אביב גפן, ליהיא לפיד ושירז טל: החניון של ראובן גרוס בתל-ברוך אינו חוקי

פנו במכתב התראה לראש עיריית ת"א, רון חולדאי: "קיומו של חניון פרטי בתשלום, החוסם גישה לדרכים המובילות לחוף הים - פוגע בזכות הציבור לגישה חופשית לחוף, המעוגנת בחוק שמירת הסביבה החופית מ-2004"

קבוצת תושבים מתל-אביב, בהם אביב גפן, ליהיא לפיד, שירז טל ושלי גפני, הגישו מכתב התראה לפני הגשת תביעה לראש העיר, רון חולדאי, בדרישה להפסיק את פעילותו של חניון תל-ברוך. לטענתם, החניון מופעל על-ידי חברת רם חן חניונים בבעלות ראובן גרוס באופן בלתי חוקי תוך השתלטות על דרכים ציבוריות.

במכתב, שנשלח על-ידי עוה"ד ענת בירן ממשרד עוה"ד יגנס טויסטר בירן, נכתב כי "זכותם הבסיסית של התושבים היא ליהנות מחוף הים, שהוא משאב ציבורי, לרבות גישה נוחה, זמינה וקלה אליו. החניון הקיים ברחוב ארצי יצחק פועל בניגוד לחוק תוך סיפוחן של דרכים ציבוריות, בניגוד לתוכניות החלות במקום, וללא היתרי בנייה ורישיון עסק.

"קיומו של חניון פרטי בתשלום, החוסם בין היתר גישה לדרכים המובילות לחוף הים, פוגע בזכות הציבור לגישה חופשית לחוף הים, זכות המעוגנת בחוק שמירת הסביבה החופית מ-2004. הדרך היחידה להגיע לחוף תל-ברוך ברכב היא דרך רחוב ארצי יצחק, אלא שמטרים ספורים בלבד מתחילת הרחוב קיימים ביתני גבייה של החניון ומחסומים שפועלים 24 שעות ביממה".

לדברי עו"ד בירן, ייעוד הקרקע אינו מאפשר להקים במגרש חניון, ולא ניתן היתר לשימוש חורג למקום. כמו כן, לא ניתן לאשר שימוש חורג כיוון שהאישור יעמוד בסתירה לחקיקה המאפשרת גישה חופשית לחוף הים.

בנוסף, צויין במכתב, לחניון היה רישיון עסק עד לחודש אפריל, וכלל אין הסבר כיצד זה הוצא על-ידי העירייה, כיוון שהוא עומד בסתירה לדיני התכנון והבנייה ולחוקים נוספים. לפיכך, נטען, "הרישיונות שהוצאו בעבר היו חסרי תוקף משפטי ובלתי חוקיים".

עו"ד בירן הוסיפה כי "העירייה והוועדה המקומית מפירות את חובתן על-פי חוק בכך שהן מאפשרות לחניון לפעול. לאור זאת, אנו רואים את העירייה אחראית ישירה לכך שהגישה לחוף הים לא תופקר בידי גורמים פרטיים, ואנו דורשים ממנה ומהוועדה המקומית לפעול לאלתר להפסקת פעילות החניון, להסיר את הדוקרנים והמחסומים ולאפשר נסיעה חופשית לחוף הים".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "במקום פועל חניון ברישיון עסק משנת 1993, לאחר שהושכר למפעיליו על-ידי בעל השטח. בכל מקרה, תשובתנו תימסר לאחר בדיקת הטענות המועלות במכתב עם הגורמים המקצועיים המוסמכים".