טבע תספוג בשלום את הזעזוע

המעבר למעמד משק מפותח לא מדאיג אותי ואיני תולה בו את ירידת שוק המניות אתמול

דן גלאי הוא פרופסור בבית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית ויו"ר סיגמא בית השקעות

שוק ההון ירד אתמול בחדות והיו מי שייחסו זאת להודעה על הכוונה של החברה הבת של מורגן סטנלי MSCI, המחשבת ויוצרת מדדי מניות עולמיים, לשדרג את השוק הישראלי ממעמד שוק מתעורר למעמד שוק מפותח, שאמנם הגיעה ופורסמה אמש בחצות.

החשש בשוק הוא שהוצאת ישראל ממעמד שוק מתעורר תביא לפדיונות מצד משקיעים זרים העוקבים אחר המדד MSCI לשווקים המתעוררים, והמניות המובילות בישראל יפגעו מלחץ המוכרים.

הירידות אתמול אינן קשורות למהלך

את מרבית הירידות אתמול אני מייחס לירידות שנרשמו בשוקי המזרח ובאירופה ובמה ששידרו החוזים העתידיים בוול סטריט, אשר צפו את הירידות שאמנם נרשמו לבסוף במסחר בארה"ב.
יש לזכור שהשינוי במעמד ישראל לפי MSCI, יבוא לביטוי מעשי רק בנובמבר 2009 ועד אז לא יהיה שינוי דרסטי בתיקי ההשקעות העוקבים אחר מדדי מניות המדינות המתעוררות.

מדדים יותר פופלאריים

כדי להבין את משמעות השינוי, יש להבחין בין שני סוגים של משקיעים: פעילים (אקטיביים) ולא פעילים (פסיביים).

המשקיעים הפעילים מנתחים כל שוק באופן טכני או על היבטיו הכלכליים, ומקבלים החלטות השקעה על סמך הערכותיהם לעליית שוק מסוים, ענף באותו שוק, ומניות בודדות באותו ענף. למשקיעים האקטיביים שידרוג מעמד ישראל ממשק מתעורר למשק מפותח הוא בגדר בשורות משמחות ומעודדות. פירוש הדבר שהמשק הישראלי נחשב לעשיר יותר ובטוח יותר מבחינה כלכלית והחברות בו הן בעלות פוטנציאל לרווח עולה עם סיכון נמוך יחסית.

המשקיע הפסיבי הוא משקיע הרוכש מדדים המשכללים לפי נוסחא שווקים וענפים, או תעודות סל (ETF) העוקבים אחרי מדדים אלה. המשקיע במקרה זה בונה תיק לפי מבנה המדד, ואם ישראל מהווה 2.87% מתוך מדד המדינות המתעוררות המשקיע יפנה 2.87% מהשקעתו בשווקים המתעוררים למניות הישראליות המובילות. הוצאת המדינה מהסל עלולה להביא למכירות של המשקיעים הפסיביים כדי להתאים את הסל לפרופורציות החדשות.

במקרה זה, ישראל אמנם יוצאת מסל אחד אך עוברת לסל אחר של המדינות המפותחות. אמנם ישראל מהווה מרכיב קטן בסל, רק 0.38%, אך סל המדינות המפותחות פופולארי בהרבה מזה של המדינות המתעוררות.

טבע תספוג את עיקר המכירות

בסופו של חשבון המניה הבולטת בישראל היא מניית טבע, והיא זו שתספוג מכירות אם המניה תצא מהמדינות המתעוררות והיא גם זו שבה יהיו עיקר הקניות אם תכנס למדד המפותחות. מאחר ומניית טבע מרכזת מחזורי מסחר גדולים מאוד הן בארץ והן בארה"ב ושווי השוק שלה גבוה מאוד, אני לא צופה שהשינוי בנובמבר יביא לשינוי משמעותי בשוק המניות הישראלי.

גם אם תהיינה יציאות ממניות בנק לאומי ופועלים, היקף המכירות הנדרש כדי להתאים לשינויים במדדים הם קטנים יחסית לעומק השוק ושווי המניות הללו.

לא תהיה השפעה על שווי המניות

יש להבחין בין השפעות לטווח הקצר, סביב זמן התאמת המדדים בו יתכן שינוי מסוים זמני בערך המניות, אך איני צופה שתהיה לכך השפעה משמעותית על שווי השוק של המניות. שווי השוק של המניות לא נגזר מיציאה או כניסה חד פעמית של משקיעים זרים שהיקף החזקותיהם בכל מקרה אינו הדומיננטי באותן המניות.

בטווח הארוך, הכרה בישראל כשוק מפותח היא לא רק תעודת כבוד, אלא בעלת ערך כלכלי לצורך התקשרויות כלכליות ריאליות לטווח ארוך עם שותפים רב לאומיים. שידרוג מעמד ישראל מקטין את הסיכון ממנו חוששים המשקיעים. אנו צריכים לקדם בברכה צעדים אלה מצד גופים אוביקטיביים בינלאומיים ולהצדיק את האמון שנותנים בנו.