נחתם הסכם המימון להרחבת מתקן ההתפלה בחדרה בעלות של כ-80 מיליון דולר

תפוקת המתקן תגדל בכ-27% עד 2010 ■ את המימון להרחבת המתקן העניק קונסורציום של בנקים אירופאיים ■ מחיר רכישת המים יעמוד על 2.6 שקלים לקוב שהינו המחיר הזול ביותר שנקבע עד כה במכרזי ההתפלה

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, חתם היום על הסכם הסגירה הפיננסית למימון הרחבתו של מתקן ההתפלה בחדרה בהיקף של 27 מיליון קוב בשנה.

לאחר ההרחבה, תעמוד סך תפוקת המתקן על 127 מליון קוב בשנה. מחיר רכישת המים יעמוד על 2.6 שקלים לקוב שהינו המחיר הזול ביותר שנקבע עד כה במכרזי ההתפלה. המתקן יוקם על ידי חברת H2ID המוחזקת במשותף על ידי חברת IDE (לשעבר הנדסת התפלה) ושיכון ובינוי .

הרחבת מתקן ההתפלה הינה חלק מהליך הרחבת המתקנים אשר יזמה הממשלה ובסופו יורחבו מתקני ההתפלה בחדרה, אשקלון ופלמחים בהיקף כולל של 57 מיליון קוב לשנה.

המימון הבנקאי להרחבת המתקן מובל על ידי קונסורציום של בנקים זרים, אשר הובילו גם את הסגירה הפיננסית למתקן המרכזי. הקונסורציום מורכב מבנק ההשקעות האירופאי הגדול EIB, מהבנק הצרפתי קליון והבנק הפורטוגלי אספריטו סאנטו.

את עיקר המימון לפרויקט העמיד בנק ההשקעות האירופאי הגדול EIB שזהו פרויקט התשתית הגדול הראשון הממומן על ידו בישראל. EIB הינו בנק בבעלות מספר מדינות האיחוד האירופאי המתמחה במימון פרויקטים של תשתית בתחומי האנרגיה ואיכות הסביבה. בחשב הכללי מקווים כי ההצלחה של הבאת בנק ההשקעות האירופי תנוצל בהמשך למימון פרוייקטים נוספים בישראל.

כניסתם של הבנקים הזרים למימון פרויקטי התשתית בישראל הינה חשובה ביותר למשק הישראלי ומהווה תחרות לבנקים המקומיים ששלטו עד כה במימון הפרויקטים בישראל.

המתקן נבנה בשיטת ה-BOT לפיה הזכיין מקים ומפעיל את המתקן במשך תקופה של 25 שנה. בסיום תקופת הזיכיון מוחזר המתקן לרשות המדינה. היקף השקעה הכולל בפרויקט נאמד כ-1.8 מיליארד שקל. המחיר לקו"ב מים הינו מהנמוכים בעולם ועומד על 2.6 שקל לקו"ב מים בלבד לעומת למעלה מ-3 שקל ביתר מתקני ההתפלה.

בעקבות החלטת הממשלה להרחיב את היקף ההתפלה ל-600 מיליון קו"ב בשנה בהקדם האפשרי (מתוך יעד כולל של 750 מיליון קו"ב עד ל-2020) מובילה היום וועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות סגן בכיר לחשב הכללי גיל שבתאי ובהשתתפות אגף התקציבים, רשות המים ומשרד התשתיות מכרז BOT להקמת מתקן התפלה חדש בשורק בהיקף של 150 מיליון קו"ב.

במקביל מנהלת הוועדה את ההתקשרות להקמתו של מתקן ההתפלה באשדוד בהיקף של 100 מליון קו"ב בשנה, בידי חברת מקורות ייזום ופיתוח. במשרדי הממשלה מציינים לטובה את העבודה המוצלחת של וועדת המכרזים הבין משרדית שהובילה שיתוף פעולה פורה בין המשרדים.

בטקס החתימה החגיגי השתתפו שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו; מנהל אגף ההתפלה ברשות המים, אברהם טנא; החשב הכללי, שוקי אורן; נציגי החברות השותפות ב - H2ID, בהם: אבשלום פלבר, מנכ"ל IDE טכנולוגיות, ועופר קוטלר מנכ"ל שיכון ובינוי; נציגי הבנקים הישראלים שישתתפו במימון הרחבת הפרויקט: בנק הפועלים, בנק דיסקונט, ונציגי הבנקים הזרים.

אבשלום פלבר, מנכ"ל IDE, ציין כי "הסכם המימון שנחתם עם הבנקים הזרים והישראלים להרחבת מתקן ההתפלה של חברת H2ID בחדרה, מהווה הבעת אמון בשותפות של IDE ושיכון ובינוי בפרויקט ההתפלה, על אחת כמה וכמה על רקע התנאים המאפיינים את שוק האשראי בימים אלו."

פלבר הוסיף כי "הגדלת המתקנים בחדרה ואשקלון מחזקת את מעמדה של IDE טכנולוגיות כמובילה עולמית בתחום טכנולוגיית המים, מסייעת למשק המים הישראלי, הסובל ממחסור קשה ותורמת למעמדה של ישראל כמובילה עולמית בתחום ההתפלה."

עפר קוטלר מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי אמר כי "בתקופה בה כל שימושי המים של ישראל נבחנים מחדש, בראייה כי מים הם משאב מוגבל ויקר, אנו שמחים לקחת חלק בפתרון משבר המים הישראלי. ההצלחה בסגירה הפיננסית של ההרחבה בתקופה בה לא כל פרויקט תשתיות גדול מצליח להתרומם משולחן השרטוט מעידה על עוצמתה של הקבוצה".