גלקסו סמית קליין תרכוש החיסון של פרוטאה: 3 מיליון אירו עשויים לצמוח ל-20 מיליון

בשלב ראשון יועברו 2.75 מיליון אירו לבעלת השליטה - נסווקס תמורת זכויות לחיסון לסטרפטוקוקוס ■ ההסכם כולל הבטחה לתמלוגים שיקפיצו את שווי ההסכם למאות מיליוני דולרים

יצרנית התרופות גלקסו סמית קליין (GlaxoSmithKline) רוכשת את הזכויות למוצר של חברת פרוטאה.

נסווקס , בעל האחזקות המלאה בפרוטאה, תקבל במסגרת ההסכם 2.75 מיליון אירו באופן מידי תמורת הזכות לרכישת המוצר. לפי מתווה העסקה, בקרות אבני דרך מסוימות במהלך השנתיים וחצי הבאות, GSK תהיה מחויבת לרכוש את המוצר במחיר של 17 מיליון אירו נוספים - כלומר, 19.75 מיליון אירו בסך הכול.

כמו-כן כולל ההסכם הבטחה לתמלוגים שיכולים להגיע למאות מיליוני דולרים.

פרוטאה מפתחת חיסון לסטרפטוקוקוס פנאומוניה, חיידק הנמצא בגוף של רוב בני האדם, אך מעת לעת הופך אלים והוא עמיד לאנטיביוטיקה. היום כבר קיימים חיסונים לחיידק, הנמכרים בכ-6 מיליארד דולר בשנה. אבל, לדברי החברה, החיסון שלה אמור להיות זול ואפקטיבי למגוון רחב יותר של זני החיידק. את החיסון פיתחה פרוטאה במסגרת חממת מיט"ב, שבשליטת חברת ביומדיקס הבורסאית, אותה מנהל רן נוסבאום.

נסווקס היא גם בוגרת חממת מיט"ב, שהוקמה על בסיס טכנולוגיה לשיפור חיסונים, ומוצר הדגל שלה הוא חומר המשפר חיסון לשפעת. מניית נסווקס עולה בעת כתיבת שורות אלה ב-11% ומניית ביומדיקס יורדת ב-1.6%.

לפני כשנה החליטה ביומדיקס למזג את פרוטאה לתוך נסווקס כדי ליצור חברה שתהווה צבר של פעילויות בתחום החיסונים. בנוסף למוצר של פרוטאה, רכשה נסווקס תרופה בעלת מנגנון חיסוני לטיפול באלצהיימר מרמות, חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת תל אביב.

בהתאם לאסטרטגיה

המוצר של פרוטאה נמצא בשלב הפרה-קליני של הניסויים, כלומר עדיין לא נוסה על בני אדם, אך מודלי חיה נחשבים למנבאים טובים יחסית של הצלחה בתחום זה.

נסווקס הסבירה היום כי המהלך תואם את האסטרטגיה שלה לרכוש מוצרים בשלבים מוקדמים, לפתח אותם עד שלב הוכחת ההיתכנות ולמסחר אותם לחברות בינלאומיות, וזאת מלבד מוצר הדגל לטיפול בשפעת, אותו היא מקווה לקדם לשלבים מאוחרים יותר.

לאחרונה ספג מודל זה מכה כאשר ניסוי במוצר לשפעת לא הצליח לשחזר את התוצאות של ניסויים קודמים לו באותו מוצר, גם הם בבני אדם. החברה מסרה כי תבדוק את הסיבות להבדלים בין הניסויים, כאשר ייתכן שההבדל נובע מהעובדה שהחומר יוצר על-ידי יצרנים שונים. היא אינה מתכננת כרגע לוותר על המוצר, אלא להמשיך לחקור את שאירע בניסוי השני ולקוות לפתרון הבעיה.