לידיעת המשקיעים בכי"ל: פוטאש שוקלת לבטל את המו"מ מול סין ולקבוע את מחירי האשלג במחיר ספוט

מנכ"ל פוטאש: החלטה בנושא תתקבל בסתיו ■ ההחלטה עשויה לייקר את מחירי האשלג הנמכר לסינים ■ האנליסט יואב בורגן: יש להתייחס לדברים בספקנות; ההתבטאויות מצביעות על תסכול של פוטאש

בעיצומו של המו"מ מול הסינים לחתימת חוזה אשלג חדש, בוחנת חברת פוטאש הקנדית למכור אשלג לסינים לפי מחירי הספוט במקום לנהל מולם מו"מ על חוזה ארוך טווח חדש. השנה יפוג חוזה האספקה של יצרניות האשלג עם סין, ובחודשים האחרונים הן מנהלות מו"מ לקביעת מחיר האשלג העדכני.

מנכ"ל פוטאש, בוב דויל, התבטא בתקשורת הקנדית כי בסתיו הקרוב יוחלט אם לחתום על חוזה חדש או לא. לדבריו, "ייתכן שנפנה למחירי הספוט בשל סיבות מוסריות, כדי להפחית את רמת הספקולציה בשוק האשלג".

להחלטה לעבור למחירי ספוט עשויה להיות השלכות חיוביות על יצרניות האשלג, וביניהן גם על כי"ל , כמובן. חוזי האשלג בעולם מתחלקים לשני סוגים: סין והודו, עימן נחתמים חוזים ארוכי טווח במחיר מוזל יותר ממחירי הספוט; ושאר העולם, שם נחתמים חוזים קצרי טווח ל-3 חודשים, עם מחירים גבוהים יותר (מחירי ספוט). כך, למשל, חוזה האשלג עם סין שהסתיים ב-2008 קבע מחיר של 575 דולר לטון אשלג (ללא עלויות הובלה). לצורך ההשוואה, חוזה האשלג האחרון שנחתם בברזיל קבע מחיר של 750 דולר לטון אשלג (כולל עלויות הובלה).

ניסיון ללחוץ על הסינים?

סין הינה צרכנית אשלג גדולה, כך שהמעבר למחירי ספוט יביא לייקור מחיר האשלג עבור הסינים וייטיב עם יצרניות האשלג. עם זאת, יש לקחת את דבריו של דויל בספקנות, שכן ייתכן כי מדובר בטקטיקת מו"מ שנועדה להפעיל לחץ על הסינים להתגמש ולהסכים למחיר אשלג גבוה יותר.

"נראה כי דויל מנסה להפעיל לחץ נוסף על הסינים", אומר יואב בורגן, אנליסטים בבית ההשקעות לידר שוקי הון. "דויל הוא איש שיווק וההתבטאויות שלו הן מגמתיות מאוד".

בורגן סבור כי התבטאויות אלה של דויל דווקא מצביעות על תסכול של פוטאש ויצרניות האשלג, וייתכן שהן לא מצליחות להשיג מהסינים מחיר שהן יהיו שלמות איתו.

"קשה לי להאמין שזה יצליח", אומר בורגן. "הסינים הם נושאים ונותנים מאוד קשוחים".

נציין כי פוטאש היא בעלת עניין בכי"ל ומחזיקה כ-10% ממניות החברה.