דו"ח היציבות הפיננסית של הבנק האירופי המרכזי: הבנקים צפויים למחוק עוד 283 מיליארד דולר עד סוף 2010

[למדור שוקי עולם] "גורלם של כלכלת גוש האירו ושל הבנקים בגוש האירו קשורים זה בזה, מכיוון שהפסדי הבנקים צפויים לנבוע בעיקר מחשיפתם להלוואות"

בנקים בגוש האירו עלולים לרשום הפסדים נוספים בהיקף כולל של יותר מ-283 מיליארד דולר השנה ובשנה הבאה, מכיוון שהמיתון העמוק באירופה מגביר את הלחצים על המגזר הפיננסי. כך מזהיר הבנק האירופי המרכזי (ECB) בדו"ח היציבות הפיננסית שהוא מפרסם כל חצי שנה.

בסקירת ה-ECB נטען כי "גורלם של כלכלת גוש האירו ושל הבנקים בגוש האירו קשורים זה בזה בקשר שהולך ומתהדק, מכיוון שהפסדי הבנקים צפויים לנבוע בעיקר מחשיפתם להלוואות". כלכלני הבנק מעריכים שהסיכונים ליציבות המגזר הפיננסי ממשיכים להיות גבוהים, וכי "שוררת אי-ודאות" לגבי יכולתה של המערכת הבנקאית לספוג זעזועים.

דרישה לשקיפות

הניסוח החריף של הדו"ח עשוי לעורר דרישות מצד הפוליטיקאים להעביר את הבנקים הגדולים מבחני עמידות בשקיפות מלאה בדומה למבחנים שערך הממשל בארה"ב, כדי לשקם את האמון במערכת. עד כה, תוצאות המבחנים שנערכו לבנקים באירופה נשארו חסויות.

נקודות החולשה של הבנקים באירופה מושכות לאחרונה את תשומת הלב העולמית, ובפסגת שרי האוצר של קבוצת ה-G8 שנערכה בדרום-איטליה בסוף השבוע שעבר הופעל לחץ על השרים ללכת בעקבות ארה"ב.

לוקאס פפדאמוס, סגן נשיא ה-ECB, אמר כי מתחילת השנה הולך ומתברר דבר קיומם של "יחסי גומלין שליליים" בין המגזר הפיננסי לכלכלה הריאלית. הוא נמנע מלקרוא להחמרה של מבחני העמידות הפיננסית של הבנקים או לפרסום תוצאות הבדיקה, ואמר שהסוגיה "ממשיכה להיות בתחום האחריות של הרשויות הלאומיות".

ה-ECB, שקובע את המדיניות המוניטרית ב-16 המדינות החברות בגוש האירו, אינו פועל גם כגוף שמפקח על הבנקים. בדו"ח ה-ECB נאמר גם שבנקים מסוימים עלולים להפוך "תלויים מדי" בנזילות שמזרימים להם הבנקים המרכזיים כסיוע חירום מאז פרץ המשבר הפיננסי.

סכנה מחודשת לאמון

אף שבבנק מעריכים שהבנקים בגוש האירו צפויים לרשום הפסדים כבדים, הדו"ח שפורסם אתמול פסימי פחות מזה של כלכלני קרן המטבע, שצפו באפריל מחיקות בשווי כולל של 750 מיליארד דולר ב-2009 ו-2010. הפער בין ההערכות נובע מהנחות שונות לגבי ביצועי ההלוואות.

כלכלני ה-ECB הביעו את ביטחונם כי הבנקים הגדולים בגוש האירו ישרדו כל הידרדרות כלכלית נוספת. "למרביתם יש די הון להתמודד עם תרחישים קודרים אך סבירים להידרדרות במצב". לפי ההערכה של פפדאמוס, "הסיכונים העיקריים למערכת הפיננסית בגוש האירו כוללים איבוד מחודש של האמון, לחצים על המאזנים של חברות הביטוח, ירידות חדות מהמצופה במחירי הדיור בארה"ב, ו"שפל כלכלי עמוק מהתחזיות הנוכחיות בגוש האירו".