מנכ"ל בנק אוף אמריקה לקונגרס: "ה'פד' והאוצר כפו עלי להשלים את רכישת מריל לינץ', ולא - ידאגו שאפוטר"

(עדכון) קן לואיס: "הם דרשו שאשים בצד את המחשבה לעכב את הרכישה, ושאמשיך הלאה עם המהלך" ■ חליפת מיילים מציגה את ברננקי כרגולטור כוחני: איים "לגמור" את הנהלת בנק אוף אמריקה אם תיסוג מהעסקה

בעקבות גילויים חדשים בפרשת רכישת מריל לינץ' על ידי בנק אוף אמריקה, לאחר טענתו של מנכ"ל הבנק, קן לואיס, כי הפדרל ריזרב למעשה הכריח אותו לבצע את הרכישה השנויה במחלוקת, זימן הקונגרס את לואיס לתת עדות בנושא, ובמקביל הורה ל'פד' לחשוף תכתובות מיילים השופכות אור על האופן שבו התקבלה ההחלטה לרכוש את מריל לינץ'.

בעדותו, לואיס חזר על טענותיו, כי הבנק המרכזי כפה עליו להמשיך עם רכישת מריל לינץ', זאת למרות הפסדי העתק שבנק ההשקעות רשם, ולמרות שעלו אצלו חששות לגבי המהלך.

"נציגי ה'פד' והאוצר דרשו שאשים בצד את המחשבה לעכב את הרכישה, ושאמשיך הלאה עם המהלך". אמר לואיס בפני הקונגרס. "הם דאגו להבהיר כי אם לא אענה לדרישותיהם, המשרה שלי ושל בכירים נוספים תהיה בסכנה". הוסיף.

מעיון בתכתובת המיילים של הבנק המרכזי, עולה, כי יו"ר ה'פד', בן ברננקי, עמד בעצמו מאחורי עסקת הרכישה, והתכוון אף לפגוע באופן ישיר בחברי הנהלת בנק אוף אמריקה במידה והבנק ינסה לטרפד את העסקה.

"הנהלת בנק אוף אמריקה גמורה" אם המנהלים ינסו להתחמק מעסקה, אמר ברננקי באי-מייל לעמיתו ב'פד'. מנכ"ל בנק אוף אמריקה יגיע מאוחר יותר היום לקונגרס על מנת להעיד בנושא. הדיון, אגב, זכה לכותרת: "בנק אוף אמריקה ומריל לינץ' - כיצד הפכה עסקה פרטית לחילוץ ממשלתי?". מטרת הדיון היא לברר האם הרגולטורים לחצו על בנק אוף אמריקה לרכוש את מריל לינץ' בניגוד לרצונו.

כזכור, באמצע ספטמבר האחרון הודיע בנק אוף אמריקה כי בכוונתו לרכוש את בית ההשקעות מריל לינץ' תמורת 50 מיליארד דולר - בדיוק באותו יום בו קרס ליהמן ברדרס. בשבועות שלאחר מכן סבלו השווקים הפיננסים מטלטלה עזה ושווי העסקה האמורה נפל ל-19 מיליארד דולר בעקבות נפילת מניות בנק אוף אמריקה. באופן טבעי, בנק אוף אמריקה רצה לבטל את הרכישה, אך בשלב זה נכנסו הרגולטורים לתמונה.

ה'פד' הסכים להעניק לבנק אוף אמריקה סיוע של 20 מיליארד דולר במזומן וערבויות בהיקף של 118 מיליארד דולר על מנת שהבנק יוכל להתמודד עם ההפסדים שנגרמו לו כתוצאה מהשלמת רכישת מריל לינץ'. לואיס עצמו אמר כי הוא קיבל את הרושם שבמידה והוא לא ישלים את הרכישה - ייתכן כי יפוטר מתפקידו כמנכ"ל הבנק. לדבריו, בחודש דצמבר הוא הודיע לשר האוצר דאז, הנרי פולסון, כי בכוונתו לבטל את העסקה, ופולסון אמר לו שהוא יוחלף במנכ"ל אחר. הן פולסון והן ברננקי ראו בעסקה זו כחשובה ביותר לשמירה על יציבות המערכת הפיננסית שהייתה שרויה בתקופה קשה מאוד.

באחד האי-מיילים שהותרו לפרסום, אשר נשלח ב-21 בדצמבר, ברננקי מגדיר את האיום של בנק אוף אמריקה לסגת מהעסקה כ"כלי מיקוח", ומוסיף כי "איננו רואים באיום זה כתרחיש סביר". במייל אחר כותב חבר ה'פד' ג'פרי לאקר כי ברננקי התייחס לאיום של בנק אוף אמריקה כ"לא רלוונטי" ו"לא אמין". לאקר הוסיף באותו מייל, כי ברננקי "מתכוון להבהיר לבנק אוף אמריקה שאם הם יממשו את האיום - ההנהלה גמורה".