סערה ברשות השידור: המשנה ליו"ר דורית ענבר וחבר המליאה דורון צברי הודיעו על התפטרותם

(עדכון) - יו"ר הרשות משה גביש התפטר בשבוע שעבר ■ צברי לאדלשטיין: "אין לי אמון בך; הפנית כתף קרה למאמציו של גביש וסימנת לו את הדרך החוצה" ■ מקורבו של נתניהו, שי בזק, מועמד לתפקיד יו"ר הרשות החדש

סערה ברשות השידור: התפטרותו של היו"ר, משה גביש, גוררת גל של התפטרויות. בישיבת המליאה שהתקיימה היום (ב') הודיעו גם דורית ענבר, המשנה ליו"ר רשות השידור; וחבר מליאת רשות השידור, דורון צברי; על התפטרותם מתפקידם.

צברי תקף בחריפות במכתב ההתפטרות שלו את השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, יולי אדלשטיין, וכתב לו: " אין לי אמון בך".

בתוך כך עלה היום שמו של שי בזק, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לתפקיד יו"ר רשות השידור.

במכתב ההתפטרות שהעבירה ענבר לאדלשטיין כתבה ענבר: "מלכתחילה באתי לרשות השידור לאחר שנעניתי לבקשתו של גביש לסייע לו בביצוע הרפורמה ברשות השידור - רפורמה שאני מאמינה כי בלעדיה אין לרשות השידור תקומה. עתה, לאחר התפטרותו של היו"ר, ונוכח התנהלות המוסדות הממשלתיים הרלוונטיים בנושא הרפורמה הזו - קלושים הסיכויים לדעתי להשלים את ביצועה. בהעדר רפורמה שתכנס לתוקף במתווה הזמנים שנקבע, הן בהסכמי הרפורמה שנחתמו עד עתה והן במסגרות משפטיות אחרות, עומד עצם קיומה ותפקודה של רשות השידור בסכנה - ועימה, לצערי, השידור הציבורי".

במכתבה מציינת ענבר כי קשה יהיה למצוא יו"ר חדש שיעשה עבודה כפי שלדבריה עשה גביש. "אני חוששת כי יקשה למצוא אדם אחר העונה על הפרמטרים הנ"ל, שיתאים וייאות להמשיך בדרך שהתווה גביש ולנסות לבצע את המשימה הסיזיפית של השלמת מהלך הרפורמה.

"מאחר שנבצר ממני להיכנס בנעליו הגדולות של גביש, לרבות מבחינת השקעת הזמן הנדרשת לשם ביצועו הראוי של תפקיד יו"ר רשות השידור, ומאחר שאיני מאמינה בהמשך התנהלותה של רשות השידור וביכולתה לקיים את יעודה וחובותיה על-פי חוק ללא השלמתה הדחופה של הרפורמה - אין מקום לכך שאהיה חברה במוסדותיה, ובוודאי לא שאמלא את תפקיד היו"ר, ואני מאמינה לכן כי זוהי אחריותי וחובתי להגיש לך את התפטרותי".

כאמור, מכתבו של צברי, חבר מליאת רשות השידור וחבר הוועד המנהל, היה חריף בהרבה. "בצער, אכזבה ותסכול גדול, אני מגיש לך בזאת את התפטרותי", כותב צברי. "10 שנים אני נאבק למען רפורמה ברשות השידור. התחלתי את המאבק בשנת 1999כיו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים. בעשור שחלף כיהנו בתפקיד 4 מנכ"לים, 5 יו"רים של ועד מנהל ו-6 שרים ממונים. כולם, כולל כולם, הבטיחו רפורמה... אתה השר השביעי שממונה לתפקיד בעשור האחרון. כשאתה מבטיח רפורמה, כמו כל קודמך, אני מתקשה להאמין לך", כתב צברי.

"אם להיות כן אתך, כהונתו של גביש היתה הפעם היחידה בה האמנתי שיש תקווה לרשות השידור. בפעם הראשונה עמד בראש הספינה הזו קברניט ראוי. בהחלטתך להפנות כתף קרה למאמציו של גביש ולסמן לו את הדרך החוצה, אתה חורץ את דין כהונתך כשר הממונה ככהונה כושלת. יש אדם הקונה את עולמו בשעה אחת - ויש המפסיד אותו בהחלטה (אומללה) אחת", כתב צברי.

במקביל, פנה אתמול (א') אדלשטיין למנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, בבקשה להקפיא את המכרזים ברשות השידור. לפי אדלשטיין, "לאור התפטרותו של יו"ר הרשות והעובדה שבימים אלה אנו עמלים בקדחתנות על מלאכת הרכבת מליאה חדשה לרשות, וכן בשל פניות לערכאות משפטיות העלולות להוביל לדיונים משפטיים ארוכים ומיותרים - אבקשכם לבחון את הקפאת המכרזים".

בקשה זו של אדלשטיין זכתה לביקורת רבה מצד חלק מהגורמים ברשות השידור, שטענו כי "זה לא בסמכות השר לבקש דבר כזה, זה מעשה חמור, זו בדיוק ההתנהלות והמעורבות הפוליטית שמנסים למנוע אותה".

בעניין מועמדותו של שי בזק לתפקיד יו"ר רשות השידור נמסר מלשכת אדלשטיין בתגובה כי "קיימים מספר מעומדים ראויים לתפקיד יו"ר רשות השידור, והשר בוחן בימים אלה את מועמדותם".

בעניין הבקשה של השר להקפיא את המכרזים ברשות השידור, דוברו של אדלשטיין מסר בתגובה כי "לשר יש סמכות לבקש לבחון ולא לדרוש - וכך עשה".

אדלשטיין סירב להתייחס לדברים שכתב צברי במכתב ההתפטרות.