הריבית בארה"ב לא תעלה

אין לפד' שום סיבה לסכן את המעט שהשיג בבלימת ההתדרדרות בפעילות הכלכלית

ערן פלג, מנהל קבוצת ייעוץ וניהול השקעות, KCPS

לאחרונה נשמעות הערכות שהריבית בארה"ב תעלה בחודשים הקרובים. החוזים העתידיים על ריבית ה-Fed הצביעו השבוע על הסתברות גבוהה מ-50% שהריבית תתחיל לעלות עד חודש נובמבר.

אני סבור כי הערכות אלו מוטעות והן תוצאה של השינוי הדרמטי לטובה באווירה הכללית בשוקי ההון הגלובליים בשלושת החודשים שחלפו. שינוי זה בא על רקע יישום מדיניות מוניטרית ופיסקלית אגרסיבית במדינות רבות, ובהמשך לכך, נתונים כלכליים המצביעים על האטה בקצב ההתדרדות הכלכלית במדינות המפותחות ועל התייצבות מסוימת בכלכלות מתפתחות מסוימות, כדוגמת סין.

השינוי היה משמעותי ואפילו כלכלנים אשר ייצגו קו מאוד פסימי במשבר הכלכלי והפיננסי הפכו את עורם, או שינו את דעתם, בימים אלה.

פול קרוגמן, חתן פרס נובל, ומהדוברים הקולניים ביותר של הקו הפסימי, אמר אתמול (ג') בהרצאה ב- London School of Economics שלא יהיה מופתע אם ארה"ב תצא מהמיתון כבר בחודשי הקיץ הקרוב.

איני מפקפק בהשפעתה החיובית של התגובה האגרסיבית שבה נקטו ממשלות ובנקים מרכזיים כנגד המשבר, וכי חלק מהנתונים הכלכליים אשר התפרסמו מעודדים.

יתרה מכך, סימנים המגיעים מהשווקים הפיננסיים כדוגמת השיפוע הגדל של עקום התשואה האמריקאי, המשמש מנבא די יעיל לפעילות כלכלית עתידית, והתייצבות מחירי הסחורות תומכים בהערכה כי אכן אנו עדים לשינוי כלשהו בסביבה הכלכלית הגלובלית.

יחד עם זאת, אני סבור שעדיין מוקדם מכדי לצפות להעלאת ריבית. סביר להניח שהיציאה מהמיתון הכבד של 2007/2008 תהיה חלשה ומרובת מכשולים. למרות הסימנים הראשוניים המעודדים, הכלכלה עדיין במצב בעייתי ושברירי ותהיה כך לאורך זמן.

הצמיחה טרם התייצבה. העלאה מוקדמת מדי של הריבית תסכן את המעט שהושג בתקופה האחרונה, ויכולה אף להחזיר אותנו אל שפל מהסוג שחווינו לפני חודשים לא רבים. מדוע שהבנק המרכזי האמריקאי יסתכן בכך?

נימוק אפשרי להעלאת ריביות הוא החשש מאינפלציה. מילטון פרידמן טען שאינפלציה היא תופעה מוניטרית. תפיסה זו מקובלת למדי כיום. הצעדים הדרמטיים שנוקטים בנקים מרכזיים בעולם, בהובלת הפד', בהזרמה מסיבית של נזילות למערכת הכלכלית והפיננסית יובילו, בסופו של דבר, לאינפלציה.

להערכתי, יש עוד זמן עד בוא האינפלציה. ההסטוריה מורה כי קיים פיגור בין הגידול המשמעותי בכמות הכסף לבין היווצרות הבעיה האינפלציונית. בינתיים, על רקע משבר מתמשך בשוק הנדל"ן למגורים ובעיית אבטלה מחריפה, הביקושים במשק יוותרו חלשים. כל עוד קיים פער תוצר (הפער בין התוצר הפוטנציאלי במשק לבין התוצר בפועל) גדול, קשה לראות עלייה רחבה במחירים.

לסיכום, לא צפויה העלאת ריבית בארה"ב בחודשים הקרובים. אין לבנק המרכזי האמריקאי סיבה לסכן את המעט שהושג בתקופה האחרונה בבחינת בלימה של ההתדרדרות בפעילות הכלכלית. אינפלציה תהא בהחלט בעייה בהמשך, אך עדיין לא בשלב זה.

ריבית ארוכת טווח

נקודה אחרונה: במידה מסוימת, השאלה המעניינת באמת יותר משאלת הריבית לטווח-קצר הנה השאלה לגבי הריביות לטווחים ארוכים, כפי שאלו באים לידי ביטוי בתשואה לפדיון על האגרות הממשלתיות לטווח ארוך מאוד (30 שנה) והריבית על המשכנתאות הקשורה בה.

ריביות אלו משחקות תפקיד מרכזי בכלכלה האמריקאית, ובניגוד לריבית לטווח-קצר (Fed Funds) אין לבנק המרכזי שליטה מלאה על רמתן.

שם מתקיימת מלחמה בין הבנק המרכזי, המנסה לשמור על רמה נמוכה של ריבית דרך רכישה ישירה של אגרות בשוק, לבין המשקיעים הדורשים תשואות לפדיון גבוהות יותר, בעיקר עקב חששות מפני אינפלציה גבוהה בטווח הארוך. עוד על כך, אולי בפעם הבאה.

ערן פלג הוא שותף ומנהל קבוצת ייעוץ וניהול השקעות ב- KCPS. קבוצת KCPS מנהלת נכסים אשר לשער הריבית בארה"ב עשוי להיות השפעה על ערכם. האמור אינו מהווה המלצה לביצוע עסקה כלשהי בנייר ערך בארץ או בחו"ל.