רשות המסים: האכיפה בנושא מסים נמצאת בשפל - יש להוסיף שופטי מסים

טוענת כי תיקי מסים בשווי 5 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט ■ בהתייחס לנושא הכרה בהוצאות מטפלת, מתברר כי קיימים חילוקי דעות מהותיים בנושא בין רשות המסים ללשכת עורכי הדין

"האכיפה בנושא מסים נמצאת בשפל: תיקי מיסים בשווי כולל של 5 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט, ובתיקים הפליליים יש הרתעה שלילית". כך אמר היום (ה') היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, העומד בראש ועדה משותפת לרשות וללשכת עורכי הדין, שהשיקה את פעילותה היום. כך נודע ל"גלובס".

מזרחי אמר כי יש להוסיף שופטי מסים, שכן אחרת "גם הכסף לא מגיע למדינה, גם נשחק האמון במערכת הציבורית וגם מתקשים להוציא לפועל את פסקי הדין, כי אין ממי לגבות. כך גם לגבי התיקים הפליליים, שהרבה פעמים לא מקבלים טיפול בעדיפות גבוהה בפרקליטויות, וגם שם משיגים הרבה פעמים הרתעה הפוכה".

מזרחי הביע ספק בנכונות יישום הצעתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, להטלת קנסות מינהליים כחלופה להליכים פליליים, וציין כי עדיף להוסיף תקנים של שופטים. עם זאת, סוכם כי הלשכה תכין בנושא נייר עמדה מסודר.

סיוע מהלשכה

יו"ר פורום המסים בלשכת עו"ד, פרופ' יצחק הדרי, אמר כי הלשכה תסייע בנושא השגת תקנים של שופטים חדשים. לדבריו, הלשכה תומכת בהקמת בית משפט כלכלי, או בהוספת שופטי מסים.

הדרי גם הביע התנגדות נחרצת להצעה להעלות את תקרת הביטוח הלאומי ומס בריאות. "מדובר בהטלת מס מרושעת. זה יגרום לעצמאיים להקים חברות, ותהיה הכבדה דרמטית של תוספת של אלפי שקלים בחודש על הציבור במעמד הבינוני-גבוה. זה יגרום לאובדן מס כה גדול בשל הקמת חברות, עד שלא יראו מזה כסף. מבחינה ציבורית זה ייראה כל כך רע, שתהיה לגיטימציה גם לעצמאים קטנים להעלים מסים, ובסופו של דבר, ספק אם יראו מזה עוד מסים. עדיף כבר להעלות בהדרגה את המס השולי", ציין.

מחלוקת מהותית

בהתייחס לנושא הכרה בהוצאות מטפלת, התברר כי קיימים חילוקי דעות מהותיים בין רשות המסים ללשכת עוה"ד. הדרי חזר על עמדת הלשכה שיש למלא את פסק הדין של בית המשפט העליון, שהתיר הכרה בהוצאות טיפול בילדים. הלשכה קוראת לאפשר לזקוף את ההוצאה באופן שווה על הבעל והאישה, כך שאם האם לא תגיע לסף המס, זה יהיה ניתן לניצול על-ידי האב. לעומת זאת, סמנכ"ל לעניינים מקצועיים ברשות, גידי בר-זכאי, אמר כי הרשות חוזרת על עמדתה, לפיה הפיתרון הוא באמצעות מתן נקודות זיכוי.