אובמה ממשיך בקו הפייסני: נחוש לממש את יוזמת ההידברות עם איראן למרות האכזבה מנצחונו של אחמדיניג'אד

בינתיים נוקטת וושינגטון עמדה של "נמתין ונראה" ■ הספין החיובי של ממשל אובמה: האינטנסיביות של מסע הבחירות באיראן תהפוך את אחמדיניג'אד פתוח יותר לשיח עם ארה"ב

ממשל אובמה נחוש בדעתו לממש את יוזמת ההידברות עם איראן, למרות הסתייגויותו מאי-סדרים שמעכירים את נצחונו של מחמוד אחמדיניג'אד בבחירות. כך אומרים פקידים בכירים בממשל המצוטטים היום (א') במדיה האמריקנית.

אין ספק שהפסדו לכאורה של מיר חוסיין מוסאווי, יריבו העיקרי של אחמדיניג'אד, מחולל אכזבה קשה במסדרונות הממשל. מעצבי המדיניות בוושינגטון קיוו, שתבוסת חיזבאללה בבחירות בלבנון תבשר תבוסה של אמחדיניג'אד באיראן. זה, לפי כל הסימנים, לא קרה. גם אם היו אי סדרים במסע הבחירות, האייתאללה עלי חאמייני, שעל פי ישק כל דבר באיראן, גם מוסד הנשיאות, כבר חרץ את דינו שאחמדיניג'אד זכה בבחירות בצדק וביושר.

בממשל טוענים, כי גם ניצחון של מוסאווי לא היה מבשר, קרוב לוודאי, שינוי במדיניות איראן להתחמש בנשק גרעיני. בנאומי הבחירות שלו חזר מוסאווי על עמדתו, שמאמצי הפיתח של נשק גרעיני הם אינטרס לאומי ממלכתי.

ועם זאת אומר פקיד בכיר בממשל שמצוטט בניו יורק טיימס: "זה היה יפה לו היתה לנו סביבה בלי הארס שזורע אחמדיניג'אד. אין ספק שהיו הבדלי טון בין מוסאווי לבין אחמדיניג'אד בארמון הנשיאות, אבל לא בהכרח שינויי מדיניות".

מכל מקום, בשלב זה נוקט ממשל אובמה עמדה זהירה. הוא נמנע מלברך את הזוכה והתעלם מהכרזת ניצחון של אחמדיניג'אד. "אנו, כמו שאר העולם, מצפים לראות מה יחליט העם האיראני", אמרה שרת החוץ, הילארי קלינטון, בביקור בנאייגרה-פולז, קנדה. "אנו כמובן מקווים שהתוצאה הסופית תשקף את הרצון הכן ואת השאיפות של העם האיראני".

בינתיים מנסה ממשל אובמה לטוות ספינים חיוביים סביב נצחונו הצפוי של אחמדיניג'אד. פקידים אומרים, כי האינטניסיביות של מסע הבחירות, שטרם שככה, תהפך את אחמדיניג'אד פתוח יותר לדו-שיח דיפלומטי עם ארה"ב.