דילמה באג"ח הממשלתיות

סבך מוניטרי: 8 שלבים במאמצי הבלימה של הבנקים המרכזיים ■ עדכון טכני לת"א 25

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

בשבועות הנוכחיים שבהם מתפתחת תקווה לעתיד טוב יותר, המתבטאת בעליות שערים ובתחושה כללית שה"רע מאחורינו", מתעוררת דילמה מעניינת. כדי להסבירה, אחזור על כמה נקודות חשובות לגבי דרכי המחשבה של קברניטי המשק.

על מה מבוססות תחזיותיהם האופטימיות?

על כך שדחיפה מוניטרית (בהורדת ריבית) ופיסקאלית (בהגדלת מעורבות הממשלה, והזרמה של כסף רב והגדלת הגרעון) יביאו את גלגלי הכלכלה להסתובב כבעבר; ועל הסברה שמלחמתם באבטלה, אותה הם מנהלים בהגדלת האשראי לעסקים, ויצירת עבודות ממשלתיות, תעצור את תהליך המיתון, תביא את הצרכן לבטוח ביכולתו להתפרנס, ותחזיר אותו לבקר בקניונים.

בצד התקציבי, שולטים קברניטי המשק ביד רמה. אף שקיימות מגבלות שונות, ומשונות, לגבי אפשרויותיהם להגדיל את הגרעון ולהזרים כסף, תמיד נמצאת הדרך האדמיניסטרטיבית לקדם פרויקטים ישנים וחדשים. מטרות "קדושות" כמו הצלת עסקים כושלים, אשר "אסור להם להיכשל", כמו המערכת הבנקאית, הביטוח, הרכב, ויהיו עוד רבות בעתיד, משחררות את רסן ופורצות באגרסיביות את חומות החקיקה.

אבל על הצד המוניטרי השליטה הרבה פחות מוחלטת. אמנם הבנק המרכזי יכול לקבוע את הריבית ברמה נמוכה מאוד (כמעט בכול המדינות היא מתקרבת כיום ל-0), אולם לאחר זמן מה השוק מתחיל להתמרד. ואלה השלבים:

  1. 1. שלב ראשון מתחיל בריבית נמוכה והתשואה על האג"ח הממשלתי משקפת אותה.
  2. 2. המטבע יורד ביחד עם ברזי ההזרמה, המתחילים לשפוך כמויות אדירות של כסף.
  3. 3. מתחיל להתעורר חשש לאינפלציה, המתבטא במחיר הסחורות והשירותים.
  4. 4. עקב חשש זה, וירידת ערך המטבע, המשקיעים מוכרים את האג"ח (הלא צמוד).
  5. 5. מכירות אלו מורידות את ערך האג"ח אבל מעלות את התשואה, וזו הופכת לריבית
    האפקטיבית לגבי האשראי לדברים ארוכי טווח כמו משכנתאות ועסקים.
  6. 6. הבנק המרכזי מתחייב לתמוך באג"ח (על ידי רכישתן במסגרת "הקלה כמותית" - Quantitative Easing) אבל המשקיעים רואים בכך הזדמנות פז למכור לו את האג"ח, ושוב התשואה עולה.
  7. 7.משקיעים אסטרטגיים כמו מדינות (סין) מתחילים להביע חשש לגבי ערך השקעתם, וחברות דירוג שוקלות הורדה (בריטניה, המדינות הבלטיות ועכשיו אירלנד).
  8. 8.עליית התשואה גורמת שוב לעלייה במחיר הכסף, ומשבשת את תוכניות השיקום.

הבה נסתכל על גרף שבועי של תשואת אג"ח מדינה האמריקאית ל-10 שנים, הנחשבת לנכס החשוב ביותר ביחס להשפעתו על מחיר הכסף במשק ארצות הברית:

משה שלום אג


  1. לאחר ירידה רצופה במשך כמעט 20 שנה, הגיעה התשואה ל-2% בשיא המשבר הנוכחי. יצירת תחתית כפולה (סוף 2008) סימנה את תחילת העלייה, אבל לאחר הגעה לאזור 3%, הודיע ברננקי על שימוש ב-300 מיליארד דולר לצורך יישום תוכניות ההקלה הכמותית, דבר שהפיל את התשואה בבת אחת ל-2.5% (4 סגול).

  2. תמימים האמינו שבשלב זה יגיע דשדוש מווסת, אבל השוק היה חזק יותר, ומאותו יום, התשואה עלתה, והיא עדיין עולה באופן די דרמטית לכיוון 4% (3 סגול). זה אולי נשמע מעט, אך עלייה זו משקפת התייקרות בשיעור כ-60% במחיר הכסף. זאת במהלך אחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר של הזמנים המודרניים.

  3. כל קו צהוב בגרף מייצג קו תמיכה או התנגדות וניתן לראות שרק ברמות 4.2-4.4 נמצאות ההתנגדויות הרציניות הבאות.

  4. שבירת קו המגמה היורד הגדול (2 סגול) מאשר את חוזק המגמה העולה.

  5. הנחמה היחידה לחוששים מ"בריחה" מהירה מדיי לתשואות גבוהות, ניתן למצוא במצבי קניות היתר (1 סגול) התומכים בסיכוי לתיקון טכני מטה בקרוב.

ממציאות זו צומחת הדילמה של הבנק המרכזי: אם לא יחזור וישלוט בעליית התשואות המהירה המשתקפת באג"ח, יאותת הדבר על אי יכולת לייצר תנאים נוחים ליציאה מהמשבר, ויוביל לאיבוד אמון דרמטי בו.

אמנם עקומת תשואות חדה (ההפרש בין התשואה לטווח קצר ולטווח ארוך) טובה לבנקים, אבל היא חרב פיפיות משום שהיא מהווה סכנה גדולה למשק הצורך את הכסף.

איבוד שליטה כזה יקשה גם על משקיעים פוטנציאלים לשקול רכישה של נכסים אלו, בזמן שהממשל מנסה לגייס כ-2 טריליון דולר באמצעותם.

מצב המעו"ף

ולמתעניינים במדד תא 25, הנה גרף שבועי מעודכן:

משה שלום מעוף


  1. מצב קניות היתר קיים וממשיך בשלו (1 סגול). למעשה המדד לא ביצע תיקון טכני אמיתי מאז סיום גל 5 ותחילת העליות במרץ השנה.

  2. המדד נמצא באזור 50% תיקון Fibonacci, (מסומן ב-2 סגול), שהוא התיקון הנפוץ יותר במדד זה.

  3. אזור 61.8% (3 סגול) נמצא ב-950 ואחריו קיימת רמת התנגדות חזקה ב-1050.

  4. צורת תנועת המחיר האחרונה מזכירה יתד עולה (תבנית דובית) אבל יש לחכות לשבירת הגבול התחתון של התעלה העולה (2 סגול) לפני שנוכל לומר זאת בוודאות.

  5. רמת המחזורים די מאוזנת ואינה מורה לנו על שינוי מהותי באספקט זה של העליות.

שורה תחתונה

המגמה החיובית ממשיכה אבל ככל שממשיכים וככל שעובר זמן ללא תיקון טכני משמעותי, סיכוייו של זה להגיע, גדלים.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותי, הודעות על קורסים וחומרים נוספים, מוזמנים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב את המלים: "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל .

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.