רוברט שילר, הכלכלן הנודע שחזה את משבר הנדל"ן בארה"ב: "מחירי הבתים ימשיכו לרדת עד 2011"

שילר: "דמיינו לעצמכם זוג צעיר ששוכר כיום דירה; לפני כמה שנים הם היום שוקלים לקנות בית ולהשתקע, אך כיום, כשהם רואים את האבטלה מסביב ואת הטלטלה בשוק הנדל"ן, הם ימשיכו לחיות בשכירות"

מי שמצפה להתאוששות כלכלית בארה"ב ובשאר העולם לקראת סוף השנה, בוודאי לא יאהב את דבריו של רוברט שילר, כלכלן ידוע באוניברסיטת "ייל" שבארה"ב, אשר חזה את משבר הדיור בארה"ב שהחל כבר ב-2006.

"מחירי הבתים בארה"ב ימשיכו לרדת", מזהיר שילר, אשר המציא גם את מדד S&P קייס-שילר לבחינת השינוי במחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב. שילר טוען כי המחירים ימשיכו ליפול - או לכל היותר לא יעלו - בשנים 2010 ו-2011.

מאז השיא במחירי הבתים ביולי 2006, ירד המחיר הממוצע של הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב ב-32%. שוק הדיור האמריקני היווה נטל כבד על הצמיחה הכלכלית בארה"ב עוד בטרם פרץ המשבר הנוכחי. ירידת מחירי הבתים גרמה לפרוץ משבר הסאב-פריים והציתה את משבר האשראי ממנו סובלת הכלכלה העולמית עד היום.

כלכלנים רבים כורכים את החזרה לפסי צמיחה כלכלית בארה"ב ובעולם עם התאוששות שוק הדיור. על מנת ששוק הדיור יתאושש, ירידת מחירי הבתים חייבת להיפסק, והנעלם העיקר כרגע הוא מועד ההתייצבות במחירים. ההערכות האופטימיות מדברות על תחילת התאוששות בשוק הדיור כבר במחצית השנייה של 2010, אולם אם לשפוט על פי דבריו של שילר - הערכות אלה מנותקות מהמציאות.

ההתאוששות עלולה לארוך שנים

שילר מביט אחורה ונזכר בתקופת השפל הקודמת של שוק הדיור האמריקני - זו שהתרחשה לאחר התנפצות בועת הנדל"ן ב-1991 - או אז לקח לשוק הדיור 6 שנים עד שמחירי הבתים החלו לעלות. ביפן, מזכיר שילר, מחירי הבתים ירדו במשך 15 שנים ברציפות לאחר שנפצות בועת הנדל"ן ב-1991.

שילר סבור שהמשבר הכלכלי בארה"ב ירחיק את המשקיעים בשוק הנדל"ן וירתיע גם רוכשי דירות פוטנציאליים רגילים מלרכוש דירה, ואלו הסיבות העיקריות שבעטיין שוק הדיור יתקשה להתאושש.

"דמיינו לעצמכם זוג צעיר ששוכר כיום דירה", מדגים שילר. "לפני כמה שנים הם היום שוקלים לקנות בית ולהשתקע, אך כיום, כשהם רואים את האבטלה מסביב ואת הטלטלה בשוק הנדל"ן, הם ימשיכו לחיות בשכירות".