בעקבות מהפכת ה"מיסוי הירוק": מתקינים מערכת סולארית על הגג? ההכנסות ממכירת חשמל יהיו פטורות ממס

מדובר בפטור מלא ממס להכנסה של 18,000 שקל בשנה שיצטמצם בהדרגה עד לביטולו המלא בסכום של 36 אלף שקל ; כמו כן, יינתן פחת מואץ למערכות סולאריות לחימום מים ; האיגוד לאנרגיה מתחדשת: "מדובר בצעד מבורך, אך צרכנים עדיים יתקשו להשיג מימון"

כחלק ממהפכת "המיסוי הירוק", משרד האוצר הודיע היום רשמית כי משקי בית שיתקינו על גגות או בחצרות בתיהם מתקנים סולאריים ייהנו מפטור ממס על הכנסות מייצור חשמל.

על מנת לתת תמריץ כלכלי להתקנת מתקנים, נקבע כי ההכנסות ממכירת החשמל יהיו פטורות ממס עד לסכום כולל של 18 אלף שקל לשנה. וזאת בלבד שהמתקן לא יעלה בהספקו על 4 קילוואט. במידה וההכנסות יהיו גבוהות מהתקרה, יופחת הפטור בהדרגה בשקל לכל שקל של חריגה, עד לביטולו המלא בסכום הכנסה של 36 אלף שקל לשנה.

סעיף נוסף שנועד לתמרץ את הקמתן של מערכות סולאריות, מציע לקבוע פחת מואץ בהוראת שעה לשנים 20092012. הפחת יינתן בעת רכישה והפעלה של מתקנים לחימום מים העושים שימוש באנרגיית השמש, כאמצעי לעידוד חסכון אנרגטי. במקביל הוחלט לתת הטבות במס גם לייצור דלקים חלופיים. מדובר בהטבה של 5% במס על סולר, שיכיל מרכיב ביו-דיזל, והטבה של 16% במס לתחליבי סולר.

על מנת להסדיר את שוק הביו-דיזל המהווה תחליף לסולר, ולעודד שימוש בתערובת ביו-דיזל המורכבת מ-95% סולר ו-5% ביו-דיזל, הוחלט לתת הטבת מס לרכיב הביו-דיזל בתערובת האמורה; זאת, עד לקביעת חובה חוקית לייצור תערובת ביו-דיזל 5 - בעוד שנתיים.

ביו-דיזל ייהנה מהטבה במס בשיעור זהה למשקלו בתוך הסולר. יצוין כי התקן מחייב ייכנס לתוקף בתוך שלוש שנים, כך שסולר יהיה חייב לכלול 5% ביו דיזל. עד אז, הטבה בגובה 5% מהמס תינתן לתזקיק סולר שיכיל 5% ביו דיזל. תחליבי סולר, ייהנו אף הם מהקלה. כך, תזקיק סולר שיכלול 13% מים, 3% תחליב מיוחד, ו-84% סולר, ייהנה מהטבה במס בשיעור של 16%.

עו"ד איתן פרנס, העומד בראש איגוד חברות האנרגיה המתחדשת בישראל, מסר בתגובה כי מדובר בצעד מבורך, אך הבעיה המרכזית היא חוסר היכולת של צרכנים לקבל מימון להתקנת המערכות כל עוד לא ניתן לשעבד את ההכנסות ממכירת החשמל לבנקים.

"מצד אחד המדינה מעודדת ייצור חשמל ממקורות מתחדשים למשקי בית, אך באותה נשימה, הרגולציה לא מאפשרת כיום לצרכנים אמצעי מימון להקמת המתקנים - מה שמלמד על חוסר תיאום בין הרשויות".