"אנחנו מתכוונים להשקיע 5- 10 מיליון שקל בכל חברה חקלאית"

למרות השנים השחונות, מאמינה קרן Israel Value Fund כי העתיד טמון בחקלאות הישראלית: "יש הזדמנות מדהימה בארץ לקצור הצלחה מהשקעות בחקלאות", מסביר מיכאל שטייפמן העומד בראשה, ומתעתד להגיע להיקף של 200 מיליון שקל תוך שנה

הסיפור הבא לא שגרתי בהרבה מובנים. קודם כל, כי מדובר בקרן שרוצה להשקיע בתחומים הנוגעים לחקלאות. אמנם המשקיעים כבר למדו מזמן להגיד "קלינטק", אבל "חקלאות" זה עדיין לא מושג שמתגלגל בקלות בישיבות של קרנות ההשקעה. שנית, מדובר בקרן שעדיין נמצאת במהלך גיוס - דבר שאינו מובן מאליו בתקופה כלכלית דרקונית, כשקרנות רבות, במקרה הטוב, מצמצמות פעילות. שלישית, בראש הקרן יושב אדם שלא חושב רק על כסף, אלא גם על ציונות - גם אם קשה במחשבה ראשונה להאמין לכך בתקופתנו.

האיש שמרכז את כל המוזרויות האלה אל הקרן הוא מיכאל שטייפמן, ישראלי בהווה ואמריקני רוב ימי חייו, איש עסקים שעשה את הונו הראשון בארצות-הברית מתוכנה שפיתח עבור עסקים למציאת בעיות בחשבונות שוטפים כמו טלפון, מים וחשמל. עכשיו הוא כאן, מחפש השקעות בחברות ישראליות שעוסקות בתחומים חקלאיים, גם כדי לפתוח בפניהן שערים להצלחה בחו"ל.

הקרן שבראשה הוא עומד נקראת: IVF - Israel Value Fund, וכרגע היא מקיפה 40 מיליון שקל. שטייפמן מקווה, שתוך כשנה - עד לאוגוסט 2010 - היא תגיע ל-200 מיליון שקל. את הכסף הוא גייס ממשקיעים פרטיים יהודים מארצות-הברית, ובתנאי הקרן נקבע כי היא תקפה ל-12 שנה. "חברות שמעניינות אותנו הן בדרך-כלל עם הכנסות שנתיות של 8-40 מיליון שקל", הוא אומר, "ואנחנו מתכוונים להשקיע 5-10 מיליון שקל בכל חברה. בינתיים, לא נשקיע משקיע מעבר לכך, אבל אנחנו לא פוסלים שום דבר. ההשקעה גם יכולה להיעשות בשלבים, עד שנה וחצי", הוא מסביר.

"חושבים בצורה של פלטפורמה, לא עסקאות"

הקרן החלה לפעול באוגוסט 2008, כשהחודשים הראשונים לחייה הוקדשו לבחינת השוק על-ידי שטאופמן.

*אילו תחומי השקעה מעניינים אתכם?

"אנחנו חושבים בצורה של פלטפורמה ולא בצורה של עסקאות. הפלטפורמה הראשונה היא השקעה במטעים. אנחנו מוכנים לממן השקעה במטעים חדשים, ביות היתר של הדר ואבוקדו ולהיות שותפים עם בעל הקרקע. אנחנו נשקיע את כל הכסף והוא ייהנה מחלק מהרווחים יחד איתנו. במטעים קיימים אנחנו מעוניינים לקנות חלק מהמטע, אבל הנטייה שלנו היא למטעים חדשים".

*אילו פלטפורמות נוספות אתם רוצים לראות בקרן?

"פלטפורמה נוספת היא מי קולחין. אנחנו רוצים להשקיע במאגרי מים, בתשתיות להעברת מים לחקלאים, בבארות - יש אגודות מים שמבצעות את הפעילויות הללו וצריכות הון לשם כך. כאן אנחנו נכנסים לתמונה".

לדברי שטאופמן, לאחר בחינה של השוק החקלאי בארץ לסוגיו, יש להם בקנה כמה עסקאות על סף סגירה. "אנחנו בודקים גם תחומי חממות לגידול ירקות ופרחים, ולגידול רבייה ומזון של בעלי חיים - דגים, עופות", הוא מפרט ומוסיף, "הקרן מצטרפת כמשקיעה אסטרטגית ויש לה הרבה לתרום לעסקים, גם אם אני עצמי לא בא מהתחום החקלאי", הוא אומר.

