נילסן: סנפרוסט וזנלכל-יכין הן המרוויחות העיקריות ממשבר ויטה-פרי גליל

סנפרוסט הגדילה את הנתח הכספי שלה בקטגוריית הירקות הקפואים ב-4 החודשים הראשונים של השנה מ-66% ל-72.7% ■ זנלכל-יכין שיפרה בתקופה זו את הנתח הכספי שלה בקטגורית השימורים מ-15.6% ל-24.2%

הנהנות ממשבר ויטה-פרי הגליל הן סנפרוסט וזנלכל -יכין - כך עולה מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס".

כזכור, בסוף 2008 נקלעה חברת ויטה פרי הגליל למשבר כספי, עד להעברתה לכינוס נכסים. בסופו של התהליך נמכרה פעילות החברה לבעלי רשת חצי חינם, צבי קופרלי וזקי שלום.

מנתוני נילסן שהגיעו ל"גלובס" עולה כי את עיקר הפגיעה ספגה החברה בקטגוריית הירקות הקפואים, בעוד שבקטגוריית שימורי הירקות הפגיעה היתה מתונה יחסית. הסיבה: תוחלת חיי המדף הארוכה של מוצרי השימורים עיכבה - ובחלק מהמקרים אף מנעה - חוסר במלאי בחנויות.

ב-4 החודשים הראשונים של השנה הצליחה חברת סנפרוסט להגדיל את הנתח הכספי שלה בקטגוריית הירקות הקפואים מ-66% ל-72.7%. במקביל ירד הנתח הכספי של פרי הגליל בקטגוריה מ-16.1% ב-4 החודשים הראשונים של 2008 ל-10.3% בתקופה המקבילה השנה. הקטגוריה רשמה בתקופה זו שחיקה ריאלית (כמותית) של 8% במכירות. בשל עליית המחיר, השחיקה הכספית הסתכמה ב-2.6% בלבד.

במונחי מכר כספי לצרכן, מכירותיה של סנפרוסט גדלו בתקופה זו ב-4.3 מיליון שקל והסתכמו ב-63.3 מיליון שקל. לעומת זאת, מכירותיה של פרי הגליל צנחו בתקופה זו ב-5.4 מיליון שקל והסתכמו ב-9 מיליון שקל.

מדו"חות חברת סנפרוסט עולה כי ברבעון הראשון השנה היא רשמה צמיחה של 11.5% במכירות הירקות הקפואים בכלל השוק, ואלה הסתכמו ב-45.9 מיליון שקל. הפעילות הניבה ברבעון רווח תפעולי של 8 מיליון שקל.

למרות המשבר הארוך שבו היתה נתונה ויטה פרי הגליל, ב-4 החודשים הראשונים של השנה, הנתח הכספי שלה בקטגוריית שימורי הירקות ירד מ-25.8% ל-23.6% בלבד. הירידה המתונה עשויה להעיד מחד על מחסור מועט יחסית במלאי, ומאידך על חוזק המותג. במחירי מכר כספי לצרכן, המכירות ירדו ב-2.2 מיליון שקל והסתכמו ב-11.8 מיליון שקל.

לעומת זאת, חברת זנלכל-יכין מצליחה בתקופה זו לשפר את הנתח הכספי בקטגוריה, וזה עולה מ-15.6% ל-24.2%. במונחי מכר כספי לצרכן, מכירות החברה בקטגוריה גדלות בתקופה זו ב-3.8 מיליון שקל ומסתכמות ב-12 מיליון שקל.

חברת זנלכל חתמה את הרבעון הראשון השנה עם גידול של 10.5% במכירות, שהסתכמו ב-34.3 מיליון שקל. עם זאת, למרות הגידול במכירות, הרווח התפעולי לא עלה, ושיעורו נשחק מ-14.3%ברבעון הראשון 2008 ל-12.8% ברבעון הראשון השנה. בשורה התחתונה החברה רושמת רווח נקי של 2.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 2 מיליון שקל אשתקד.

ירקות