קיץ הוא שם נרדף לנהיגה פרועה ולתא נוסעים רותח - מזל שיצרני הרכב מתייחסים אליו כמו הזדמנות מצוינת למבחר חלופות

אופציות מרעננות להעביר איתן את הקיץ הלוהט: קטנוע היברידי תלת גלגלי של פיאג'ו, אופנוע ים חדש של ימאהה, באגי איטלקי של Fornasari וגם: מכונית קבריולט חדשה של אינפיניטי שתגיע בספטמבר לארץ

בשנים האחרונות, המושג "קיץ" קשה יותר להגדרה. מה הפלא? בחודשי ה"חורף" האחרון נעו הטמפרטורות הממוצעות סביב עשרים מעלות, ובדצמבר ובמארס כבר היו ימי שרב.

מי שנוהג כל השנה על כבישי הארץ לא צריך לוח שנה כדי לדעת מתי הקיץ באמת מתחיל. זה קורה כשנהגים מסביב מתחילים לזגזג על הכביש, כמו רובוטים שמעבד הנתונים שלהם השתבש; כאשר כניסה לרכב אחרי שעתיים חניה כרוכה בהלם תרמי, ואחיזה בהגה דורשת שימוש בכפפות אזבסט; או כאשר פקקי התנועה, שהתחילו בשבע בבוקר ובפעם השנייה ארבע וחצי אחר הצהריים, מתחילים כבר בשש בבוקר ובשלוש אחר הצהריים, ונמשכים עד אין קץ.

בעולם שממערב לישראל, לעומת זאת, הקיץ הוא עדיין עונה רשמית ומובחנת, ותעשיית הרכב טורחת להפיק למענו שלל חלופות מוטוריות. הן יכולות לקחת את מוכי הקיץ אל מחוץ לאספלט הבוער, או לפחות להנעים את זמן השהייה על האספלט לאלה שנגזר עליהם לחיות בארץ. הנה כמה אופציות מרעננות להעביר איתן את הקיץ הלוהט, ישר מן המכבש.

קטנוע היברידי: ה"ירוקים" יוריקו מקנאה

קטנוע היברידי

הצבע השולט בקיץ הנוכחי יהיה ירוק, והוא יעמוד בסימן "מהפכת המיסוי הירוק" על רכב. אבל אפילו שוחרי איכות הסביבה יוריקו מקנאה לנוכח הקטנוע ההיברידי החדש של פיאג'ו, שיוצא בקרוב לשוק. מדובר בגרסה מתוחכמת של ה-MP3 התלת-גלגלי המרהיב, שכבר נמכר בישראל זה זמן עם מנוע בנזין. הגרסה החדשה מצוידת במנוע חשמלי קטן, שמשולב מכנית ואלקטרונית עם מנוע הבנזין המקובל, והשניים מניעים בו בזמן את הגלגל האחורי.

המפרט כולל מנגנון עצור/סע, שמכבה אוטומטית את מנוע הבנזין בעת עמידה ברמזור, והמשתמש בהנעה חשמלית בלבד במטרים הראשונים של הזינוק. לחלופין ניתן לנוע על כוח חשמלי בלבד במצב "אפס זיהום אוויר" למשך כמה קילומטרים, עד להתרוקנות סוללת הליתיום-איון. את הסוללה ניתן לטעון תוך כדי תנועה באמצעות מנוע הבנזין, או להטעין אותה בתוך שלוש שעות באמצעות כבל חיצוני שמחובר לכל שקע חשמל מקובל.

הנתונים הסביבתיים מרשימים: צריכה ממוצעת של שישים קילומטרים לליטר - לעומת כ-26 בקטנוע מקובל, ופליטה ממוצעת של פחות מארבעים גרמים CO2 לקילומטר - כמחצית מקטנוע בנזין. הבעלים יצטרך להיפרד מכ-9,000 אירו לפני מס עבור הצעצוע, ולשאת את הקסדה עליו: את תא האחסון תופסת הסוללה. כל זה לא הפריע לסילביו ברלוסקוני להצטייד בקטנוע הראשון שירד מפס הייצור.

