רב קו? לא ממש: כרטיס הנסיעות המשולב פועל רק בחברה בה נקנה

כרטיס רב קו טעון אמור לשמש לנסיעות בכל חברות האוטובוסים וגם ברכבת ישראל - אך בפועל הוא מוגבל

לפני מספר חודשים, באיחור אלגנטי מלוחות הזמנים המקוריים, נפל דבר במערכת התחבורה הציבורית בישראל - השקת כרטיס הרב קו.

מערכת הרב קו אמורה להיות מערכת לכרטוס משותף בישראל. בדומה לכרטיסי החניה האלקטרוניים (איזי פארק), באמצעותם ניתן לשלם עבור החניה במרבית הערים בישראל, גם כאן אמורה מערכת הרב קו להחליף את מרבית הכרטיסים הקיימים כיום במערכת התחבורה הציבורית, ולשמש עם טעינתו לנסיעות בכל חברות האוטובוסים וגם ברכבת ישראל.

המערכת הושקה בחגיגיות ואפילו חיים יבין גויס לפרסומת ומנה באוזני כל מי שהיה מוכן לשמוע את יתרונותיו של הכרטיס החדש.

אלא שבינתיים פועלת המערכת רק ב-4 חברות אוטובוסים (נתיב אקספרס, דן, סופרבוס וקווים), ונכון להיום אינה מאשרת את השירות המובטח, היינו סליקה משותפת. המשמעות: כל כרטיס מתאים לשימוש רק בחברה בה הוא נרכש. כך, לדוגמה, מי שרוכש כרטיס רק קו באוטובוס דן יוכל להשתמש בו רק בקווי דן, ומי שרכש אחד כזה בחברת קווים יוכל לעשות בו שימוש רק באוטובוסים של חברה זו.

מתלונות נוסעים שהגיעו ל"גלובס" עולה, כי העדר הסליקה המשותפת מכביד על הנוסעים שאינם מודעים לבעיה, ועלול אף להעמיד במצבים לא נעימים כמו שקרה לגילה לוי. לוי שהטעינה את כרטיס הרב קו שלה בסכום של 50 שקל באוטובוס של דן, ביקשה לנסוע עימו באוטובוס של קווים אולם כאמור המערכת לא זיהתה את הכרטיס. לוי, שבאותה עת לא הייתה מצוידת בכסף מזומן לנסיעה נאלצה לרדת מהאוטובוס ולמצוא לעצמה פתרון תחבורתי אחר. "למרות הקמפיין הנרחב שעלה, במצב הנוכחי אין כל שוני בין כרטיס רב קו לבין כרטיסיה רגילה" סיכמה.

על-פי התוכנית המקורית אמורה הייתה מערכת הסליקה המשותפת להיכנס לתוקף כבר בסוף שנת 2009, אולם גורמים בתחום הודו כי כפי שהדברים נראים כרגע המערכת המשותפת תתחיל לפעול רק לקראת סוף 2010.

בחברות האוטובוסים מודעים לבעיה אולם אין בידם לפתור אותה.

בחברת דן טוענים כי גם להם המצב הנוכחי לא נוח, וכי ישמחו להגיע למצב של סליקה משותפת, אלא שבינתיים הם מנועים מלעשות זאת עד שיוסדרו הנהלים על-ידי משרד התחבורה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי בשלב זה החל תהליך של הפעלת השירות של הכרטיס החכם בחברות התחבורה הציבורית, כאשר ההפעלה הינה רק באשכולות של הקווים אותם מפעילה כל חברה. עוד נמסר, כי שילוביות השימוש בחוזים משותפים בין חברות התחבורה הציבורית מתוכנן בשלב הבא, לאחר גיבוש של מבנה שיטפל בסליקה והתחשבנות בין המפעילים.