יבואן גדול: "הסבירות להורדת מחירים של כלי רכב ירוקים נמוכה - מחשש לפגיעה בחברות הליסינג"

היבואנים יוצאים בקמפיינים להגברת המכירות ■ סוכני ייבוא אישי מנסים להקדים הזמנות כדי לחסוך את תוספת המס ■ אבי צור, מנכ"ל קבוצת צ'מפיון: "בכלי רכב יקרים, מלוא ההתייקרות תגולגל על הצרכן"

פחות מ-48 שעות לאחר פרסום רפורמת המיסוי הירוק התגובות בענף הרכב מעידות על בלבול ותסכול. חישובים ראשונים בענף מעריכים, כי הכיוון המרכזי של מחירי הרכב לאחר תחילת הרפורמה יהיה כלפי מעלה או שמירה על המחיר הקיים. בענף מעריכים כי הוזלות המחירים יהיו מינוריות גם בכלי רכב ירוקים, שתיאורטית מחירם היה צריך לרדת בצורה משמעותית.

יבואן גדול אמר ל"גלובס" כי "הסבירות להורדת מחיר משמעותית לצרכן של כלי רכב ירוקים, שמצויים בכמויות גדולות בציי רכב, אינו גדול. זאת כדי לא להפיל את מחירי השוק של המכוניות, שנמצאות בציי הליסינג וההשכרה ולא לפגום במערכת היחסים עם השוק המוסדי.

"הסבירות היא, שרוב הורדות המחירים המתבקשות ייספגו על ידי היבואנים ויגולמו בהנחות לשוק המוסדי, גם כדי לפצות על אובדן רווחיות בדגמים שיתייקרו". מנגד יבואנים אחרים ובהם טויוטה מתכוונים לבצע את ההוזלות במלואן כחלק מבניית דימוי ירוק למותג.

אבי צור, מנכ"ל קבוצת צ'מפיון, יבואני מותגי פולקסווגן, מעריך כי בכלי רכב יקרים, שמס הקנייה יעלה עליהם באופן מלא ללא קיזוז, מלוא ההתייקרות תעבור לצרכן. לדבריו "יצרני הרכב מתייחסים למיסוי הישראלי הייחודי כאל יומרנות ומסרבים ללכת לקראת היבואנים ולהוריד מחירים כדי לספוג חלק מהעלאת המס. לפיכך ליבואנים אין ברירה אלא לגלגל את הייקור ללקוח".

לדברי צור ליבואנים יהיה קשה להתמודד עם מערכת מס שאינה שטוחה אלא משתנה מדגם לדגם בכל הנוגע לבניית מערך הדגמים, הזמנות הייצור וכדומה.

בענף אומרים גם, כי הרפורמה פועלת נגד המעבר למנועי דיזל חסכוניים ונקיים, שבאירופה נחשבים לאחד הפיתרונות הסביבתיים המרכזיים וזוכים לעידוד מס גורף. על פי החישובים בענף, הזיכוי עליו הודיע האוצר של עד 4,000 שקל ל"מלכודת חלקיקים" אינו מכסה את עלות הטכנולוגיה וגם אחרי הזיכוי כמעט כל רכבי הדיזל, כולל אלה שזוכים באירופה לבונוס ירוק משמעותי, יתייקרו באלפי שקלים.

קמפיינים לזירוז רכישות

במספר סוכנויות רכבי יוקרה הורגשה כבר משלשום בערב התעניינות ערה של לקוחות, שביקשו להקדים מסירות של כלי רכב שהוזמנו והתעניינו לגבי אספקה של כלי רכב שנמצאים במלאי.

חברת קמור יבואנית ב.מ.וו כבר יצאה אתמול בקמפיין שקורא ללקוחות להקדים קניות לפני ההתייקרות ויבואנים נוספים, שפועלים בפלח, צפויים להשיק קמפיינים לזירוז רכישות בימים ובשבועות הקרובים. עם זאת בחלק מסוכנויות רכבי היוקרה מציינים כי קיימת אי ודאות לגבי לקוחות שכבר הזמינו כלי רכב ותאריך המסירה שלהם הוא אחרי ה-1 באוגוסט. ייתכן שלקוחות אלה יצטרכו לשלם את הפרש המס, שמגיע לעשרות אלפי שקלים.

במקביל מנסים סוכני ייבוא אישי להקדים את הייבוא של כלי רכב, שכבר הוזמנו, וזאת כדי לחסוך את תוספת המס. מקורות בענף תיווך הייבוא צופים כי בשבועות הקרובים ייווצר במשרד התחבורה עומס רב של בקשות לייבוא כלי רכב, שרובם אמורים להתייקר בעשרות אלפי שקלים.