נשיא S&P דאבן שארמה בראיון ל"גלובס": "רואים אור חיובי - עד סוף השנה נתחיל להתייצב"

גלובס tv"הטעות המרכזית שלנו היתה בנושא המשכנתאות" ■ "אנחנו צריכים להרוויח בחזרה את אמון השוק" ■ ""ביצענו שינויים באופן הדירוג כדי להתאים יותר לציפיות בשוק. כך לדוגמה, אנו נותנים משקל גבוה יותר לנושא היציבות, בהבנתנו את חשיבותו עבור השוק""

"אנחנו צריכים להרוויח בחזרה את אמון השוק. המשבר העולמי חייב את כל הגופים שאחראים על ניתוח ותחזיות לעבור שינוי, וגם אנחנו עשינו מספר שינויים" - כך אמר נשיא חברת הדירוג העולמית S&P, דאבן שארמה, בראיון בלעדי ל"גלובס".

שארמה שותף לאופטימיות הזהירה המושמעת בתקופה האחרונה באשר להתאוששות הכלכלה העולמית. עם זאת, הוא מעריך כי עדיין נכונים לכלכלה לא מעט אתגרים. "אם מסתכלים על החודשים האחרונים, רואים שיש אמנם שיפור במצב שוק האשראי והמניות. אלו סימנים טובים. יש עדיין אתגרים בעולם הכלכלי, ובין השאר הירידה הצפויה ברמת המינוף של הבנקים והגדלת הגירעון במדינות שונות, שיגרמו ללחצים כלכליים. ההחלמה תהיה איטית ומתונה, אבל אנו רואים בהחלט אור חיובי", הוא אומר.

לדבריו, "חדלות הפירעון בעולם תגדל, והיא תגיע כמעט לכל סקטור במדינות השונות. עם זאת, דברים יתחילו להתייצב עד סוף השנה".

חברת הדירוג ניצבה תחת ביקורת חריפה על חלקה במשבר האחרון, בעיקר בכל הקשור למוצרים פיננסיים מורכבים, שזכו לדירוג גבוה אך קרסו עם פרוץ המשבר. "אנו מתחייבים לפעול בדרך שקופה יותר", אומר שארמה. "ביצענו שינויים באופן הדירוג כדי להתאים יותר לציפיות בשוק. כך לדוגמה, אנו נותנים משקל גבוה יותר לנושא היציבות, בהבנתנו את חשיבותו עבור השוק".

לדבריו, הטעות המרכזית של S&P במשבר היתה בתחום המשכנתאות. "ההערכות לגבי מחירי הבתים לא תאמו את המציאות, כשירידת המחירים היתה חמורה ממה שהערכנו. היתה לנו גם בעיה באיכות הנתונים, חלקה בגלל מידע שגוי שקיבלנו. להערכתי, בשאר התחומים התנהלנו בסך הכל בהתאם לציפיות בשוק".

הראיון המלא במוסף שוק ההון של "גלובס"