לן בלבטניק עשוי להציל את "סטנטה ספורט" ואת הפרמיירליג

המיליארדר שהיה במו"מ לרכישת "מעריב" ירכוש 51% מערוץ הפיי-פר-ויו הקורס עבור 20 מיליון ליש"ט ■ סטנטה נקלעה לחובות בשל רכישת זכויות השידור של הפרמיירליג, ומתקשה לעמוד בתשלומים גם לליגה הסקוטית

אקסס אינדוסטריס, חברה אמריקנית הנמצאת בבעלות המיליארדר היהודי-רוסי לאונרד (לן) בלבטניק, מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת 51% מהאחזקות של סטנטה ספורט, ערוץ הפיי-פר-ויו האירי. שווי העסקה הוא 20 מיליון ליש"ט. מדובר בחבל הצלה לסטנטה, שהיתה על סף קריסה כלכלית. הסיבה להידרדרות נעוצה בעיקר באיבוד חלק ניכר מזכויות השידור החשובות ביותר של הערוץ - אלו של הפרמיירליג האנגלית. הערוץ שילם 392 מיליון ליש"ט בשלוש שנים עבור זכויות שידור של 46 משחקים מהליגה בעונה, אך הפסיד מחצית מהם במכרז האחרון (על זכויות השידור לשלוש שנים מעונת 2010/11). לפי ההסכם החדש, תשלם סטנטה 159 מיליון ליש"ט על מנת לשדר 23 משחקים בלבד בעונה, והכמות המופחתת הזו גרמה לחששות שמנויים רבים יתנתקו מהשירות והתחנה תתמוטט.

סטנטה אמורה להעביר מחר סכום של 35 מיליון ליש"ט לפרמיירליג עבור הזכויות. במארס האחרון לא הצליחה סטנטה להעביר בזמן התחייבות בסך 10 מיליון ליש"ט להתאחדות האנגלית. הערוץ גם בקשיים עם זכויות נוספות עליהן התחייב - כך למשל ביקשו בסטנטה מהפרמיירליג הסקוטית, איתה חתמו על הסכם לארבע שנים מ-2010 עבור 125 מיליון ליש"ט, להפחית את הסכום הכולל עליו התחייבו בכ-20%.

בלבטניק רכש לפני כשנה 20% מחברת האחזקות של אביב גלעדי ואודי רקנאטי RGE, שכוללת בין היתר את ערוץ הספורט, ערוץ הילדים, ערוץ לוגי וערוץ 8. אקסס אינדוסטריס היא חברה פרטית הממוקמת בארה"ב ופעילה בשלושה תחומים - משאבים טבעיים וכימיקלים, מדיה ונדל"ן. התאגיד פעיל בארה"ב, אירופה ודרום אמריקה. בלבטניק היה בכותרות בקיץ הקודם, אחרי שלפי פרסומים שונים הגיש הצעה של כ-90 מיליון דולר לרכישת עיתון "מעריב". בקיץ תרם בלבטניק 5 מיליון דולר למחלקת מדעי המחשב באוניברסיטת ת"א. בלבטניק מדורג 32 ברשימת עשירי העולם של "פורבס" עם הון המוערך ב-4 מיליארד דולר.

לסטנטה יש כ-1.2 מיליון מנויים ברחבי העולם, כאשר היא צריכה להגיע ל-1.9 מיליון על מנת להגיע לאיזון תפעולי. מלבד בריטניה, משדרת סטנטה גם בארה"ב, קנדה ואוסטרליה. חוץ מהפרמיירליג, סטנטה מחזיקה גם בזכויות השידור של הגביע האנגלי בכדורגל, הליגה הסקוטית בכדורגל, משחקי ידידות של נבחרת אנגליה, ליגת הראגבי האנגלית, ליגת הקריקט ההודית וסבב ה-PGA בגולף.