כאמור, לאחר כמה עסקאות השקעה בכוונתו להמשיך לגייס לקרן עוד 160 מיליון שקל. הגיוס היה אמור להסתיים עד אוגוסט הקרוב על-פי החוזה עם המשקיעים הקיימים, אולם הנושא התעכב בגלל המשבר "לכן, אני מנסה להאריך את המועד בשנה נוספת", מבהיר שטאופמן. בכל מקרה, לדבריו, בכוונתו להמשיך לעבוד רק מול משקיעים פרטיים, כפי שעשה עד עכשיו.

לשטאופמן חשוב שיבינו, שהקרן לא רוצה רק להשקיע כסף בחברות חקלאיות, אלא גם לתרום לעסקים באמצעות מעורבות מעשית: "אני רוצה להשפיע על העסקים לטובה, גם מצד המימון אבל גם מצד הייעוץ כשותף", הוא אומר.

*בהתחשב בתקופה, אתה בוודאי פונה לחברות בקשיים.

"לאו דווקא. יותר קל לגייס עבור עסק שלא נמצא בבעיות".

"מחפשים חברות שיצליחו בארץ ובעולם"

שטאופמן הוא בוגר וורטון סקול אוף ביזנס, שעבד לאחר לימודיו שמונה שנים בחברת נדל"ן ציבורית ותיקה בשם STARRETT HOUSING קורפוריישן. בתקופה זו למד את תחום הנדל"ן והיה, לדבריו, סגן הנשיא הצעיר בהיסטוריה של החברה בת 100 השנים, שגם בנתה את האמפייר סטייט בילדינג. ב-1992 פרש והקים חברה משלו בשם UtilySave, שכאמור, עוסקת במתן שירותי ייעוץ מס ותמחור בתחום החשבונות השוטפים כמו חשמל, מים וטלפון, המאפשרים ללקוחות לקבל החזרי כסף בהיקפים של מיליוני דולרים. החברה גוזרת מההחזרים הללו אחוזים, ומכאן הכנסתה. לדבריו, הוא למד לזהות הזדמנויות בתמחור ובזכות כך ההחזרים הנאים. לפני חמש שנים פרש מניהול החברה, שבזמנו גלגלה מחזור שנתי של 10 מיליון דולר. "כשפרשתי מניהול UtilySave, לפני חמש שנים, עברתי לגור בישראל. רציתי להקים לעצמי כאן עסק. חשבתי שאקנה כאן חברה תעשייתית. במהלך תהליך חיפוש ההשקעה פגשתי כל מיני אנשים בארץ ובחו"ל, וכך עלה בי הרעיון להקים את קרן ההשקעות בחקלאות".

*בחירה לא שגרתית. למה חקלאות?

"כי יש הזדמנות מדהימה בארץ להתמקד בחקלאות במובן הרחב של העניין, גם בהקשרים של מים ותעשייה חקלאית. אני חושב שיש בתחום הזה הזדמנות לקצור הצלחה מהשקעות. יש אמנם הרבה אתגרים, זאת מדינה שסובלת מבצורת, למשל, אבל יש חקלאים שמצליחים. מה גם, שעדיין יש שוק עולמי גדול לחקלאות. כמו בכל עסק, המטרה היא למצוא את הרעיונות המומלצים ואת העסקים בעלי הפוטנציאל ולהמשיך איתם".

*למה אתם מצפים מחברות הפורטפוליו?

"אנחנו מחפשים חברות שיצליחו פה בארץ ובעולם. ההזדמנויות בחו"ל יותר גדולות, גם בגלל ששם שטחי החקלאות גדולים יותר. אבל גם הפעילות בארץ חשובה לנו. יש דברים שמתאימים רק לשוק המקומי וזה יכול להיות מעניין בפני עצמו. בינתיים, המטרה שלנו היא להשקיע בחברות שמבוססות בארץ. כלומר, מי שיבוא אלינו ויגיד שיש הזדמנות באוקראינה להשקיע בחיטה, לא יעניין אותנו; אבל אם יש חברה שמצליחה בתחום החיטה כאן בארץ ורוצה לסגור עסקאות בתחום החיטה באוקראינה, זה כבר כן יעניין אותנו". *