה.

ענף האנרגיה והסחורות מרכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט אל מתחת לרף 68 הדולר לחבית, כאשר מדד Baltic Dry, העוקב אחרי מחירי ההובלה הימית של סחורות, ומצביע גם על מצבו של הסחר הבינלאומי, ירד בחדות ביום שישי האחרון.

הפוטסי ירד ב-0.75% ל-4,405.22 נקודות ■ הדאקס איבד 1.42% מערכו ל-5,004.72 נק' ■ הקאק 40 ירד ב-1.48% ל-3,289.66 נק' ■ ה-ISEQ של אירלנד ירד ב-2.23% ל-2,866.77 נק' ■ מדד RTS של רוסיה ירד היום ב-4.63% ל-1,096.68 נק'.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.49% ל-1.3874 דולר והליש"ט מאבדת 0.17% ל-1.5981 דולר.

בזירת המאקרו

שיעור האבטלה בשוויץ עלה זה החודש השביעי ברציפות, עם זאת העלייה באבטלה הייתה נמוכה מהצפוי. שיעור האבטלה בשוויץ עלה ל-3.5% מ-3.4% בחודש שעבר בעוד התחזיות צפו עלייה ל-3.6%. העלייה באבטלה מכבידה על ההוצאה הפנויה, מצמצמת את הצריכה הפרטית וסותמת את הגולל על הצמיחה המקומית סביר להניח כי החברות תמשכנה לקצץ בתפוקה גם בחודשים הקרובים לנוכח הירידה בביקושים העולמיים לסחורות.

מדד אמון המשקיעים באירופה Sentix רשם שיפור טוב מהמצופה ועלה מ-31- ל-27-, מה שמיתן באופן זמני את היחלשות האירו, שכן השיפור באופטימיות בקרב המשקיעים הינה סימן מבשר טובות עבור תחזית הצמיחה הכלכלית של גוש האירו

מניות בכותרות

"הדיילי טלגרף" דיווח כי ברקליס עשוי להודיע היום כל מכירת חטיבת BGI לקרן בלקרוק תמורת 10 מיליארד דולר.

מניית ויוונדי , חברת המוזיקה הגדולה ביותר בעולם, מרכזת עניין לאחר ש-UBS עדכן מטה את המלצתו למניה ל"מכירה" מ"נייטרלי".

מניות חברות התעופה, אייר פראנס ובריטיש איירווייז מרכזות עניין לאחר שהאיגוד הבינלאומי לתעבורה אווירית העריך כי היקף המכירות של ענף התעופה העולמי יתכווץ ב-15% ב-2009 ל-448 מיליארד דולר.

מניות הכרייה והאנרגיה, BHP ביליטון , ריו טינטו ורויאל דאטש של מרכזות עניין על רק ירידת מחיר הנפט. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביולי יורד ב-1.7% ל-67.32 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

ישראליות באירופה

סימיגון תערוך ישיבה של בעלי המניות ב-1 ליולי. דו"ח של תוצאות שנת 2008 נשלח לבעלי המניות.

לידקום תקיים ישיבה של בעלי המניות ב-24 ליוני, בה ההנהלה תעדכן את בעלי המניות באשר לפעילות העסקית של החברה.

קבוצת עטיה הודיעה היום (ב'), על התקשרות במזכר הבנות עם עיריית קרלוביץ (KARLOVAC), לפיתוח של כ 170 דונם של שטח הבסיס הצבאי לוקציץ (Luščić), הנמצא בשטח המוניציפאלי של עיריית קרלוביץ. על פי תנאי מזכר ההבנות, עטיה גרופ תבצע בדיקת נאותות ובדיקת התכנות כלכלית של פרויקט קרלוביץ, במידה תוצאות הבדיקות תמצאנה חיוביות, תוקם חברה פרטית ציבורית (PPCׂ) בבעלות עטיה גרופ, משרד הביטחון ועיריית קרלוביץ, שתפעל לפיתוח של פרויקט קרלוביץ על בסיס תוצאות בדיקת ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט.

בייטמן ליטווין תערוך ישיבה יוצאת דופן של בעלי המניות ב-23 ליוני, בה תעמוד להצבעה בחירתו של רודריק פרנסיס ארתור בלפור ליו"ר של בייטמן ליטווין החל מה-1 ביולי. דריקטוריון החברה ממליץ על מינויו של בלפור.

הצורך של חברת דורי מדיה גרופ בתזרים מזומנים שוב בא לידי ביטוי מעשי. מפיקת הטלנובלות, שנסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM ), הודיעה ביום חמישי האחרון כי תגייס סכום ברוטו של 1.6 מיליון ליש"ט (2.5 מיליון דולר) דרך הנפקת 670,323 מניות לפי מחיר של 1 ליש"ט למניה לקרן הפרייבט אקוויטי Catalyst, ודרך הצעת מכר פתוחה (Open Offer) של 1,757,840 מניות לפי מחיר של 52 פני למניה.