באגי איטלקי: לעצור את התנועה על החול

באגי איטלקי

הרכב המזוהה ביותר עם קיץ הוא ה"דיון באגי" של קליפורניה - רכב החולות הקליל שהחל את דרכו כיצירה להרכבה עצמית במוסך האחורי. מי שמעוניין להצטייד בבאגי האולטימטיבי לא צריך להרחיק לחוף המערבי, וגם לא לרכוש ארגז כלים. Fornasari האיטלקית, שמתמחה בייצור כלי רכב ייחודיים בהזמנה אישית לאנשי חוג הסילון, תשמח לספק לכם רכב, שיגרום לתנועה בכביש או בחולות לעמוד מלכת. פורנסארי קוראת ליצירה האחרונה שלה racing buggy, והיא מעוצבת בסגנון הכלים המטורפים, שמתחרים במירוצי עבירות דוגמת "באחה" ופריז-דקאר. מאחורי העיצוב החיצוני-קיצוני מסתתרת שלדה קשיחה על בסיס צינורות כרום-מוליבדן, שעוטפת ושמגינה על חמישה נוסעים בתא נוסעים מפואר, שניצב גבוה מעל הכביש. כל העסק נמתח לאורך 5.2 מטרים ולרוחב של יותר מ-2 מטרים, וניצב על מתלי שטח בעלי מהלך של 24 סנטימטרים. גם המנוע תואם היטב את החזות: מדובר במנוע V8 בנפח שישה ליטרים של קורבט לשעבר, שעבר עיסוי מכני כדי לספק 610 כ"ס ומומנט של 75 קג"מ. על-פי נתוני היצרן, המנוע מעיף את הכלי ב-3.8 שניות מאפס למאה קמ"ש בואכה 280 קמ"ש. החברה אינה נוהגת לפרסם את מחיריה, אבל מדובר ככל הנראה בשש ספרות באירו.

אופנועי ים:

אופנועי ים

כוח ברוטלי עם אחריות חברתית

קיץ 2009 הוא העונה הגדולה של אופנועי הים. למרות המלחמה חסרת המעצורים בין היצרנים בנוגע לכוח מנוע ולטכנולוגיה, כולם מתחילים להפגין "אחריות חברתית", ומאפשרים להטיל הגבלת ביצועים על מתחילים. ה-FZR החדש של ימאהה, למשל, מציע גוף בעיצוב עתידני, שהמעטה החיצוני שלו פותח בסיוע נאנו-טכנולוגיה. הוא מצויד בכידון טלקסופי שמאפשר רכיבה בעמידה או בישיבה, ויש לו מנוע "בריון" בנפח של לא פחות מ-1,800 סמ"ק, שבסיוע מגדש על מספק תאוצה תולשת זרועות. החברה נמנעת במכוון מלנקוב בהספק, אבל מספקת שלט רחוק אלחוטי, שבעזרתו יכול מבוגר אחראי להגביל את הביצועים ואת השתוללות הרוכב ממרחק עשרות מטרים.

קוואסאקי לא מתביישת לנקוב בהספק של 260 כ"ס עבור הג'ט סקי הבכיר שלה לקיץ 2009, שמכונה 260X. המנוע, בנפח 1,500 סמ"ק "בלבד", מצויד במגדש בלחץ גבוה, ולכלי יש שלל אבזרי פינוק, כמו גם גרסה "ארוכה", שיכולה לשנע שלושה רוכבים ושפע של מטען. יש לה גם שני מפתחות התנעה נפרדים, שאחד מהם משחרר רק חלק מהביצועים האדירים לטובת הורים שחוששים מהשתוללות הצאצאים. ויש כמובן גם ה-GTX הענק של סידו, שמצויד בשני חידושים טכנולוגיים פורצי דרך: "בולם זעזועים" שמשכך חלק מהחבטות שמאפיינות רכיבה מהירה על ים לא חלק, ו"בלם יד" שמאפשר בלימה מהירה ובטוחה.

מכונית קבריו: זה הקיץ האחרון שלי אתכם

מכונית קבריו

מכונית מופשלת-גג תמיד הייתה דרך מצוינת להעביר את הקיץ, במיוחד באזורי החוף. אלא שהקיץ יהיה אחד האחרונים שבהם אפשר יהיה לרכוש מכונית כזאת מהמלאי בישראל. המכוניות האלה נמכרות בקצב איטי מאוד, והיבואנים חוששים מדגמים שעלולים להעלות אבק במלאי שלהם יותר מ-12 חודשים ולגרום הפסד בשל התקנות החדשות. לפיכך, רבים מהם מתכוונים לחסום בחודשים הבאים את היבוא הסדיר של דגמי הקבריו למלאי, ולייבא אותם רק בהזמנה ספציפית ותשלום מראש. אלה שעדיין נותרו במלאי בארץ, ושמתקרבות לגיל 12 חודשים, נמכרות כיום במחירי מציאה ובהנחות ענק, שיסבו אושר וחדווה לציידי מציאות.

הפלח היחיד שבו עדיין צפויה פעילות באגף הקבריו בישראל הוא פלח היוקרה. החידוש המרכזי הצפוי בו בחודשים הקרובים הוא גרסת הקופה קבריולה המרהיבה והחדשה של האינפיניטי G37. למכונית יש גג קשיח מתקפל בחלקים, וכאשר הוא סגור המכונית עדיין שומרת על פרופיל אגרסיבי ואלגנטי. המכללים המכניים מקבילים לאלה של ה-G37 קופה הרגילה, וכוללים מנוע בהספק 330 כ"ס, תיבה אוטומטית ועוד. אלינו תגיע המכונית בספטמבר, שאצלנו הוא חלק מהקיץ לכל דבר ועניין.

dbg@globes.co.il