עופר עיני, מאחוריך: ההסתדרות הלאומית ואוריאל לין מאחדים כוחות כדי להחליש את ההסתדרות הכללית

המוטו של השניים: שמירה על איזון בין זכויות העובדים לזכויות המעסיקים ■ ההסתדרות הלאומית תרוויח גידול במספר החברים בה, וכמובן גידול בהכנסות מתשלומי דמי החבר

ברית מוזרה אך מעניינת התגבשה בימים האחרונים בין נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, לבין יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי. ל"גלובס" נודע כי השניים נפגשו ביום חמישי האחרון ושוחחו על הצורך לשתף פעולה בין הארגונים, כנראה מתוך מטרה משותפת: החלשת ההסתדרות הכללית, בראשות עופר עיני. באופן רשמי מודיעים השניים כי החיבור ביניהם נועד "לשמור על האיזון בין זכויות העובדים לזכויות המעסיקים".

האינטרס של לין ברור: כוחה הגובר של ההסתדרות הכללית בא לידי ביטוי במסגרת "עסקת החבילה במשק", בתוכה הצליח עיני לכלול שורה של שינויי חקיקה לטובת העובדים, שכנגדם מנהל לין מאבק עיקש בימים האחרונים. ההסתדרות הלאומית, כארגון עובדים, אמורה לברך לכאורה על ההישגים שהביא עיני, אולם אלה רק חידדו את העוצמה של ההסתדרות הכללית, אל מול חוסר הרלוונטיות כמעט של ההסתדרות הלאומית.

בהסתדרות הלאומית מאסו בכך שאיש לא מדבר איתם, אפילו כשבראש המדינה עומד נציג של "המחנה הלאומי" אותו מחנה שממנו צמח הארגון. ההסתדרות הלאומית הוקמה הרי על ידי התנועה הרוויזיוניסטית כדי להוות אלטרנטיבה להסתדרות הכללית שזוהתה עם תנועת העבודה, ודווקא מי שהקים אותה לא ממש רואה בה כעת ככזאת. על כך אומר לין: "לא יתכן שבישראל יהיה רק ארגון עובדים אחד. יש צורך בביזור ארגוני העובדים, מאחר ולהסתדרות הכללית יש שליטה בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה". גם שמחי אומר מצידו: "בכל דיון על זכויות העובדים יש לשתף באופן מלא גם את ההסתדרות הלאומית וארגוני עובדים נוספים כמו גם את כל ארגוני המעסיקים".

לא כל כך פשוט

איך יעבוד החיבור הזה? איגוד לשכות המסחר יבקש מהמעסיקים המאוגדים באיגוד, לחתום על הסכמים קיבוציים עם ההסתדרות הלאומית ולא עם הכללית. ההסתדרות הלאומית תרוויח גידול במספר החברים בה, וכמובן גידול בהכנסות מתשלומי דמי החבר. אם אכן תהיה מגמה כזו, הרי שההסתדרות הכללית תיפגע וכך גם יחלש כוחה. מנגד, זה הולך להיות מאוד לא פשוט: ספק אם עובדים יבקשו להתאגד תחת ארגון עובדים שחורט על דגלו שמירה על זכויות המעסיקים, במיוחד כאשר השושבין הראשי של הארגון הוא אוריאל לין אחד המתנגדים הגדולים של העבודה המאורגנת בארץ ומי שקרא לסגירת בתי הדין לעבודה.